Oris Big Crown ProPilot Rega Fleet Limited Edition [dostępność, cena]
Trzecim już zegarkiem przygotowanym przez Orisa wspólnie ze Szwajcarską Służbą Ratownictwa Lotniczego będzie model z linii Big Crown ProPolot dostępny w aż 21 wariantach. Skąd taka liczba?
Rega (Szwajcarska Służba Ratownictwa Lotniczego) to prywatna fundacja non-profit zajmująca się lotniczym ratownictwem medycznym na terenie Szwajcarii. Organizacja obsługuje obecnie m.in. 18 śmigłowców ratowniczych i może dotrzeć do dowolnego miejsca znajdującego się na obszarze objętym zasięgiem w ciągu 15 minut od momentu wezwania pomocy. Każda baza posiada załogę składającą się z pilota, ratownika medycznego i lekarza. Ekipa taka pozostaje w gotowości 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Co ciekawe, Rega jest finansowana przez patronów tzn. przez osoby prywatne, które regularnie wpłacają na nią składki (według ostatnich obliczeń było ich ponad 3,6 miliona!).
Oris od 2016 roku wspiera Regę. Przypieczętowaniem partnerstwa pomiędzy dwoma podmiotami był limitowany model Big Crown ProPilot Altimeter Rega LE. Kolejny zegarek dedykowany lotniczej jednostce pojawił się niespełna 2 lata później – mowa o ProPilocie z funkcją GMT. W 2021 Oris zdecydował się na trzecią odsłonę. W informacji prasowej przeczytać można, że powstała ona przy ścisłej współpracy z Regą.
Co oznacza ta „ścisła współpraca”? Jak twierdzi Oris, przed zaprojektowaniem modelu Big Crown ProPilot Rega Fleet L.E. zwrócono się do pracowników Regi i zaproszono ich do wzięcia udziału w serii warsztatów, podczas których zadano proste pytanie: czego najbardziej potrzebujesz w zegarku naręcznym? Wśród odpowiedzi najczęściej ponoć przewijała się czytelna tarcza, pozwalająca na szybki odczyt czasu oraz brak odblasków. Załogi mówiły o zegarku z dwoma narzędziami: pulsometrem, który mógłby służyć jako wsparcie dla urządzeń elektronicznych mierzących tętno pacjentów oraz funkcją GMT do rejestrowania czasów w dzienniku. Nowy Big Crown ProPilot Rega Fleet L.E. uwzględnia wszystkie te sugestie.
Zegarek powstał na bazie modelu Big Crown ProPilot, ma 41 mm kopertę ze stali pokrytej ciemnoszarą powłoką PVD. Powłoka taka trafiła również na obracający się w dwóch kierunkach bezel, w którym wygrawerowano skalę pulsometru. Pod szafirowym szkiełkiem z antyrefleksem umieszczono czarną tarczę z nadrukowaną podziałką minutową, oraz towarzyszącą jej skalą 24-godzinną. Z tą ostatnią sparowana jest dodatkowa, dyskretna wskazówka GMT w kolorze czarnym, z czerwonym grotem w kształcie przypominającym samolot.
Poza tym zegarek ma wszystkie cechy charakterystyczne dla modeli Big Crown ProPilot tj. wykończenie bezela przypominające turbinę samolotu czy ponadstandardowo wielką koronkę.
W związku z tym, że Rega korzysta obecnie z 21 maszyn – 7 helikopterów Airbus H145, 11 helikopterów AgustaWestland Da Vinci oraz 3 bombardierów Challenger 650 – Oris zdecydował się przygotować 21 różnych dekli. Każdy będzie odpowiadał jednej z jednostek latających i każdy zamknie jeden ze stu zegarków. Łącznie powstanie zatem 2100 egzemplarzy modelu Big Crown ProPilot Rega Fleet. Za napęd wszystkich Orisów posłuży taktowany na 4 Hz kaliber 798 (Sellita SW330-1) z 42-godzinną rezerwą chodu.
Zegarek trafi do przyszłych właścicieli na czarnym, skórzanym pasku. W zestawie znajdzie się również czerwone etui z umieszczonym w środku czerwonym, gumowym paskiem oraz narzędziem do przekładania klamry. Wspomniane etui przystosowane jest do pełnienia roli przenośnej apteczki.
Każdy z 21 różniących się od siebie deklem wariantów Orisa Big Crown ProPilot Rega Fleet LE kosztować będzie 3 100 CHF (~13 350 PLN). Zegarki trafią do salonów we wrześniu 2021 roku.
Oris Big Crown ProPilot Rega Fleet Limited Edition
Producent | Oris |
Nazwa modelu | Big Crown ProPilot Rega Fleet Limited Edition |
Ref. | 798 7773 4284-Set |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | Oris 798 |
Rezerwa chodu (h) | 42 |
Tarcza | czarna |
Koperta | stal |
Średnica (mm) | 41 |
Wodoszczelność | 100m |
Pasek | skórzany, gumowy |
Limitacja | 2100 |