IWC Ingenieur Double Chronograf Titanium
Kolekcja Ingenieur manufaktury IWC Schaffhausen wzbogaciła się o najbardziej sportowy i nowoczesny zarazem model – Double Chronograph Titanium z dużą tytanową kopertą i automatycznym chronografem typu Split-second.
Od samego początku w roku 1955, kolekcja Ingenieur była najbardziej „ekstremalną” linią czasomierzy sygnowanych logo International Watch Company. Podstawowym parametrem zegarków z charakterystyczną błyskawicą wpisaną w logotyp była antymagnetyczność (do poziomu nawet 500.000 a/m), uzyskiwana dzięki stosowaniu dodatkowej, wewnętrznej koperty z miękkiego żelaza. Oprócz odporności na pole magnetyczne czasomierze Ingenieur charakteryzował także bezkompromisowy, techniczny design i surowość formy jakby sama w sobie określająca przeznaczenie zegarka. Tworzony zwyczajowo w kopercie ze stali Ingenieur pojawił się również w wersji z kopertą wykonaną z cennego i rzadkiego tytanu – model z roku 1980 był pierwszym na rynku wykorzystującym ten lekki i wytrzymały metal o specyficznej, matowo-szarej barwie. Teraz, 31 lat później, IWC prezentuje kolejnego „Inżyniera” rozbudowującego i tak już dość bogatą kolekcję ekstremalnych, sportowych czasomierzy, doskonale uzupełniającą się z dedykowaną nurkom i miłośnikom diverów linią Aquatimer.
Najnowsze dzieło manufaktury znad Renu to Ingenieur Double Chronograph Titanium, a więc – rozszyfrowując nazwę – mechaniczny chronograf z podwójnym sekundnikiem zamknięty w tytanowej kopercie. Mechanizm integrujący w sobie komplikację stopera z dwiema wskazówkami sekundowymi (pozwalającymi mierzyć dwa niezależne od siebie odcinki czasu) to kaliber 79230 z 44-godzinną rezerwą chodu i balansem pracującym z częstotliwością 28.800 A/h. Oprócz wspomnianego podwójnego stopera, mechanizm posiada standardowy zestaw wskazań: godziny, minuty, małą sekundę (z funkcją stop) oraz datownik z dniem tygodnia i miesiąca, widoczny w postaci dwóch okienek na godzinie 3.
Kaliber zamknięto w sporej, mierzącej 45mm średnicy i 16mm grubości kopercie ze szczotkowanego tytanu zestawionego z elementami pokrytymi wulkanizowaną gumą (prostokątne przyciski stopera, koronka i jej osłona) oraz czarnym DLC (5 śrub mocujących bezel). Użycie tytanu nie tylko nadało zegarkowi industrialnego charakteru, ale także wyraźnie zredukowało wagę sporego przecież czasomierza, który wraz z gumowym paskiem waży jedynie 130g (tytan jest lżejszy od stali nierdzewnej o mniej więcej 43%).
Pod szafirowym szkłem z obustronnym antyrefleksem umieszczona została czarna, sportowa tarcza z niebieskimi akcentami w postaci indeksów, zakończenia jednej ze wskazówek sekundowych stopera oraz grotów wskazówek licznika 30-minutowego i 12-godzinnego. Proste i surowe stalowe wskazówki oraz indeksy godzinowe wypełniono czarną masą luminescencyjną.
Choć stylistycznie nowy Ingenieur może się kojarzyć z innymi obecnymi na rynku zegarkami sportowymi, choćby manufaktur Audemars Piguet czy HUBLOT, taki dodatek do portfolio IWC jest bardzo dobrym posunięciem – brakowało bowiem w całej gamie zegarków z Schaffhausen rasowego produktu nie próbującego udawać swoich sportowych konotacji.
Opracowanie: Łukasz Doskocz