Chopard Mille Miglia Classic Chronograph i Mille Miglia GTS Chrono Limited Italian Edition
Różnią się stylem: jeden to retro klasyk z tarczą typu „panda”, drugi – nowoczesny chronograf o surowym wyglądzie. Łączy je słynny rajd Mille Miglia. Oto Mille Miglia Classic Chronograph i Mille Miglia GTS Chrono Limited Italian Edition.
Trudno dzisiaj znaleźć model, który ma związek ze sportami motorowymi i cieszy się takim uznaniem jak seria Mille Miglia. Jej nazwa jest wymieniana obok słynnej Carrery marki TAG Heuer, lecz w porównaniu z Carrerą, Mille Miglia ma krótką historię sięgającą końca lat 80. XX w. W czym tkwi tajemnica sukcesu tego modelu? Przede wszystkim w wielkiej pasji Karla-Friedricha Scheufele do historycznych samochodów i jego zaangażowaniu zarówno w sponsoring, jak i starty w rajdzie Mille Miglia oraz w konsekwentnie pielęgnowanym wzornictwie.
Na krótko przed rozpoczęciem tegorocznej edycji (odbywa się w dniach 11-15 czerwca), w której bierze udział ponad 440 zabytkowych samochodów, firma Chopard pokazała dwa stylistycznie różne modele: utrzymany w stylu retro Mille Miglia Classic Chronograph i nowoczesny Mille Miglia GTS Chrono Limited Italian Edition.
W pierwszym z nich znajdziemy elementy retro, sportu oraz klasyki. Mille Miglia Classic Chronograph jest opakowany w kopertę o średnicy 40,5 mm, której polerowane i satynowane powierzchnie akcentują jego wyrafinowane detale. Obudowa powstała ze stali Lucent, pochodzącego w 80% z recyklingu, autorskiego stopu firmy Chopard, i ma klasyczne przyciski inspirowane wyglądem tłoków silnika (widać na nich taki sam wzór jak na pedałach hamulca w oldtimerach). Z kolei duża, karbowana koronka przypomina swoim kształtem korek wlewu paliwa i jest ozdobiona motywem kierownicy.
Do klimatu retro pasuje też, mocno wystające nad kopertą, wypukłe szafirowe szkło imitujące stosowane kiedyś, plastikowe szkiełka. Nawiązania do wyścigów znajdziemy również na kojarzonej z motoryzacją tarczy typu „panda”. Chopard nazwał ją „La Gara”, co po włosku oznacza wyścig, więc jest na niej wiele odniesień do świata wyścigów. I tak, kolorystyka biało-czarnej tarczy jest inspirowana flagą w biało-czarną szachownicę, którą widzi kierowca pierwszego samochodu przekraczającego linię mety. Natomiast trzy czarne liczniki, kształt wskazówek oraz cyfry arabskie nawiązują do wyglądu deski oldtimera. Kolejnym detalem, który ma związek z motoryzacją jest znajdująca się na obrzeżach tarczy biała podziałka tachometryczna na czarnym tle.
Oprócz kontrastu kolorystycznego, poszczególne elementy na tarczy różnią się też sposobem wykończenia. Na przykład jasna, środkowa część jest szczotkowana, a rozmieszczone w środkowej i dolnej części, trzy czarne liczniki (mały sekundnik na godz. 3., licznik 12-godzinny na godz. 6. i 30-minutowy na godz. 9.) są ozdobione ślimakowym wzorem i otoczone białym pierścieniem. Jedynym mocnym akcentem kolorystycznym jest czerwona flaga z napisem „1000 Miglia” oraz czerwona końcówka wskazówki sekundowej stopera. W stylu retro utrzymane są też pozostałe detale, na przykład czarny, skórzany pasek ozdobiony perforacją i powiększone arabskie cyfry. Aby zapewnić dobrą czytelność wskazań w ciemności zostały pokryte masą świecącą (podobnie jak wskazówki godzinowa i minutowa). Oprócz wymienionych funkcji, Mille Miglia Classic Chronograph ma też wskazania datownika, którego okno znajduje się między godz. 4. a 5.
Za wszystkie wskazania odpowiada, widoczny pod przezroczystym deklem kaliber ETA A32.211, z automatycznym naciągiem (ulepszona wersja kalibru ETA 2894-2) i 54-godzinną rezerwą chodu oraz certyfikatem chronometru wydanym przez COSC. A cena? Mille Miglia Classic Chronograph kosztuje 10 100 EUR (~43 790 PLN).
GTS Chrono Limited Italian Edition
W całkiem innym klimacie jest utrzymany drugi chronograf, czyli Mille Miglia GTS Chrono Limited Italian Edition, który pochodzi z limitowanej serii 100 sztuk. Tutaj dominuje surowy, nowoczesny styl podkreślony różnymi odcieniami szarości i czerni. Zegarek ma dużą kopertę o średnicy 44 mm, która jest zrobiona z piaskowanego tytanu w ciemnoszarym kolorze i zwieńczona wąskim pierścieniem z czarną, aluminiową wkładką oraz wygrawerowaną na niej podziałką tachometryczną.
Czarne są też przyciski służące do obsługi stopera i koronka (pokryte powłoką DLC), a także elementy ciemnoszarej, matowej tarczy: nakładane indeksy godzinowe, wskazówki godzinowa i minutowa (pokryte czarną masą świecącą) oraz trzy liczniki na godz. 6. (12-godzinny), 9. (mały sekundnik) i 12. (30-minutowy), wykończone szlifem ślimakowym. Dla lepszego kontrastu, wskazówki obsługujące liczniki stopera są zaznaczone czerwonym kolorem. Drugim, czerwonym elementem na tarczy jest flaga z napisem „1000 Miglia”, która wskazuje na znajdujący się na godz. 3. datownik z lupą.
Tę nowoczesną stylistykę podkreśla czarny, pleciony pasek zrobiony z przetworzonego tworzywa sztucznego (SEAQUAL®), wyłowionego z Morza Śródziemnego.
Mille Miglia GTS Chrono Limited Italian Edition ma pełny dekiel, na którym jest wygrawerowana flaga w szachownicę, logo 1000 Miglia i napis „Brescia > Roma > Brescia”, przypominający o związkach tej serii ze światem wyścigów. Pod deklem pracuje automatyczny kaliber, który powstał na podstawie kalibru ETA/Valjoux 7750 i ma 48-godzinną rezerwę chodu oraz certyfikat chronometru.
Jak wspomniałam, Mille Miglia GTS Chrono Limited Italian Edition pochodzi z limitowanej serii 100 sztuk i jest dostępny tylko we Włoszech, w cenie 10 300 EUR (~44 650 PLN).
Chopard Mille Miglia
Producent | Chopard |
Nazwa modelu | Mille Miglia |
Ref. | 168619-3005 (Classic Chronograph), 168571-3019 (GTS) |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Pasek | gumowy, tekstylny |
Limitacja | 100 - GTS |