
Oris Big Crown ProPilot Altimeter
Świętująca w tym roku swoje 110. urodziny firma Oris zaprezentowała właśnie pierwszy na świecie automatyczny zegarek z mechanicznym wysokościomierzem.
Oris lubi ostatnio zaskakiwać. Po bardzo ciekawym, użytecznym i zrealizowanym w sumie dość prosto głębokościomierzu w modelu Aquis Depth Gauge, a następnie mechanizmie z 10-dniową rezerwą chodu w Calibre 110 teraz przyszła pora na pierwszy na świecie automatyczny kaliber z mechanicznym wysokościomierzem. Co prawda młoda, szwajcarska marka Breva stworzyła wcześniej mechaniczny czasomierz z wysokościomierzem – Génie 02 – ale tam naciąg był ręczny. Poza tym Oris i Breva to cenowo przeciwległe bieguny – o ile ten pierwszy kosztować ma 3.300CHF (~11.300PLN), do drugiego trzeba dołożyć – bagatela – ponad 100.000CHF…

Nowy ProPilot Altimeter to część kolekcji Big Crown, której początki dał w 1938 roku model Oris Pointer Date. Dedykowana pilotom rodzina zegarków wyróżnia się tytułową dużą koronką, ułatwiającą zmianę ustawień czasomierza w rękawicach, zakładanych przez członków załogi na czas lotu.

Zaimplementowany do modelu Altimeter moduł wysokościomierza ucieszy z pewnością nie tylko pilotów, ale i osoby uprawiające wspinaczkę czy jeżdżące na nartach. Za jego wskazania odpowiada wykonany z włókna węglowego żółty element widoczny w przestrzeni pomiędzy „centralną” tarczą, z której odczytamy czas, a zewnętrznym ringiem z podziałką wysokościomierza (również żółtą). Zegarek dostępny będzie w dwóch wariantach – w jednym zastosowano skalę w stopach (do 15.000 stóp), a w drugim w metrach (do 4.500 metrów).

Do obsługi Orisa służą dwie koronki. Ta na godz. 2 pozwala w tradycyjny sposób regulować wskazanie czasu, datownika (okienko na godz. 3) lub nakręcić automatyczny mechanizm o 38-godzinnej rezerwie chodu (Cal. 733 na bazie Sellita SW200). Natomiast ta na godz. 4 służy do obsługi wysokościomierza. W momencie gdy obie są dokręcone, 47mm stalowa koperta gwarantuje wodoodporność do 100 metrów.

Jak zatem obsługuje się zegarek? Aktywacja wysokościomierza następuje po odkręceniu koronki na godz. 4 do pozycji 1. Wówczas zegarek nie jest już wodoodporny, o czym przypomina czerwony ring na jej wewnętrznej powierzchni. Po odciągnięciu koronki do pozycji 2 wysokościomierz można skalibrować. Raz ustawiony będzie pokazywał wysokość i ciśnienie atmosferyczne (za pomocą odpowiednio żółtego i czerwonego wskaźnika). To pierwsze odczytamy ze wspomnianej wcześniej żółtej, zewnętrznej podziałki, natomiast ciśnienie wskaże skala widoczna pomiędzy zewnętrznym ringiem a wewnętrzną, centralną tarczą. Po zakończeniu pomiarów koronkę należy dokręcić, zapewniając tym samym ponownie wodoodporność do 100m.

Podczas projektowania całości sporym problemem okazała się docierająca do wnętrza zegarka (przy odkręconej koronce) wilgoć. Udało się go rozwiązać poprzez zastosowanie wewnętrznej membrany z PTFE, która hamuje nie tylko parę ale i wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia.
Oris Big Crown ProPilot Altimeter dostępny będzie na tekstylnym pasku (do wyboru czarny, szary albo zielony), skórzanym pasku lub stalowej bransolecie z zapięciem na zatrzask. Ostatni wariant kosztować będzie 3.500CHF tj. 200CHF więcej od pozostałych.