IWC Big Pilot’s 43 – W&W2021 [dostępność, cena]
Absolutna ikona zegarków dedykowanych pilotom – Big Pilot’s od IWC – debiutuje w zupełnie nowej wersji, z mniejszą o ponad 3 mm kopertą, manufakturowym automatem i systemem szybkiej zmiany paska.
Każda zegarkowa kategoria posiada swoje niekwestionowane ikony, ale chyba w żadnej nie ma tak dominującego lidera, jak wśród zegarków dla pilotów. Jeśli kategorię tę rozumieć jak zainspirowaną lotnictwem i tym co nosili kiedyś lotnicy (głównie wojskowi) to bohaterem nr 1 musi być IWC Schaffhausen Big Pilot’s Watch. Model, który w obecnej kolekcji marki zadebiutował w roku 2002, a swój wygląd zawdzięcza oryginalnym, przerośniętym czasomierzom, jakie do rękawów swoich skórzanych kurtek przypinali piloci-nawigatorzy w czasach okresu II Wojny Światowej. Pachnące benzyną, przyciasne kokpity ich samolotów pozbawione były współczesnej elektroniki, czytelny i funkcjonalny zegarek był więc podstawowym narzędziem nawigacyjnym.
Pierwszy Pilot wyjechał (choć może właściwiej byłoby napisać – wyleciał) z Schaffhausen w roku 1936 (Ref. IW436). Pokazana 19 lat temu, współczesna wersja Big Pilota całymi garściami czerpie z pierwowzoru, łącznie z gigantycznymi gabarytami. 46,2 mm średnicy plus 15 mm grubości sprawiało, że dla większości nadgarstków przyjemność noszenia tego zegarka była porównywalna z noszeniem stołowego budzika. Ten właśnie problem IWC postanowiło rozwiązać w nowej odsłonie Big Pilota – po raz pierwszy w historii poddanej wyraźnej kuracji odchudzającej.
Big Pilot’s 43, jak sama nazwa wskazuje, teraz ma 43 mm. Całe 3 mm mniej w średnicy, do spółki z niespełna 2,5 mm ujętymi z grubości, powinno sprawić, że zegarek znajdzie dużo większą grupę odbiorców. Za zmianą rozmiaru poszły również dość istotne zmiany estetyczne. Zamknięta pod szafirowym szkłem tarcza jest teraz prosta, pozbawiona wskazania rezerwy chodu i datownika. Zachowane zostały duże indeksy arabskie, wyraźna podziałka minutowa, charakterystyczny trójkąt na godz. 12 i typowo lotnicze wskazówki, wypełnione luminową. Cyferblat na dzień dobry dostępny będzie w matowej czerni albo w kolorze niebieskim, ozdobionym szlifem słonecznym.
Do koperty nowego BP, pod szafirowe okienko dekla, trafił manufakturowy kaliber 82100. Werk dysponuje 60 godzinami rezerwy chodu, automatycznym systemem naciągu Pellatona i przyjemnym dla oka zestawem dekoracji. Wskazania mechanizmu ustawia się niezmiennie dużą, „diamentową” koronką po prawej stronie obudowy.
Ostatnią z nowinek w BP 43 z 2021 roku jest premierowy system szybkiej zmiany pasków. IWC zaimplementowało go zarówno do skórzanego i gumowego paska, jak i bransolety, która również jest debiutem w modelu Big Pilot’s. Stalowa bransoleta skomponowana została z rzędów trzech większych i dwóch mniejszych ogniw, zapinanych na zatrzask z przyciskami zabezpieczającymi i mikroregulacją. Co ciekawe, dołączona jest tylko do wersji z niebieską tarczą.
Big Pilot’s Watch 43 w sklepach pojawi się w maju, w cenie 8 900 CHF (~37 400 PLN) z paskiem oraz 9 900 CHF (~41 600 PLN) z bransoletą.
IWC Big Pilot’s 43
Producent | IWC |
Nazwa modelu | Big Pilot’s 43 |
Ref. | IW329301, IW329303, IW329304 |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | IWC 82100 |
Rezerwa chodu (h) | 60 |
Tarcza | czarna, niebieska |
Koperta | stal |
Średnica (mm) | 43 |
Wysokość (mm) | 13,6 |
Wodoszczelność | 100m |
Pasek | skórzany, bransoleta, gumowy |