
SIHH 2013: Ralph Lauren Safari
Tourbillon, Chronometer i Chronograph – to trzej członkowie tegorocznej kolekcji Sporting modowego giganta i aspirującego zegarmistrza – Ralpha Laurena.
Mało kto wie, że Ralph Lauren – założyciel firmy, która dziś kojarzona jest głównie z produkcją kolorowych koszulek polo, ozdobionych wizerunkiem gracza na koniu – jest prywatnie miłośnikiem zegarków. Do tego stopnia, że w 2007 roku poprzez mariaż z Richemont Group utworzył Ralph Lauren Watch and Jewelry Company. Nowa marka zadebiutowała podczas genewskiego SIHH w 2009 roku i od tego czasu wnosi odrobinę amerykańskiego powiewu świeżości (głównie jeśli chodzi o stylistykę) na szwajcarskie targi. Ofertę tworzą trzy kolekcje: Stirrup, Slim Classique oraz Sporting – każda skierowana do innego odbiorcy. Stirrup to elegancka linia nawiązująca do jeździectwa, Slim Classique tworzą modele klasyczne, a Sporting – jak sama nazwa wskazuje – odwołuje się do sportów. I to jej (a właściwie serii Safari) przyjrzymy się bliżej.
RL67 Tourbillon

Kopertę tourbillona – o średnicy 44.80mm i wodoodporności do 50m – wykonano z oksydowanej stali. Dzięki temu zegarek otrzymał specyficzny „vintage look”. Od góry obudowę „domyka” szafirowe szkiełko z wewnętrznym antyrefleksem i dokręcany 6 śrubkami pierścień lunety. Poszczególne części zegarka – jak koperta, bezel, koronka, sprzączka, przyciski i śrubki – są piaskowane, szczotkowane, polerowane i fazowane (wszystko wykańczane ręcznie).
Tarczę czasomierza pokryto matowym lakierem w kolorze czarnym. Na tak stworzonej bazie nadrukowano następnie fluorescencyjne, beżowe indeksy godzinowe w postaci rzymskich cyfr. Substancją święcącą wypełniono również centralne wskazówki w kształcie mieczy (wcześniej poddano je oksydacji i wypolerowano).
RL67 to oznaczenie automatycznego kalibru, który napędza czasomierz (jego pochodzenie jest tajemnicą). Wyposażono go w mikrorotor, który przy pełnym naciągu sprężyny zagwarantuje nieprzerwaną pracę przez około 38 godzin. Złożony ze 145 elementów werk oscyluje ze standardową częstotliwością 28.800 wahnięć/godzinę.

Wchodzący w skład kolekcji Sporting RL67 Tourbillon stworzy zestaw z brązowym paskiem ze skóry aligatora. Z ceną rzędu $55.000USD jest jednym z atrakcyjniejszych (dostępniejszych) szwajcarskich tourbillonów na rynku.
RL67 Chronometer

Podobnie jak poprzednio, tak i tu okrągła koperta (44.80mm średnicy) powstała z oksydowanej stali i od góry wieńczy ją dokręcany 6 śrubkami bezel. Patrząc na cyferblat zegarka, w oczy rzucają się wielkie arabskie cyfry oraz czerwona wskazówka centralnego sekundnika. Matowej tarczy nadano kolor antracytowy, dobrze kontrastujący z pokrytymi beżową luminową wskazówkami godzinowymi i indeksami.
Mechaniczne serce zegarka tworzy RL300-1 – automatyczny kaliber z certyfikatem COSC i 42-godzinną rezerwą chodu. Zamknięto go w wodoodpornej do 100m kopercie połączonej z wyblakłym, oliwkowozielonym płóciennym paskiem z czarną, skórzaną wyściółką.
RL67 Automotive – Chronograph

Ostatnią z tegorocznych nowości w ramach kolekcji Sporting jest zasilany automatycznym mechanizmem RL751A/1 (267 części, 65h rezerwy chodu) model z chronografem. Jego matowa koperta (44,80mm średnicy) powstała z tytanu i ciemnozielonej żywicy. Takie połączenie – stosowane w lotnictwie – gwarantuje wysoką wytrzymałość i niewielką wagę obudowy.
Sam design czasomierza odwołuje się do deski rozdzielczej klasycznych samochodów, a konkretnie do legendarnego Bugatti Type 57 SC Atlantic (którego jeden bezcenny egzemplarz znajduje się w kolekcji Ralpha Laurena). Zewnętrzną część tarczy zdobi dysk z drewna wiązu (dokręcany śrubkami), natomiast jej środek tworzy czarna, matowa powierzchnia. To na nią naniesiono tarczki chronografu (licznik 30-minutowy i 12-godzinny), małą sekundę oraz okienko daty (na godz. 6). Zewnętrzny ring (pomiędzy dokręcanym bezelem a drewnianą częścią cyferblatu) wyskalowano podziałką tachometru, dzięki której można zmierzyć prędkość przemieszczającego się obiektu.
Od góry i od dołu czasomierz ochrania szafirowe szkiełko. To górne z wewnętrznym antyrefleksem, a dolne – przydymione i wraz z deklem dokręcane do koperty 6 śrubkami. RL67 Automotive zestawiono z bransoletą (wykonaną z budulca tworzącego kopertę) zakończoną zapięciem na zatrzask z przyciskami zabezpieczającymi.
opracowanie: Tomasz Kiełtyka