Spherodrive
Zespół sprężynowego napędu bębnowego zegarka obracający się na dualnym ceramicznym łożysku kulkowym wynaleziony przez firmę Eterna.
Spherodrive (2009 r.) czyli konstrukcja łożyska z podwojonym systemem kul wraz z cylindrem napędu sprężynowego oraz drugim (górnym) łożyskiem stabilizującym nawiązuje wprost do automatycznego naciągu Eterna-Matic z 1948 roku. Bazuje bowiem na tej samej koncepcji czyli zastosowaniu łożyska kulkowego – wtenczas wahnika naciągu automatycznego, obecnie bębna naciągu sprężyny.
Dodatkową innowacją są wykonane z tlenku cyrkonu samosmarujące kulki (ZrO2 – materiał stosowany jako imitacja diamentu ze względu na podobną twardość i inne właściwości) zmniejszające tarcie a tym samym straty energii. Poprawiają sprawność działania elementów ruchomych i ograniczają ich zużycie.
Zalety Spherodrive to:
- dłuższy cykl życia poprzez ograniczenie tarcia i zużycia elementów (symulowane starzenie 20 lat nie wykazało prawie żadnego zużycia),
- poprawa efektywność przenoszenia energii dzięki stabilnemu zamocowaniu cylindra sprężyny napędu i zmodyfikowanemu połączeniu z przekładnią zębatą,
- brak konieczności smarowania dzięki zastosowaniu ceramicznych kulek,
- zwiększenie rezerwy chodu do 54 godzin po zastosowaniu cieńszej sprężyny,
- uproszczony montaż i obsługa serwisowa ze względu na brak konieczności kalibrowania łożyska,
- wydłużony okres między przeglądami (serwis co 7 lat).
Łożysko z podwójnym systemem kul

Przeniesienie napędu

Spherodrive – przekrój poprzeczny przez bęben naciągu i łożyska.
Łożyska (dualne i stabilizujące) zaznaczono kolorem czerwonym, bęben zaznaczono kolorem żółtym.
