Richard Mille RM 62-01 Tourbillon Vibrating Alarm Airbus Corporate Jets [dostępność, cena]
RM 62-01 jest drugim zegarkiem, przygotowanym przez Richarda Mille we współpracy z dywizją prywatnych odrzutowców Airbusa. To jednocześnie najbardziej skomplikowany zegarek w historii tej awangardowej manufaktury.
Kiedy ostatnio rozmawiałem z jednym z mocno zaangażowanych zegarkowo znajomych, ten nagle zapytał mnie co sądzę o Richardzie Mille? „Czy ta marka ma w ogóle sens?” i „czy to nie jest trochę fanaberia, na której momentalnie będzie się traciło pieniądze?”. Odpowiedź na część z tych pytań nie jest oczywista, ale jedno o RM powiedzieć można na pewno – to chyba najbardziej nietuzinkowy, awangardowy i momentami wręcz niedorzeczny zegarmistrz na rynku, ale ma przy tym ogromną grupę fanów i cieszy się powszechnym uznaniem. Oczywiście nie są to zegarki dla każdego, i to nie tylko ze względu na astronomiczne ceny. RM jest awangardowy designersko, nie mniej awangardowy mechanicznie i opakowany w aurę luksusu, która nie każdemu – mówiąc kolokwialnie – leży.
O RM piszemy często, choćby przy okazji ostatniego modelu RM 50-04 Tourbillon Split-Seconds Chronograph dla Kimiego Raikkonena. Ten zegarek zaprojektowano tak, żeby fiński kierowca mógł go swobodnie nosić nawet podczas wyścigu Formuły 1. Najnowsze dziecko manufaktury RM to podobno pięć lat pracy projektowej i konstruktorskiej, w której czynny udział brało atelier Renaud & Papi. Nad projektem pracował specjalnie do tego wydelegowany zegarmistrz. RM 62-01 powstał we współpracy z Airbus Corporate Jets i można śmiało założyć, że jest przeznaczony raczej dla jego klientów… ludzi o bardzo zasobnym portfelu.
Pierwszym projektem stworzonym wspólnie z Airbusem był RM 50-02 Tourbillon Split-Seconds Chronograph ACJ. Drugi projekt z tamtym ma niewiele wspólnego. Dość powiedzieć, że jest nieporównywalnie bardziej skomplikowany… ba, z technicznego punktu widzenia i zawartych w nim rozwiązań to na dzień dzisiejszy najbardziej skomplikowany zegarek Richard Mille.
RM 62-01 ma 11 wskazań, 7 wskazówek, 2 bębny sprężyny i 816 komponentów mechanizmu, z których cześć składa się na 3-Hercowego tourbillona. Najważniejsza jest jednak zupełnie nietypowa komplikacja alarmu. Z definicji zamknięty w zegarku alarm ma być funkcją dźwiękową, na tyle głośną, by obudziła nawet kiedy czasomierz odłożymy na szafkę nocną. RM poszło kompletnie pod prąd i zaprojektowało mechaniczny, niemy alarm, który o zdefiniowanej wcześnie porze informuje swojego właściciela wibracją. To jakże dyskretne rozwiązanie oparte jest o mechanizm z ciężarkiem z białego złota, nico podobnym do tradycyjnego mechanizmu automatycznego naciągu. Alarm ma swoją własną sprężynę, którą „nakręca się” przyciskiem po lewej stronie koperty. Jego czas ustawia się na dedykowanej, 24-godzinnej tarczy u dołu cyferblatu. Alarm ma wskazanie on/off, wskaźnik am/pm (dzień/noc) oraz wskazanie rezerwy chodu.
Reszta wskazań rozplanowanych na tarczy z szafirowego szkła to duży datownik na godz.12, selektor funkcji koronki (z pięcioma opcjami), centralnie zamontowana, zielona wskazówka GMT oraz rezerwa chodu. Beczułkowata koperta zrobiona została z tytanu, z elementami z karbonowego TPT. Jej główną część stanowi tytanowy szkielet, do którego czterema śrubkami przymocowany jest mechanizm. Faktura frontowego bezela zainspirowana została drewnianymi panelami z wnętrza prywatnego samolotu. Z karbonowego kompozytu zrobiona jest także koronka (z tytanową wkładką w formie turbiny silnika) oraz przyciski. Całość mierzy 42 x 49,94 x 16,9 mm.
Richard Mille zbuduje dokładnie 30 egzemplarzy RM 62-01 Tourbillon Vibrating Alarm Airbus Corporate Jets. Jeden kosztować będzie 1 200 000 CHF (~4 834 000 PLN) plus podatek. I choć nie wiem, czy Richard Mille w każdym wydaniu to dobra inwestycja i czy taka awangarda ma sens, fantazji marce i jej właścicielowi odmówić nie sposób. Technicznej jakości również.
Richard Mille RM 62-01 Tourbillon Vibrating Alarm Airbus Corporate Jets
Producent | Richard Mille |
Nazwa modelu | RM 62-01 Tourbillon Vibrating Alarm Airbus Corporate Jets |
Mechanizm | manualny |
Symbol mechanizmu | RM 62-01 |
Rezerwa chodu (h) | 70 |
Tarcza | transparentna |
Koperta | tytan, carbon TPT |
Wysokość (mm) | 16,9 |
Wodoszczelność | 50m |
Pasek | kauczukowy |
Limitacja | 30 |