
Richard Mille RM 40-01 Automatic Tourbillon McLaren Speedtail [dostępność, cena]
Z okazji 5-lecia oficjalnej współpracy z McLaren Automotive manufaktura Richard Mille przygotowała wyjątkowy model RM 40-01, estetyką nawiązujący do najszybszego, drogowego auta brytyjskiej marki w historii.
Już 5 lat trwa bliski związek McLarena i Richarda Mille. Obie marki związały się ze sobą długoterminową umową, która obok typowych marketingowych oraz PR-owych działań przynosi też znacznie bardziej wymierne rezultaty – zegarki. RM na szczęście nie jest jedną z tych marek, która idzie na łatwiznę i nakleja na tarczy istniejącego modelu logo nowego partnera. Dużo bardziej ambitne podejście każe manufakturze tworzyć naprawdę dedykowane projekty – dedykowane w rozumieniu bliskiego związku z McLarenem i jego samochodami. Tak było w przypadku opisywanego przez nas RM 11-03 McLaren, i tak będzie teraz, przy okazji najbardziej ekstremalnej z dotychczasowych co-brandowanych produkcji RM.

RM 40-01 Automatic Tourbillon McLaren Speedtail zaprojektowano inspirując się wyjątkowej urody modelem McLaren Speedtail – pokazanym premierowo w roku 2018 Hypercarem, opakowanym w karbon, z miejscem dla kierowcy w centralnej części kabiny i hybrydowym silnikiem, który generuje łącznie 1055 koni mechanicznych mocy. Dzięki temu auto w 12,8 s rozpędza się od 0 do… 300 km/h(!). Prędkość maksymalna? – 403 km/h. Bez cienia wątpliwości to najszybsze drogowe auto, jakie kiedykolwiek wyjechało z fabryki marki w Woking.

Chociaż zegarkowa interpretacja Speedtaila od RM czas mierzy z regularną prędkością, konstrukcja to nie mniej imponująca niż brytyjskie auto. Inspiracje samochodem widać przede wszystkim w kształcie koperty, nawiązującej do opływowego, aerodynamicznego kształtu karoserii. Nieregularną, beczułkowatą obudowę (41,8 x 48,2 x 14,15 mm) wykonano z tytanu i karbonowego TPT, łącznie z koronką i śrubkami mocującymi bezel. W uszach zamocowany jest gumowy pasek, z kolorystycznym elementem powielonym z tarczy. To na tarczy właśnie najlepiej uwidacznia się forma całego projektu, jakby zwężająca się od góry ku agresywnemu, smukłemu dołowi. Koperta w sumie złożona jest z 69 elementów, w tym specjalnie profilowanego, szafirowego szkła. Jego kształt i grubość trzeba było dostosować do nieregularnego bezela.

Centralny element kompozycji otwartego cyferblatu zajmuje coś na kształt mostka w formie litery „V”, otaczającego dwie kluczowe komplikacje: dużą datę oraz tourbillon. Motoryzacyjne klimaty podkreślają lekko pochylone, arabskie indeksy godzinowe i dwa ułożone po bokach wskazania: rezerwa chodu i selektor funkcji koronki. Oba obsługuje się dedykowanymi przyciskami na bokach koperty.

Równie kluczowy co koperta był projekt zupełnie nowego, automatycznego kalibru CRMT4. RM zegarek nazywa swoją najbardziej ekstremalną konstrukcją w historii manufaktury – i choć to teza odważna, ilość pracy włożonej w cały zegarek zdecydowanie ją uwiarygadnia. Mostki mechanizmu oraz płytę główną zrobiono z tytanu (Grade 5), ale aby zapewnić im jeszcze większą wytrzymałość i doskonałe parametry, potraktowano je elektroplazmą.

Energię mechanizmowi dostarcza skomplikowany wahnik o zmiennej geometrii. Wykonany z połączenia platyny, tytanu i złota rotor można dostosować do poziomu aktywności użytkownika, optymalizując w ten sposób nakręcanie sprężyny głównej. CRMT4 dysponuje 50 h rezerwy chodu, a umieszczony w klatce tourbillona balans taktowany jest na 4 Hz. Mechanizm w kopercie zamocowano na karbonowej wkładce, a RM podaje, że zegarek odporny jest na przeciążenia do 5 000 G.
Richard Mille wyprodukuje 106 egzemplarzy RM 40-01 Speedtail – dokładnie tyle, ile powstanie samochodów. By stać się posiadaczem jednego, na szczęście nie trzeba wcześniej kupić McLarena, który kosztuje bagatela 2 250 000 USD (~8 500 000 PLN). Zegarek jest wyraźnie tańszy, wyceniony został bowiem na 900 000 CHF (~3 735 000 PLN) plus podatek.

Richard Mille RM 40-01 Automatic Tourbillon McLaren Speedtail
Producent | Richard Mille |
Nazwa modelu | RM 40-01 Automatic Tourbillon McLaren Speedtail |
Ref. | RM 40-01 |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | CRMT4 |
Rezerwa chodu (h) | 50 |
Tarcza | szkieletowana |
Koperta | tytan, karbon TPT |
Średnica (mm) | 41,8 x 48,2 |
Wysokość (mm) | 14,15 |
Wodoszczelność | 50m |
Pasek | gumowy |
Limitacja | 106 |