Skip to content

CH24.PL

zegarki luksusowe, sportowe, klasyczne – polski portal o zegarkach.

  • EN
  • Nowości 2025
  • Aktualności
  • Działy
    • Kultowe zegarki
    • Recenzje zegarków
    • Zegarek Roku
    • Zobacz również:
      • Hands-On
      • Rankingi
      • Dzieje zegarmistrzostwa
      • Aukcje zegarków
      • Zegarki damskie
  • Baza wiedzy
    • Słownik pojęć zegarmistrzowskich
    • Poradnik zakupowy
    • Jak działa zegarek mechaniczny
  • Marki
    • A
      • A.Lange&Söhne
      • Alpina
      • Audemars Piguet
    • B
      • Ball
      • Bell&Ross
      • Blancpain
      • Breitling
      • Bulgari
    • C
      • Cartier
      • Certina
      • Chopard
    • D
      • De Bethune
      • Doxa
    • E
      • Eberhard
      • Eterna
    • F
      • F.P. Journe
      • Ferdinand Berthoud
      • Frédérique Constant
    • G
      • G-Shock
      • Glashütte Original
      • Grand Seiko
    • H
      • Hamilton
      • Hublot
    • I
      • IWC Schaffhausen
    • J
      • Jaeger-LeCoultre
      • Junghans
    • L
      • Laurent Ferrier
      • Longines
    • M
      • Maurice Lacroix
      • MB&F
      • Montblanc
    • O
      • Officine Panerai
      • Omega
      • Oris
    • P
      • Patek Philippe
      • Piaget
      • Polpora
    • R
      • Rado
      • Richard Mille
      • Rolex
    • S
      • SevenFriday
      • Seiko
      • Swatch
    • T
      • TAG Heuer
      • Tissot
      • Tudor
    • U
      • Ulysse Nardin
    • V
      • Vacheron Constantin
      • Vulcain
    • Z
      • Zenith
    • Zobacz wszystkie marki
  • Sklep
Zegarki i motoryzacja: prędkość, klasyka i OS-y (część 1)
  • facebook
  • Instagram
Search

Na skróty

  • Testy i recenzje zegarków
  • Hands-On
  • Rankingi
  • Kultowe Zegarki
  • Zegarki damskie

Popularne artykuły

  • Nowości Watches & Wonders
  • Rolex Land-Dweller – flagowa nowość genewskiej manufaktury
  • Patek Philippe Cubitus – teraz z kopertą 40 mm

Popularne marki

  • Omega
  • TAG Heuer
  • Longines
  • Breitling
EN
  • Omega Railmaster 2025

    Omega Railmaster – zegarek z efektowną gradientową tarczą w kolorze szarym lub beżowym

  • Tissot PRC 100 Solar

    Hands-On Tissot PRC 100 Solar – zegarek zasilany światłem

Karl-Friedrich i Christine Scheufele - Mille Miglia 2012
Zegarki i motoryzacja: prędkość, klasyka i OS-y (część 1)

Zegarki i motoryzacja: prędkość, klasyka i OS-y (część 1)

Magdalena Piekarska6.02.201516.07.20247 min. czytania

Niektóre wyścigi samochodowe są ponadczasowe jak trencz marki Burberry. Podobnie sprawa ma się z zegarkami. Trudno wyobrazić sobie, jak wyglądałaby współczesna motoryzacja bez Mille Miglia, 24 Heures Du Mans, WRC czy wyścigów Formuły 1, a nowoczesne zegarmistrzostwo bez modeli Cosmograph Daytona, Carrera czy Ingenieur.

Oglądając relacje ze starych wyścigów samochodowych lub przypominając sobie kultowy film „Bullitt” i jedną z najbardziej znanych scen pościgu, w której Steve McQueen jedzie pięknym, zielonym Fordem Mustangiem GT 390 Fastback, chciałoby się zanucić piosenkę sprzed lat „Gdzie ci mężczyźni?”. Wtedy odbywała się prawdziwa walka człowieka z maszyną, bo nikt przez radio nie podawał kierowcy, że samochód, którym jedzie ma problem z oponą albo silnikiem.

Steve McQueen w filmie Bullitt (1968) / foto: Warner Bros
Steve McQueen w filmie Bullitt (1968) / foto: Warner Bros

Emocje kiedyś i dziś trudno porównywać. Mimo to można się domyślać, że w czasie pierwszych wyścigów były bardzo silne i udzielały się także kibicom. Tak prawdopodobnie było w 1902 roku, kiedy amerykański milioner William K. Vanderbilt Jr. ustanowił spektakularny rekord prędkości wynoszący 105,876 km/h jadąc swoim Mercedesem Simplex’em. I chociaż dzisiaj rekord Vanderbilt’a może być traktowany jedynie jako historyczna ciekawostka, w tamtych czasach był to niesamowity wyczyn.

Prędkość plus ludzie, którzy ciągle próbują walczyć z czasem i udzielające się wszystkim emocje – to było i jest kwintesencją wyścigów. Magia legendarnych rajdów lub wyścigów klasycznych samochodów przyciągała i wciąż przyciąga tych, którzy próbują zapanować nad czasem, czyli producentów zegarków. Inspiracją dla wielu zegarkowych marek byli najlepsi kierowcy, konstruktorzy i towarzyszące rajdom sportowe emocje (np. wyścig Carrera Panamericana Mexico, o którym mowa była w poprzednim tekście). Jak chociażby wielkie chwile, które podczas Mille Miglia w 1955 roku przeżywał Stirling Moss jadąc Mercedesem 300 SLR i ustanawiając nowy rekord prędkości. S. Moss jechał z niewiarygodną średnią prędkością, wynoszącą prawie 160 km/h, czyli całą trasę pokonał dokładnie w dziesięć godzin, siedem minut i czterdzieści osiem sekund.

Mille Miglia
Mille Miglia

Był to przedostatni wyścig Mille Miglia (ze względu na poważne wypadki po raz ostatni zorganizowano imprezę w „tradycyjnej“ formie w 1957 roku), który odbywał się w prawdziwych ulicznych warunkach: trasa wiodła przez częściowo nieutwardzone drogi i przez małe, włoskie miejscowości. Najwięcej sukcesów w tamtych edycjach Mille Miglia odniosła Scuderia Ferrari, której kierowcy wygrywali aż osiem razy.

Mille Miglia
Mille Miglia

Wyścig ten – o którym Enzo Ferrari powiedział kiedyś, że jest najpiękniejszy na świecie – odrodził się w nowej formie, jako rajd klasycznych i zabytkowych samochodów, dopiero dwadzieścia lat później (w 1977 r.). I znowu zaczął ściągać fascynatów, ale tym razem nie prędkości. Co odtąd kryło się za nazwą Mille Miglia? Piękne, zabytkowe samochody i tysiąc mil do przejechania. Mille Miglia to dziś jeden z najsłynniejszych rajdów drogowych świata, w którym udział biorą historyczne auta wyprodukowane w pierwszej połowie XX wieku. Trasa z Brescii do Rzymu i z powrotem wiedzie przez malownicze, ale niełatwe do pokonania drogi, dlatego celem każdej z załóg jest bezpieczne dotarcie do celu, a nie tak jak kiedyś bicie rekordów prędkości.

Chopard i tysiąc mil

Jednym z tych, którzy chcieli być częścią tej legendarnej imprezy był Karl-Friedrich Scheufele, prywatnie wielki miłośnik i kolekcjoner zabytkowych samochodów. O nowej edycji Mille Miglia Scheufele usłyszał pod koniec lat 80. XX wieku, a że jest człowiekiem czynu, od razu przystąpił do działania i już w 1988 roku zarządzana przez niego firma Chopard została oficjalnym chronometrażystą Mille Miglia.

Karl Friedrich Scheufele oraz Jacky Ickx - przygotowania do Mille Miglia w 1989 roku
Karl Friedrich Scheufele oraz Jacky Ickx – przygotowania do Mille Miglia w 1989 roku

Współpraca Choparda z organizatorami wyścigu trwa do dzisiaj i nie ogranicza się tylko do pomiaru czasu. Od początku cała rodzina Scheufele traktowała udział w wyścigu jako spore wyzwanie. Nigdy nie interesowało ich tylko bierne uczestnictwo, na przykład pokazanie firmowego logo na starcie i mecie. Zdecydowanie bardziej woleli pokazać się też z innej strony, m.in. wystawiając własną załogę i wypuszczając na rynek specjalny zegarek z serii „Mille Miglia”. Karl-Friedrich Scheufele powiedział kiedyś w jednym z wywiadów, że prawie wszyscy miłośnicy pięknych automobili mają wielką słabość do oryginalnych czasomierzy, dlatego postanowił stworzyć model oddający sportowego ducha rajdu. I tak, już w 1988 roku powstał pierwszy zegarek sygnowany nazwą Mille Miglia.

Chopard Mille Miglia 1988
Chopard Mille Miglia 1988

Miał kwarcowy mechanizm ze stoperem obsługiwanym za pomocą jednego przycisku, z licznikiem minutowym na godzinie 6, datownikiem na godzinie 3 i otaczającą tarczę podziałką tachometryczną. Początkowo zegarki Mille Miglia były wyłącznie rozdawane: dostawały je załogi startujące w rajdzie, ale od 1997 roku pojawiły się w ogólnej sprzedaży. Jedno nie zmieniło się jednak do dziś: ilość wyprodukowanych egzemplarzy ma bezpośredni związek z rokiem, w którym odbywa się rajd. Na przykład w zeszłym roku Chopard wyprodukował 2014 sztuk opakowanych w stalowe koperty i, tradycyjnie już, limitowaną serię obejmującą 250 egzemplarzy w kopercie z różowego złota (czytaj więcej TUTAJ). Z czasem tworzenie tej kolekcji pozwoliło firmie na wprowadzanie różnych modyfikacji. Porównując pierwsze modele z dzisiejszymi można powiedzieć, że dzielą je lata świetlne. Zegarek z 1988 roku i ten pokazany na ostatnim Baselworld łączy tylko jedno: oba mają stopery. Poza tym różnią się wszystkim: na mechanizmie zaczynając, przez wymiary, a na niezawodności i jakości zastosowanych materiałów kończąc. Przez te 25 lat współpracy z Mille Miglia firmie Chopard udało się stworzyć sporą kolekcję czasomierzy. W 1990 roku marka pokazała pierwszy model ze stoperem z doganiającą wskazówką, a kilka lat później zegarek Mille Miglia dostał kauczukowy pasek ozdobiony charakterystycznym wzorem przypominającym bieżnik opony Dunlop z lat 60. XX wieku.

Chopard Mille Miglia 1995
Chopard Mille Miglia 1995

Z kolei od 1997 roku wszystkie modele z tej serii mają mechanizmy z automatycznym naciągiem i certyfikatem chronometru wydanym przez COSC. Obecnie kolekcja Mille Miglia składa się z dwóch linii: Classic i GT XL. Wzornictwo pierwszej z nich inspirowane jest wyglądem samochodów wyścigowych z lat 1927-1940, natomiast drugiej nawiązuje do detali samochodów wyścigowych, które brały udział w rajdach Mille Miglia w latach 1940-1957. Mille Miglia A.D.2014 ma tarczę utrzymaną w stylu retro z delikatnymi akcentami kolorystycznymi przypominającymi barwy włoskiej flagi i cyframi inspirowanymi krojem pisma z lat 20. XX wieku.

Chopard Mille Miglia 2014
Chopard Mille Miglia 2014

Te elementy przypominają o tym, że zegarek powstał na cześć najstarszych samochodów biorących udział w imprezie w latach 20. i 30. XX wieku. Z tego powodu zrezygnowano na przykład z charakterystycznego kauczukowego paska i zastąpiono go paskiem ze skóry Barenia, z wyraźnie zaznaczonymi przeszyciami. Koperta nowego Mille Miglia ma co prawda klasyczny kształt, ale powiększona została do współczesnych rozmiarów (42 mm). W środku pracuje mechanizm z automatycznym naciągiem (ETA 2894-2), wskazaniami, godzin, minut, sekund, stoperem (licznik 30-minutowy na godzinie 9, 12-godzinny na 6) i datownikiem między godziną 4, a 5.

Mille Miglia to nie jedyny wyścig sponsorowany przez firmę Chopard. Zresztą o współpracy tej marki ze światem motoryzacji można by napisać książkę (Chopard jest m.in. partnerem Porsche Motorsport biorącego udział w 24 Heures Du Mans). Od 2002 roku marka jest też oficjalnym chronometrażystą i sponsorem rajdu Grand Prix de Monaco Historique, w którym biorą udział oldtimery. Zaangażowanie w to Grand Prix jest dla Choparda okazją do tworzenia kolejnej serii.

Chopard GPMH Collection
Chopard GPMH Collection

Najnowszy model z tej kolekcji, czyli Grand Prix de Monaco Historique Chrono nie bez powodu ma na tarczy jaskrawo żółte akcenty kolorystyczne. To bezpośrednie odniesienie do wyścigów: żółty jest kolorem ostrzegawczym. W tej wersji Grand Prix de Monaco Historique Chrono opakowanej w 44,5-milimetrową tytanową kopertę zastosowano sprawdzony kaliber ETA/Valjoux 7750 (więcej TUTAJ).

Chopard i GPMH - 2014 rok
Chopard i GPMH – 2014 rok
GPMH
GPMH
Inspiracja dla stworzenia kolekcji GPMH 2014
Inspiracja dla stworzenia kolekcji GPMH 2014


Druga część artykułu dostępna jest TUTAJ.

Z pozostałymi artykułami z cyklu „Zegarki i motoryzacja” można zapoznać się TUTAJ.


Tagi Zegarki i motoryzacja

Kategorie Aktualności

Ostatnio dodane

  • Biblioteka „Zegarki mechaniczne: Historia, budowa, ważne marki”

    "Zegarki mechaniczne: Historia, budowa, ważne marki"

    Na rodzimym rynku ukazało się nowe kompendium wiedzy, przybliżające historię pomiaru czasu, kultowe modele oraz wybrane marki zegarkowe. […]

  • Girard-Perregaux x Bamford Deep Diver – reedycja nurkowego zegarka sprzed dekad

    Girard-Perregaux x Bamford Deep Diver

    Pochodzący z końcówki lat 60. zeszłego wieku, charakterystyczny zegarek nurkowy Deep Diver powraca w formie wiernej reedycji, wspartej […]

  • Vacheron Constantin Overseas Grand Complication Openface – ultraskomplikowany zegarek sportowy

    Vacheron Constantin Overseas Grand Complication Openface

    Do linii Overseas dołączył naszpikowany komplikacjami kombajn z wiecznym kalendarzem, tourbillonem oraz repetycją minutową.

Najczęściej czytane

  1. TOP 10: najciekawsze zegarki pokazane podczas Watches & Wonders 2025 w Genewie
  2. Seiko Prospex 1968 Heritage Diver’s GMT
  3. Hands-On Złoty Rolex Perpetual 1908 z nową bransoletą Settimo
  4. Konstantin Chaykin ThinKing Final Prototype – najcieńszy mechaniczny zegarek świata
  5. Alpiner Extreme Automatic Titanium – pierwszy tytanowy zegarek marki Alpina
Podobne artykuły
  • Chopard Mille Miglia Classic Chronograph i Mille Miglia GTS Chrono Limited Italian Edition

    Chopard Mille Miglia Classic Chronograph i Mille Miglia GTS Chrono Limited Italian Edition

    Magdalena Piekarska 12.06.202412.06.2024
  • Chopard Mille Miglia Classic Chronograph

    Chopard Mille Miglia 2023 GTS Chronograph i Classic Chronograph [dostępność, cena]

    Łukasz Doskocz 15.06.202315.06.2023
  • manufaktura Chopard w Meyrin

    Z wizytą w manufakturach marki Chopard w Genewie i Fleurier

    Łukasz Doskocz 14.01.202414.01.2024
  • Chopard Mille Miglia Classic Chronograph French Limited Edition

    Chopard Mille Miglia Classic Chronograph French Limited Edition [dostępność, cena] 

    Magdalena Piekarska 2.02.20242.02.2024

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Newsletter

Zapisz się za darmo i nie przegap najnowszych aktualności oraz recenzji ze świata zegarków

zamknij
SHOP.CH24.PL

Sklep CH24

W sklepie CH24 postawiliśmy przede wszystkim na popularne i lubiane produkty – narzędzia, paski czy albumy o zegarkach.
Gwarantujemy przy tym najwyższą jakość!

Przejdź na SHOP.CH24.PL

Zegarek Roku CH24

Zegarek Roku

Już od 15 lat przyznajemy najbardziej prestiżowe w Polsce nagrody dla najlepszych zegarków. Laureata w jednej z kategorii wybieracie również Wy – czytelnicy naszego magazynu.

Sprawdź nagrodzone zegarki!

Przejdź na zegarekroku.pl

Słownik pojęć
zegarmistrzowskich

Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Wyjaśniamy pojęcia związane ze światem zegarków – zarówno te proste, jak i bardziej skomplikowane.

Aktualnie w słowniku pojęć zegarmistrzowskich CH24 znajduje się ponad 300 fraz.

Zobacz słownik

O CH24.PL

  • Redakcja
  • Reklama na stronie CH24.PL
  • W mediach
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Zasady korzystania z serwisu

Kategorie

  • Aukcje zegarków
  • Ciekawostki
  • Publikacje
  • Rankingi
  • Hands-On
  • Recenzje i testy zegarków
  • Wideo
  • Zegarki damskie

Zobacz także

  • Masz pytania? Zadaj je nam!
  • Encyklopedia wiedzy o zegarkach
  • Na co zwrócić uwagę przed zakupem
  • Jak powstają zegarki
  • Spotkania „Time To Meet”
  • Zegarek Roku

Dołącz do nas

  • Facebook
  • Instagram
  • X
  • Youtube

Aplikacja CH24

  • Pobierz aplikację – iOS
  • Pobierz aplikację – Android

Kontakt

GTK Kiełtyka Tomasz, ul. Zygmunta Starego 24A/8, 44-100 Gliwice.
tel. +48 (32) 750-08-16.
email: [email protected]
NIP: 631-189-87-10

Nazwy własne firm, produktów, instytucji, a także ich znaki towarowe są własnością tychże firm, podobnie jak materiały graficzne i filmowe wykorzystane w serwisie.
Wszystkie prawa zastrzeżone ©2009 - 2025 - CH24.PL ®
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.