Porsche Design Chronograph 1 – 911 S/T [dostępność, cena]
Zegarek versus samochód – podobieństwa widać gołym okiem. Na jubileusz 911-stki powstało specjalne duo: samochód i pasujący do niego zegarek. Oba dostępne w limitowanych seriach po 1963 sztuk.
Porsche 911 znają wszyscy, nawet motoryzacyjni abnegaci. Inaczej sprawa ma się z modelem Chronograph 1 marki Porsche Design. Ma krótszą i trochę mniej znaną historię, choć podobnie jak 911-stka został zaprojektowany przez F. A. Porsche i z marką Porsche jest związany od samego początku. Twórca 911-stki, zaprojektował nie tylko kultowy samochód, lecz opracował także koncepcję pierwszego całkowicie czarnego zegarka, a później pierwszego, produkowanego seryjnie zegarka z tytanu.
Ale wracając do modelu 911 – w tym roku mija 60 lat od jego premiery. Przez ten czas, 911-stka trochę „urosła”, jest nowocześniejsza i ma mocniejsze silniki. Lecz, co ważne, jej rozpoznawalna sylwetka i profil nadal wyglądają prawie identycznie. W archiwach Porsche pełno jest wspaniałych projektów, więc każdy, kolejny jubileusz przynosi miłośnikom marki jakąś niespodziankę. W tym roku jest nią model 911 S/T.
Zgodnie z zasadą, że mniej znaczy więcej, samochód ma dyskretny wygląd i stawia na funkcjonalność. Swoim stylem nawiązuje do pierwszej generacji 911 z 1970 r., czyli specjalnej, wyścigowej wersji, która w firmie Porsche jest nazywana 911 ST (modele 911 ST odnosiły sukcesy w różnych wyścigach, m.in. 6-godzinnym wyścigu Daytona, 12-godzinnym wyścigu Sebring, 1000-kilometrowym na torze Nürburgring i Targa Florio). Poza historycznymi elementami, 911 S/T ma też zapożyczone detale z modeli GT3 z pakietem Touring oraz GT3 RS uzupełnione lekkimi komponentami opracowanymi specjalnie dla tego modelu. 911 S/T został stworzony do jazdy po drogach publicznych i, by zapewnić kierowcy jak największą przyjemność z jazdy, jest obsługiwany za pomocą manualnej skrzyni biegów z krótkimi przełożeniami (z tyłu pracuje 4-litrowy silnik typu bokser o mocy 521 KM, taki sam, jak w GT3 RS). To najlżejsza (waży 1380 kg), lecz także jedna z trudniej dostępnych 911-stka (pochodzi z limitowanej serii obejmującej tylko 1963 sztuk).
Ci, którym uda się ją kupić, mogą zamówić też Chronograph 1 – 911 S/T marki Porsche Design. Projektanci modelu Chronograph 1 – 911 S/T kierowali się koncepcją projektową F. A. Porsche i wypowiedzianym przez niego słynnym zdaniem: chodziło mi tylko o stworzenie zegarka dla kierowcy samochodu sportowego Porsche. Dlatego wiele szczegółów nawiązuje do charakterystycznych cech zmotoryzowanego odpowiednika, przenosząc je na nadgarstek. Zaczynając od lekkiej konstrukcji, czyli tytanowej koperty (średnica 40,5 mm) i bransolety, a kończąc na wahniku stylizowanym na magnezowe obręcze kół.
Przyjrzyjmy mu się więc bliżej. Podobnie jak „zwykły” Chronograph 1, ta wersja ma matowo czarną tarczę ze wskazaniami dnia tygodnia (w języku angielskim i niemieckim) i datownika na godz. 3., licznikiem 30-minutowym stopera na godz. 12. i 12-godzinnym na godz. 6. oraz małym sekundnikiem na godz. 9. I to właściwie jedyne podobieństwo. Chronograph 1 – 911 S/T ma bowiem kopertę zrobioną z tytanu w naturalnym kolorze, a także wyraźniej zaakcentowaną podziałkę tachometryczną na pierścieniu otaczającym tarczę. Zaznaczona trzema kolorami (białym, zielonym i czerwonym) 60-minutowa skala jest inspirowana wyglądem historycznego obrotomierza nowej 911-stki. Uwagę zwraca też czerwony odcinek zakończony cyfrą 60 – to nawiązanie do 60-lecia Porsche 911.
Taki sam jak na pierścieniu odcień fosforyzującej zieleni powtarza się też na licznikach stopera, małym sekundniku oraz wskazaniach dnia tygodnia i datownika. Z czarnym tłem kontrastują indeksy i białe wskazówki (biała wskazówka sekundowa stopera jest dopasowana do koloru wskazówki obrotomierza samochodu), pokryte grubą warstwą masy świecącej (co zapewnia czytelność wskazań w każdych warunkach). Inspirację modelem 911 S/T widać też nad datownikiem (nadrukowana nazwa modelu „911 S/T“) oraz między godz. 1. a 2.: o manualnej obsłudze przypomina nadrukowany schemat dźwigni zmiany biegów, który w zależności od wersji może być w kolorze srebrnym lub złotym. Natomiast wzór liter H, M i S, odpowiada licznikom godzinowemu, minutowemu i sekundowemu, i także pochodzi ze schematu dźwigni skrzyni biegów.
Podobnie jak samochód, zegarek jest dostępny w dwóch wersjach Chronograph 1-911 S/T i Chronograph 1-911 S/T Heritage Design. Ten drugi wariant różni się kilkoma detalami: schemat dźwigni zmiany biegów jest tu w kolorze złotym, a wahnik w jednym z dwóch odcieni (ceramicznym wykończonym satynowaniem lub srebrnym – polerowanym). Dodatkowym elementem jest kolorowy, historyczny herb Porsche zdobiący wahnik (tylko w wariancie Heritage) oraz pasek uszyty z brązowej skóry w odcieniu Classic Cognac, stosowanej w samochodach Porsche, wykończony perforacją i przeszyciami w kolorze Classic Cognac. W modelu Chronograph 1-911 S/T, pasek jest w czarnym kolorze (przeszycia w kolorze srebrnym), a wahnik w jednym z trzech odcieni (srebrnym, ciemnoszarym wykończonym satynowaniem lub czarnym, też z satynowym wykończeniem). Zamiast historycznego herbu Porsche, na wahniku pojawia się srebrny nadruk S/T.
Pisząc o wahniku nie można nie wspomnieć o tym, co napędza model Chronograph 1 – 911 S/T, czyli o widocznym pod przezroczystym deklem kalibrze Porsche Design Werk 01.240 z automatycznym naciągiem i stoperem z powracającą wskazówką. Stworzony specjalnie dla Porsche Design przez niezależną firmę Concepto, mechanizm pracuje z częstotliwością 4 Hz i ma 48-godzinną rezerwę chodu. Jego dokładność potwierdza certyfikat chronometru wydany przez COSC (w 15-dniowym teście wahania chodu tego kalibru wynosiły od maksymalnie minus czterech do plus sześciu sekund dziennie).
Zegarek ma system szybkiej wymiany pasków, można więc z łatwością zamienić pasek na tytanową bransoletę (bransoleta wygląda identycznie jak ta w „zwykłym” modelu Chronograph 1, czyli ma trzy rzędy ogniw i jest zakończona zapięciem na klips obsługiwanym za pomocą przycisków; różni się tylko kolorem).
Podobnie jak Porsche 911 S/T, Chronograph 1 – 911 S/T pochodzi z limitowanej serii 1963 sztuk. Zegarek nie jest ogólnodostępny, ponieważ kupić może go jedynie właściciel samochodu. Co ciekawe, każdy egzemplarz ma taki sam numer jak samochód (wygrawerowany na deklu), a jego cena wynosi 11 950 EUR (~55 000 PLN).
Porsche Design Chronograph 1 – 911 S/T
Producent | Porsche Design |
Nazwa modelu | Chronograph 1 – 911 S/T |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | Werk 01.240 |
Rezerwa chodu (h) | 48 |
Koperta | tytan |
Średnica (mm) | 40,5 |
Wodoszczelność | 100m |
Pasek | skórzany, bransoleta |
Limitacja | 1963 |