
Omega Railmaster – zegarek z efektowną gradientową tarczą w kolorze szarym lub brązowym
Railmaster – model stworzony pierwotnie z myślą o pracownikach kolei – powraca do oferty Omegi. W nowej, odświeżonej wersji zegarek otrzymał charakterystyczną tarczę, którą zamknięto w 38 mm kopercie ze stali.
Railmaster zadebiutował w 1957 roku jako część tryptyku „Professional Line”, na który składał się również zegarek dla kierowców wyścigowych Speedmaster i model dla nurków Seamaster. W 2017 roku Szwajcarzy przypomnieli całą trójkę wypuszczając limitowany boks ze Speedmasterem, Seamasterem i Railmasterem. W 2025 roku z kolei Omega wraca do Railmastera – nieco zapomnianego w całej ofercie – i prezentuje nową wersję z gradientowym cyferblatem.

Railmaster – ponadprzeciętnie odporny na pola magnetyczne
Modele z linii Railmaster były od samego początku niewrażliwe na pola o sile nawet do 1 000 gausów, co stanowiło wartość o wiele wyższą od tej, którą reprezentowały standardowo zegarki sprzedawane kilka dekad temu (około 60 gausów). Cel osiągnięto poprzez wykorzystanie dodatkowej, wewnętrznej koperty, która działała jak klatka Faradaya. Dzięki temu zegarki te chętnie nosili przemysłowcy czy inżynierowie związani z koleją, na co dzień pracujący przy silnikach generujących spore pola. Z czasem Railmaster zniknął z oferty, by po 2003 roku powrócić w postaci kilku reedycji. Najnowsza bazuje na stylistyce znanej z modelu Seamaster Aqua Terra, co oznacza symetryczną kopertę z dość długimi, fazowanymi uszami oraz – w części wersji – bransoletę zbudowaną z trzech rzędów prostych ogniw.

Nowy Railmaster z pewnością przypadnie do gustu purystom. Na tarczy zegarka nadrukowano bowiem tylko logo Omegi oraz napis Railmaster. Kompozycję uzupełnia biała podziałka minutowa oraz towarzyszące jej trójkątne indeksy oraz cyfry wykonane z Super-LumiNovy. Natomiast clou nowych zegarków stanowi gradientowy, matowy cyferblat o lekko chropowatej powierzchni. Omega przygotowała dwa warianty.


W pierwszym szarość w środkowej części tarczy przechodzi niemal w czerń na obrzeżach, a upływający czas odmierza centralnie mocowana wskazówka sekundowa. Ta opcja oferowana będzie na czarnym, skórzanym pasku lub stalowej bransolecie. Napędem wszystkich wskazań jest widoczny przez szafirowe szkło dekla kaliber Co-Axial Master Chronometer 8806. Jego sprężynę nakręca udekorowany wzorem arabesque wahnik, a ta – po pełnym „naładowaniu” – zapewni 60 godzin rezerwy chodu. W tym miejscu warto też wspomnieć, że nowy Railmaster jest niewrażliwy na pola magnetyczne o sile do 15 000 gausów – czyli aż 15-krotnie większej niż pierwowzór.


Drugi z wariantów to kolor brązowy przechodzący w czerń. Tu Omega postawiła na mały sekundnik na godz. 6., a zegarek będzie sprzedawany na złotobrązowym pasku ze skóry Novonappa lub na stalowej bransolecie. Mechanicznym sercem jest kaliber 8806, czyli werk z automatycznym naciągiem o takich samych parametrach (różni się tylko rodzajem sekundnika) jak u poprzednika.


Nowy Railmaster otrzymał stalową kopertę o średnicy 38 mm, grubości 12,4 mm, lug-to-lug wynoszącym 44,9 mm oraz rozstawie uszu 19 mm. Obudowa jest częściowo polerowana (bezel, fazowanie uszu), a częściowo szczotkowana, a jej klasa wodoszczelności to 150 metrów. Od góry zamyka ją szafirowe, lekko wypukłe szkło z podwójnym antyrefleksem.
Omegi Railmaster są już dostępne w butikach marki. Za wariant z szarą tarczą trzeba zapłacić 26 300 PLN (pasek) lub 28 000 PLN (bransoleta), a za opcję z brązową tarczą 29 200 PLN (pasek) lub 31 000 PLN (bransoleta).
Omega Railmaster
Producent | Omega |
Nazwa modelu | Railmaster |
Ref. | 235.12.38.20.06.001 (szara tarcza, pasek), 235.10.38.20.06.001 (szara tarcza, bransoleta), 235.12.38.20.13.001 (beżowa tarcza, pasek), 235.10.38.20.13.001 (beżowa tarcza, bransoleta) |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | kaliber 8806 (szara tarcza), kaliber 8804 (beżowa tarcza) |
Rezerwa chodu (h) | 60 |
Tarcza | gradientowa - szara lub brązowa |
Koperta | stal |
Średnica (mm) | 38 |
Wysokość (mm) | 12,4 |
Wodoszczelność | 150m |
Pasek | skórzany, bransoleta |