IWC Schaffhausen dla Mr. Big z filmu „Seks w wielkim mieście”. Product placement.
Ukazane w filmie produkty światowych marek zegarków wzbudzają szczególną ciekawość widzów. Lista modeli czasomierzy zaprezentowanych na dużym ekranie jest bardzo długa (przeszło 150 filmów). W ostatnich latach szczególną uwagę zwróciła marka IWC Schaffhausen. Zegarek IWC Portofino Automatique możemy podziwiać w słynnym obrazie „Seks w wielkim mieście” (Sex and the City). Wydarzenie to zostało uznane za product placement 2008 roku.
IWC Schaffhausen okazał się perfekcyjnie pasującym zegarkiem dla bohaterów hitu filmowego „Seks w wielkim mieście”. Nikczemny Mr. Big, którego gra Chris Noth nosi, w czasie trwania całego filmu, elegancki model Portofino Automatic, a Jared Smith, którego zagrał Jason Lewis, pokazany został jako twarz fikcyjnej kampanii reklamowej IWC.
IWC Portofino Automatic, który podziwiać możemy na nadgarstku Mr. Biga, wykonano z różowego 18 karatowego złota. Model ten posiada prosty i klasyczny design, pasujący do eleganckiego charakteru noszącego go bohatera.
„Jesteśmy zadowoleni, że IWC został wybrany do tego filmu. Jest to wielki sukces dla marki i doceniamy poparcie dla tak wielkiej produkcji „, powiedział Benoit de Clerck, prezes IWC na Amerykę Północną.
Od ponad wieku, IWC Schaffhausen wyznacza standardy rozwoju technologicznego wysoce skomplikowanych luksusowych czasomierzy. Założony w 1868 roku, International Watch Company, zdobył światową sławę jako szwajcarska manufaktura bogata w tradycję, która z pasją tworzy wspaniałe wynalazki i stosuje nowatorskie rozwiązania techniczne.
– mechanizm: mechaniczny z automatycznym naciągiem, kaliber 30110
– 40-godzinna rezerwa chodu
– częstotliwość chodu: 28.800 A/h / 4Hz
– duża wskazówka sekundowa
– datownik na godzinie 3
– ilość kamieni: 21
– szkiełko: szafirowe, wypukłe, z antyrefleksem
– wodoszczelność: 30 m
– średnica koperty: 39 mm
– wysokość koperty: 8,6 mm
– waga zegarka z paskiem: 77g
– pasek: ze skóry krokodyla w kolorze czarnym
Kilka słów o product placement
Product placement (ang. umieszczenie produktu) to instrument budowania wizerunku marki, jedna z technik prezentacji produktu, polegająca na umieszczaniu produktu, jako rekwizytu w filmach kina, serialach telewizyjnych, przedstawieniach teatralnych, książkach czy też grach komputerowych. Jest to rodzaj reklamy, który polega na umiejscowieniu znanych marek produktów wewnątrz określonego przekazu. Produkt jest pokazywany w sposób delikatny (mniej nachalnie niż w tradycyjnej reklamie), a mimo to do widza dociera informacja, że marka istnieje na rynku i odgrywa pewną rolę, przemawia do podświadomości odbiorcy i zachęca go do jego użytkowania.
Osoby zarządzające markami zegarków stosują product placement w celu budowania świadomości istnienia marki, kształtowania jej wizerunku, jak również zdobycia przez nią silnej pozycji wobec produktów konkurencyjnych. Świadomość marki wpływa w bardzo dużym stopniu na proces decyzyjny nabywcy związany z zakupem produktu. Ważne jest, aby potencjalny nabywca zapamiętał markę i jednocześnie przypisał jej funkcjonalne oraz emocjonalne korzyści. Warto pamiętać, że nabywcy wybierają marki, których wizerunek jest podobny do ich własnego wyobrażenia o sobie samym. Nabyte dobra materialne wywołują u klienta pożądane emocje i określają jego pozycję społeczną. W strategiach marketingowych product placement wykorzystywane są postacie gwiazd, które użytkując wybrany model zegarka, przekazują odpowiednie komunikaty oddziałujące na odbiorców. Wykorzystanie znanej osoby w komunikacji marketingowej może wpłynąć w dużej ilości przypadków na percepcję widza i ocenę cech prezentowanego produktu. Wizerunek osoby znanej i lubianej może nawet podwyższyć wartość produktu. Szczególnie, kiedy marka zegarka została ukazana w pozytywnym kontekście sytuacyjnym.
Technika product placement, nazywana często propagandą, zaczęła być stosowana w latach 20-tych XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Początkowo w informacjach nadawanych w stacjach radiowych, a w później w latach 50-tych w telewizji. Wtedy też technika ta nie była jeszcze uregulowana prawnie. W latach 70-tych ubiegłego wieku product placement zaczęto stosować w filmach kręconych w Hollywood. Za punkt przełomowy uważa się rok 1982, kiedy powstał film Stevena Spielberga E.T (E.T. the Extra-Terrestrial). W wyniku odnoszonych sukcesów product placement stosowany jest do dzisiaj.
Przekaz product placement produktów z branży zegarmistrzowskiej odbywa się poprzez: pokazywanie zegarków w wybranych scenach filmu (odbiorca ma skojarzyć logo pokazanego zegarka, jako wartościowy produkt), użytkowanie produktu przez bohatera filmu (odbiorca ma skojarzyć bohatera z konkretną marką zegarków), rozmowa o produkcie (dialog o konkretnej marce zegarka) oraz nakłonienie aktorów, aby poza planem używali również produkty konkretnych marek zegarków. Przekaz reklamowy marki zegarka realizowany za pomocą product placement jest dla widza nieoczekiwany. Przez to, że produkt pojawia się na ekranie w momencie najmniej spodziewanym, często jest dla odbiorcy wręcz niespodzianką. Niektóre osoby mogą być nawet nieświadome tego, że produkty pojawiające się w filmie nie zostały wybrane przypadkowo. A dzięki temu, że uwaga widza skierowana jest na akcję filmu pojawienie się reklamowanej marki zegarka nie jest natarczywe i nie przeszkadza.
W USA każdego roku produkowanych jest około 500 filmów. Przy produkcji filmowej product placement jest brany pod uwagę już w momencie pisania scenariusza do filmu. Dlatego jeszcze przed kręceniem filmu producenci wysyłają skrypt do agencji specjalizujących się w product placement. W niektórych sytuacjach producent filmu kontaktuje się bezpośrednio z wybranymi markami zegarków. Obecnie tylko marki z najwyższej półki mają szansę pojawić się w superprodukcjach. Filmy wysokobudżetowe dzięki zastosowaniu product placement zyskują wysokie wpływy finansowe. Koszty poniesione na product placement wybranej marki zegarków w filmie, to kwota między 30.000, a 60.000 €. W przypadku product placement stosowanym w filmach, kiedy film zyskuje ogromną popularność wśród widzów i zostaje filmem kultowym efekt promocyjny trwa bardzo długo. Pod tym względem product placement staje się konkurencyjny dla stosowanych tradycyjnych reklam. Rocznie światowe marki wydają ok. 3 mld. dolarów na promocję i product placement. Obecnie widzowie coraz częściej ignorują tradycyjne spoty reklamowe i dlatego szuka się innych nowoczesnych sposobów, dzięki którym można dotrzeć do klienta. W tym wypadku szczególne miejsce zajmuje product placement, który staje się powoli głównym narzędziem reklamowym docierającym do współczesnego konsumenta. Tak, jak dawniej produkt miał zostać dostosowany do scenariusza, a nie odwrotnie, tak dzisiaj największe marki często próbują zastrzegać w umowach możliwość wpływu na zmiany scenariusza, aby jak najlepiej ukazać swój produkt. Nie podoba się to producentom filmowym, ale nie wiadomo, jak długo uda im się utrzymać swoje stanowisko nietykalności scenariusza. Już teraz idą na małe ustępstwa.
Poprzez działania product placement: ze strony nabywcy wzrasta świadomość i znajomość marki, a ze strony firmy realizowane są określone cele sprzedażowe. Kształtuje się wizerunek przedsiębiorstwa i jego produktów. Marka często zaczyna być kojarzona ze znaną osobą. Nabywca nabiera większego zaufania w stosunku do marki, a po dokonaniu zakupu produktu zwiększa się jego poziom satysfakcji i zadowolenia z podjętej decyzji. Czyli osiągnięty zostaje cel główny!
Tłumaczenie: Magdalena Kossakowska
Świetnie napisane…w ogole cały temat „product placement” to bardzo ciekawe zjawisko.
Wydawało by się, ze reklama bezpośrednia lepiej, łatwiej i celniej trafia do większej grupy odbiorców…a jednak w przypadku zegarków tak nie jest. Kto pamięta jakaś reklamę zegarka z przed kilku lat czy nawet miesięcy ?? Pewnie niewielu, jeśli wogole ktokolwiek…natomiast kto nie kojarzy OMEGI Seamaster z „Jamesa Bonda” czy TAGa MONACO na reku Steva McQueen’a.
A i to PORTOFINO naprawdę cudne i bardzo klasyczne w swojej formie.
Łukasz – ja bondowskiemu product placement’owi uległem.
Jako fan serii o Agencie 007, nie mogłem sobie odmówić zakupu PO :-)