Basel 2013: TAG Heuer Carrera Calibre 36 Flyback
TAG Heuer modelem Calibre 36 Flyback kontynuuje świętowanie 50. urodzin najbardziej rozpoznawalnej linii zegarków w swoim portfolio – Carrera.
Okrągła pięćdziesiątka to kawał historii. Szwajcarzy postanowili się jej jednak oprzeć, a właściwie oprzeć pokusie tworzenia reedycji modeli sprzed lat. Nowe Carrery (jedne z wielu pokazanych w tym roku w Bazylei) doposażono w funkcję flyback, za którą odpowiada mechanizm Calibre 36, czyli modyfikowana wersja El Primero z manufaktury Zenith. Werk ten to „klasyka” w swoim gatunku – Zenith produkuje go od 1969 roku.
Calibre 36 Flyback to koperta o znanym miłośnikom Carrery kształcie i średnicy 43mm. Dostępne będą trzy wersje zegarka. Pierwszy z antracytową tarczą i czarnym, zewnętrznym ringiem ze skalą chronografu. Drugi również z antracytową tarczą, ale ze srebrnym ringiem (choć na żywo wygląda on bardziej na biały niż srebrny). O trzeciej wersji wspomnę nieco później…
Z centralnej części tarczy odczytamy „normalny” czas. Zwróćcie uwagę, że wskazówki (godzinowa i minutowa) są krótsze niż zazwyczaj tzn. w stosunku do średnicy cyferblatu. To zabieg celowy, mający na celu poprawienie czytelności chronografu, którego centralna wskazówka sekundowa jest dłuższa od pozostałych i zakończona wyrazistym, czerwonym kolorem. Odczytu wskazań stopera dokonujemy z zewnętrznej skali (z indeksami w postaci cyfr arabskich naniesionych co 5 sekund) oraz z licznika 30-minutowego (na godz. 3).
Legendarny El Primero używany był w zegarkach o średnicy 36 – 39mm. Na przykładzie nowej Carrery widać, że to właśnie mechanizm wymusił „zbicie” tarczek bliżej centralnej części cyferblatu. Nie lubię takiego nienaturalnego „ścisku”, ale tu – dzięki zewnętrznemu ringowi w innym kolorze – układ nie dość, że nie razi, to wygląda naprawdę ładnie.
Wspomniana wcześniej trzecia wersja to Carrera Calibre 36 Chronograph Racing – zegarek o bardziej sportowym i nowoczesnym charakterze. Jego kopertę wykonano z tytanu pokrytego czarnym węglikiem tytanu. Pomiędzy krawędź szkiełka, a sekundową skalę chronografu wkomponowano skalę tachometru (z częścią cyfr w kolorze białym, a częścią w czerwonym).
Tarcza ma jednolitą barwę, a indeksy 5-10-15-… oddzielono od wewnętrznej części delikatną obwódką. Mechanizm tej wersji nie różni się od tych zastosowanych w innych modelach Carrera Calibre 36 Flyback.
Więcej zdjęć tegorocznych nowości marki znajdziecie w naszym materiale TAG Heuer Live.