Historia marki – 1832-2002
1832 – Początki firmy Longines
Historia firmy Longines sięga roku 1832, kiedy to Auguste Agassiz przyjechał do Saint-Imier i rozpoczął pracę w „Comptoir horloge Raiguel Jeune”. Rok później, wraz z Florianem Morel oraz Henri Raiguelem założył firmę „Comptoir Raiguel Jeune & Cie”.
Kiedy w 1838 roku Henri Raiguel przeszedł na emeryturę, Auguste Agassiz i Florian Morel przejęli „Comptoir Agassiz & Cie”, a w roku 1847 Agassiz został wyłącznym właścicielem firmy. Kilka lat później, w roku 1852, pracę w przedsiębiorstwie rozpoczął jego siostrzeniec Ernest Francillon, by w 1862r zastąpić wujka i przejąć firmę. Wtedy też zmieniono nazwę na „Ancienne Maison Auguste Agassiz, Ernest Francillon, Successseur”.
Pierwszy zegarek Longines
W roku 1866, siostrzeniec Ernest zakupił dwie działki na prawym brzegu rzeki Suze w miejscu, które nazywa się „Les Longines” i zebrał wszystkich zegarmistrzów pod jednym dachem – tak powstała pierwsza fabryka Longines.
Z początkiem nowej fabryki w 1867 roku, rozpoczęto produkcję pierwszego mechanizmu Longines, L20A. W tamtych czasach zegarki nakręcano przy pomocy klucza. Jednak te produkowane przez Longines zerwały z tymi tradycyjnymi metodami zegarmistrzowskimi wykorzystując naciąg remontuarowy, dzięki któremu czasomierz był nakręcany przy pomocy koronki. Ernest Francillon osobiście zaprezentował ten zegarek podczas Ogólnoświatowej Wystawy w 1867 roku w Paryżu. Do Saint-Imier powrócił z brązowym medalem.
Poczynając od roku 1967, czyli swojego pierwszego zegarka, Francillon zawsze grawerował na wszystkich mechanizmach Longines klepsydrę ze skrzydłami. W walce z falsyfikatami, już w 1874 wysłał list z ostrzeżeniem do wszystkich klientów firmy Longines.
Rejestracja zastrzeżonego znaku firmowego Longines
Dnia 19-go sierpnia 1880 roku o godzinie 11:00 rano, Ernest Francillon zarejestrował markę oraz oryginalne logo Longines z klepsydrą ze skrzydłami w Federalnym Biurze Własności Intelektualnej pod numerem patentu 118 oraz 119. Znak Longines został po raz pierwszy zarejestrowany pod numerem patentu 2684 o godzinie 4:00 po południu dnia 27-go maja 1889 roku oraz pod numerem patentu 14, dnia 27 marca 1893 roku w Międzynarodowym Biurze Własności Intelektualnej (dzisiejsze WIPO, Światowa Organizacja Własności Intelektualnej).
Międzynarodowe Wystawy
W roku 1885 firma Longines po raz pierwszy zdobyła „Grand Prix” na międzynarodowej wystawie w Antwerpii. Kolejne sukcesy miały miejsce w Brukseli (1897), Paryżu (1889, 1900 oraz 1925), Mediolanie (1906), Genoa (1914), Berne (1914), Filadelfii (1926) oraz w Barcelonie (1919). Rekord ustanowiony przez firmę Longines dziesięciu „Grand Prix” oraz 28 „Medailles d’Or” nigdy nie został pokonany przez inną firmę produkującą zegarki.
Międzynarodowa Wystawa w Paryżu
Techniczne oraz estetyczne wymogi zmusiły zegarmistrzów Longines do stworzenia kalibru L21.59. Po otrzymaniu brązowego medalu w 1867 roku, to właśnie kaliber L21.59 i niepowtarzalny zegarek nazwany „La Renommée” otrzymał w roku 1900 „Grand Prix” w Paryżu na Międzynarodowej Wystawie.
Pierwsze zegarki na rękę
Kiedy stopniowo zaczęto nosić zegarki na ręku zamiast na łańcuszku przy kamizelce, Longines jako pierwszy w roku 1905 mechanicznie wyprodukował tego typu czasomierz. Ta innowacja była początkiem całkowitej reorganizacji fabryki Longines oraz metod produkcyjnych w latach 20-tych i 30tych XX wieku.
Pierwsze zegarki o innych kształtach
Już w roku 1912 zegarkom firmy Longines zaczęto nadawać inne kształty niż okrągłe. Prawdziwie rewolucyjny jak na tamte czasy, prostokątne oraz kwadratowe modele oznaczały początek wieku wzornictwa Longines w sztuce zegarmistrzowskiej.
Longines i zawody gimnastyczne
Firma Longines zaangażowała się w świat zawodów gimnastycznych w roku 1912, podczas SzwajcarskiegoFederalnego Spotkania Gimnastycznego w Bazylei w Szwajcarii. Współpraca ta zaowocowała pierwszym w historii automatycznym pomiarem czasu. Longines wykorzystał system elektromechaniczny z taśmą na stracie i finiszu, zastosowany po raz pierwszy przy biegu na 80 metrów. Był to początek rozwijającej się współpracy ze światem zawodów gimnastycznych.
Elegancja w komunikacji
W latach 20-tych oraz 30-tych XX wieku, zdobyte przez firmę Longines doświadczenie związane z wzornictwem oraz nowe praktyczne kształty mechanizmów nadały początek nowemu pokoleniu zegarków tej szwajcarskiej marki, które prezentują geometrię Art Deco w cienkiej, prostokątnej lub kwadratowej kopercie. Modele te zostały zaprezentowane w pierwszej reklamie Longines w roku 1928, która wymieniała elegancję jako niepowtarzalny argument do sprzedaży. W tym okresie firma wprowadziła na rynek trzy najbardziej eleganckie modele zegarków zdobione brylantami oraz szafirami, które wiele lat później były ponownie zaprezentowane w specjalnej limitowanej edycji w celu uświetnienia 170 lat elegancji sztuki zegarmistrzowskiej Longines.
Pierwszy nie przerywany lot transatlantycki odmierzony przy użyciu zegarka Longines
W roku 1927 Charles A. Lidbergh dokonał pierwszego nie przerywanego lotu transatlantyckiego z Nowego Jorku do Paryża, który został odmierzony przy użyciu zegarka Longines. Lindbergh stworzył później dla Longines nowy instrument, który stał się zegarkiem służącym do nawigacji lotów.
Kobieca elegancja w lotnictwie
W latach trzydziestych miało miejsce wiele ekspedycji, przy pomiarach których wykorzystywano zegarki Longines. Jednym z takich wydarzeń, był lot Amelii Earhart, która jako pierwsza kobieta pilot przeleciała w roku 1932 z Newfoudland do Irlandii. Ekspedycje pionierów lotnictwa zainspirowały Longines do wyprodukowania drugiego zegarka nawigacyjnego.
Pierwszy automatyczny naciąg Longines
Wyprodukowanie kalibru L22A w roku 1945 było początkiem automatycznych naciągów do męskich zegarków. Pierwsze automatyczne naciągi do damskich zegarków z kalibrem L14.16 zostały wyprodukowane przez Longines w roku 1953.
Zawody Olimpijskie
Od roku 1952 i Zimowych Zawodów Olimpijskich w Oslo, firma Longines uczestniczy w dokonywaniu pomiarów czasu podczas prawie wszystkich zawodów, zarówno zimowych jak i letnich.
Oskary Akademii Brylantów
W latach sześćdziesiątych aż cztery Oskary Akademii Brylantów zostały przyznane wzornictwu Longines. Oprócz tego, szwajcarski producent w roku 1964 otrzymał „Prix d’Honneur” miasta Lausanne.
Złota Róża Baden Baden
Kiedy rewolucja kwarcowa w latach 70-tych zmieniła przemysł zegarmistrzowski całkowicie, minął jakiś czas zanim firmy powróciły do swojej podstawowej roli – tworzenia pięknych zegarków na rękę. Kreatorzy Longines odnieśli sukces – „Flore Marine” (1970), „Vagues” (1970), „Kleopatra” (1975) oraz „Volubilis” (1978). Wszystkie cztery zegarki zdobyły Złote Róże Baden Baden.
Wzornictwo
Serge Manzon, na stałe mieszkający w Paryżu francuski projektant, w 1972 roku stworzył (specjalnie dla Longines) serię zegarków wykonanych w srebrze. To awangardowe wzornictwo nadal jest inspiracją wielu producentów zegarków. Rok później, firmie Longines ponownie została przyznana nagroda („Prix de la Ville de Genève”) za model „Prototype”.
Jeździectwo
W roku 1972, podczas Zawodów Olimpijskich w Monachium, Longines po raz pierwszy odmierzał czas w trakcie konkursu skoków konnych. Był to początek długiej i intensywnej współpracy pomiędzy sportami jeździeckimi a firmą Longines. W rezultacie – podczas Międzynarodowych Zawodów w Skokach w Cannes w 2000 roku – została przyznana pierwsza „Nagroda Longines za Elegancję” w jeździectwie.
Postęp techniczny wspomaga rozwój estetyczny
Już w roku 1960 Longines pobił wszystkie rekordy prezentując najcieńszy elektromagnetyczny zegarek na świecie. Dziewiętnaście lat później, w roku 1979 modele „Feuille d’Or” (kaliber L795) przekroczyły barierę 2 milimetrów będąc najcieńszymi zegarkami mając 1.98 mm grubości. Tajemnica kryła się w wychwycie wmontowanym całkowicie w kopertę.
Więcej ultra-cienkich modeli
Nowe rozwiązania techniczne rozpoczęły dekadę innowacyjnych interpretacji artystycznych.
W 1980 roku stworzenie drobnego wychwytu damskiego (kaliber L960) dało kreatorom Longines nieskończone możliwości, dzięki czemu firma zdobyła srebrny medal na Bijhorca w Paryżu. Longines otrzymał również „Prix Montres Bijoux Genève” za model „Clip”.
W roku 1980, z okazji 150-tej rocznicy powstania firmy, Longines wyprodukował ultra-cienkie zegarki w złocie, które zostały nazwane Agassiz. Czasomierze te, o grubości 3 mm, nadal stanowią część kolekcji zegarków Longines.
Kaliber L961 powstał w roku 1983. Był wynikiem intensywnych badań dotyczących miniaturyzacji i ma tylko 1.75 mm grubości.
Longines i Ferrari
W roku 1982 firma Longines przy współpracy z zespołem Ferrari w wyścigach Formuły 1 rozpoczęła nową kampanię reklamową prezentującą specjalną kolekcję. Zdjęcia reklamowe do tej kampanii były robione w słynnej paryskiej restauracji „La Grande Cascade”.
Precyzja
W roku 1984 firma Longines wprowadziła na rynek model Conquest z podwójnym kwarcem VHP (Very High Precision). Zegarki te, dzięki systemowi termokompensacji, są od 5 do 10 razy bardziej dokładne niż standardowe mechanizmy kwarcowe.
Longines i świat gimnastyki
Mając doświadczenie w dokonywaniu pomiarów czasu przy zawodach gimnastycznych, począwszy od 1912 roku i Federalnego Szwajcarskiego Festiwalu w Bazylei, w Szwajcarii, w roku 1989 Longines został oficjalnym partnerem, chronometrażystą oraz operatorem danych Międzynarodowej Federacji Gimnastycznej (FIG) oraz Europejskiej Unii Gimnastycznej (UEG). Później, w roku 1997, firma Longines po raz pierwszy przyznała Nagrodę Longines za Elegancję podczas Mistrzostw Świata w Gimnastyce Rytmicznej w Berlinie, w Niemczech Yannie Batyrchina z Rosji.
La Grande Classique de Longines
W oparciu o wzornictwo złotej kolekcji Agassiz, w roku 1990 Longines wprowadził na rynek La Grande Classique de Longines: kolekcję ultra-cienkich modeli wykonanych w stali szlachetnej.
„L’Elégance du temps depuis 1832”
Po wprowadzeniu na rynek kolekcji DolceVita, stworzonej w oparciu o modele z lat 20-tych i 30-tych XX wieku, firma Longines przedstawiła w roku 1997 swoje hasło reklamowe „L’Elégance du temps depuis 1832”.
Za chronograf DolceVita, firma Longines otrzymała w 1999 roku prestiżową francuską nagrodę „Cardan d’Or” w kategorii „Męski Zegarek Luksusowy”.
Elegancja jako sposób na życie
Dwa lata później rozpoczęto aktualną kampanię reklamową „Elegancja jako sposób na życie”, w której występują legendarne gwiazdy srebrnego ekranu, takie jak Audrey Hepburn oraz Humphrey Bogart, jak również współczesne symbole elegancji różnego pochodzenia.
Longines DolceVita – Kolekcje z Brylantami
W 2001 Longines wprowadził na rynek model DolceVita z brylantami. Podczas gali poświęconej zaprezentowaniu nowej kolekcji, zorganizowanej w Mediolanie, we Włoszech wręczone zostały pierwsze Nagrody Longines za Elegancję osobom spoza świata sportu. Otrzymali je Alekssandra Ferri, Lamberto Sposini oraz Sergio Loro Piana.
Trzydziestomilionowy zegarek Longines
Dnia 19-tego lutego 2001 roku firma Longines świętowała wyprodukowanie trzydziestomilionowego zegarka i wprowadziła na rynek kolekcję składającą się z 990 zegarków. Tego samego roku, kolekcja ta zdobyła najważniejszą w szwajcarskiej branży zegarmistrzowskiej nagrodę Zegarka Roku przyznawaną przez czytelników szwajcarskich pism l’Hebdo oraz Schweizer Illustrierte.