Basel 2014: ZENITH Pilot Type 20 Grand Feu
Koperta z szafirowego szkła o średnicy 60mm z zamkniętą w środku emaliowaną tarczą oraz mechanizmem El Primero 5011K – tak w skrócie można opisać nowy, limitowany do 10 egzemplarzy model Zenitha.
Nie wiem czy pamiętacie, ale o Pilotach Zenitha zrobiło się głośno 2 lata temu, podczas targów Baselworld. To właśnie wtedy szwajcarski producent zaprezentował model Montre d’Aeronef Type 20, który z racji swego rozmiaru (57,5mm) znalazł nabywców głównie wśród kolekcjonerów. Sam design tak spodobał się odwiedzającym targi, że już rok później w skład kolekcji wchodziły modele z GMT, chronografem, rocznym kalendarzem, tourbillonem, all black czy zwykła, prosta wersja w 40mm kopercie. Wszystkie te zegarki przybliżyliśmy Wam TUTAJ.
W tym roku liczna rodzina Pilotów Zenitha wzbogaci się o jeden, bardzo wyjątkowy model – Type 20 Grand Feu. Z racji rozmiarów (gigantyczne 60mm!) będzie to zegarek przeznaczony raczej dla kolekcjonerów, którzy nie noszą wszystkich swoich nabytków na nadgarstku. O jego wyjątkowości świadczy koperta z szafirowego szkła oraz emaliowana, wykonana w technice Grand Feu tarcza czasomierza. Na jej białej powierzchni – prócz tarczki małej sekundy (godz. 9) i tej ze wskazaniem rezerwy chodu (godz. 3) – znajdziemy cyfry arabskie wykonane charakterystyczną dla tej kolekcji Zenitha czcionką oraz pracujące nad całością dwie centralne, szkieletowane wskazówki w kolorze niebieskim. Oryginalności projektu dopełnia bezel, koronka czy wewnętrzna wkładka koperty, ozdobione ręcznie wykonanym grawerem.
Za napęd zegarka posłużył nagrodzony przez obserwatorium w Neuchâtel (w latach 60. minionego stulecia) mechanizm z ręcznym naciągiem El Primero 5011K. Werk z certyfikatem chronometru trafiał w przeszłości głównie do chronometrów morskich i zegarków kieszonkowych, a niedawno niewielką ilość oryginalnych egzemplarzy kalibru odnaleziono w magazynach Zenitha. Po stosownych pracach renowacyjnych i dekoracyjnych mechanizmy wykorzystano w opisywanym modelu Pilot Type 20 Grand Feu.
El Primero 5011K składa się ze 134 części, pracuje z częstotliwością 18.000 wahnięć/h i zapewnia nieprzerwaną pracę przez 48 godzin od momentu pełnego naciągnięcia sprężyny. Z racji niewielkiej dostępności werku, stopnia skomplikowania koperty, tarczy oraz licznych grawerunków model objęty jest bardzo ścisłą limitacją – powstanie zaledwie 10 egzemplarzy.