Porsche Design Chronograph 1 – 911 Dakar i Chronograph 1 – 911 Dakar Rallye Design Edition [dostępność, cena]
Ma lekką kopertę o wytrzymałości surwiwalowca i precyzyjny mechanizm ze stoperem z funkcją flyback. To nie pustynna fatamorgana – to Chronograph 1 w dwóch wersjach, inspirowanych Porsche 911 Dakar.
W porównaniu z tradycyjnymi markami zegarkowymi, Porsche Design jest dosyć młodą firmą. Lecz jej historia pokazuje, jak wiele branża jej zawdzięcza. Wystarczy wspomnieć pierwszy, całkowicie czarny zegarek, zaprojektowany w 1972 r. (dzisiaj zaliczany do najbardziej rozpoznawalnych modeli XX w.), pierwszy zegarek w tytanowej kopercie (1980 r.) czy specjalne modele projektowane dla niemieckiej Bundeswehry (koniec lat 70. XX w.).
Ten rok jest wyjątkowy dla Porsche Design, ponieważ marka i jej pierwszy zegarek, tj. Chronograph 1 obchodzą swoje 50-lecie. Z tej okazji, kilka miesięcy temu, firma wypuściła na rynek Chronograph 1 – 1972 Limited Edition, czyli unowocześnioną wersję słynnego chronografu (pierwszego zegarka, w którym koncepcja, jakość oraz proces tworzenia i produkcji zostały zapożyczone z branży samochodowej). Projektując ten zegarek, F. A. Porsche starał się odtworzyć wygląd liczników w Porsche 911. Dlatego Chronograph 1 miał czarną tarczę, kontrastujące z nią indeksy godzinowe i wskazówki oraz szkło pokryte powłoką antyrefleksyjną. Najbardziej widocznymi detalami „zapożyczonymi” z tablicy przyrządów Porsche 911 była czerwona wskazówka sekundowa stopera i podziałka tachometryczna.
W przeciwieństwie do różnych, często mało oryginalnych aliansów między firmami motoryzacyjnymi a zegarkowymi, w modelu Chronograph 1 związek z firmą Porsche od początku był oczywisty i wiarygodny. A najnowsze wersje jedynie to potwierdzają. Jednak nie byłoby modelu Chronograph 1 – 911 Dakar gdyby wcześniej firma Porsche nie pokazała nowego samochodu: jedną z atrakcji listopadowego Los Angeles Auto Show, okazał się model 911 Dakar, pierwsza terenowa 911-tka. Dlaczego w jego nazwie pojawiło się słowo Dakar? Auto przypomina o pierwszym, historycznym zwycięstwie Porsche w klasyfikacji generalnej Rajdu Paryż-Dakar w 1984 r. Razem z dostępnym na zamówienie pakietem Rallye Design, samochód wygląda jak ten, który 38 lat temu startował w słynnym rajdzie: ma lakier w dwóch kolorach (białym i metalicznym niebieskim), indywidualny numer startowy (od 1 do 999), ozdobne pasy w kolorach czerwonym i złotym oraz napis „Roughroads” na drzwiach. Samochód powstanie w limitowanej serii 2500 sztuk i każdy właściciel ma szansę dokupienia do niego spersonalizowanego zegarka. I tu dochodzimy do modeli Chronograph 1 – 911 Dakar i Chronograph 1 – 911 Dakar Rallye Design Edition (limitowana seria 2500 sztuk).
Obie wersje mają detale odnoszące się do ważnych wydarzeń w historii firm Porsche i Porsche Design, na przykład kopertę przypominającą swoim kształtem obudowę modeli projektowanych przez Porsche Design dla Bundeswehry pod koniec lat 70. XX w. Z kolei odcienie pasów na małym sekundniku nawiązują do kolorystyki Porsche 953, który wygrał Rajd Paryż-Dakar w 1984 r. (niebieski, złoty, czerwony i biały były barwami firmy Rothmans, tj. sponsora).
Zacznijmy od koperty: ma średnicę 42,7 mm, jest wodoszczelna do 100 m i po raz pierwszy została zrobiona z węglika tytanu, materiału wyjątkowo trwałego i odpornego na zarysowania, który nie starzeje się nawet po dłuższym czasie. Poza tym, jest hipoalergiczny i waży mniej niż tytan. Dlatego zegarek sprawdzi się w każdych warunkach i przetrwa każdą, nawet piaskową, burzę.
Jak wspomniałam, koperta ma kształt podobny do wyglądu zegarków wojskowych projektowanych przez Porsche Design dla niemieckich sił zbrojnych. Jest wykończona prostym, stopniowanym pierścieniem. Z szarą, matową obudową kontrastują, pokryte czarną powłoką tytanowe przyciski i koronka.
Historycznymi modelami projektowanymi dla Bundeswehry jest też inspirowana czarna, matowa tarcza. Dlatego bardziej niż efekt „wow’ liczy się tu funkcjonalność i doskonała czytelność wszystkich wskazań: od podziałki minutowej na otaczającym tarczę, szerokim pierścieniu, przez liczniki chronografu (30-minutowy na godz. 12. i 12-godzinny na godz. 6.), mały sekundnik na godz. 9. po wskazania daty i dnia tygodnia na godz. 3. W wersji Chronograph 1 – 911 Dakar Rallye Design Edition na tarczy widać trochę więcej koloru (dzięki pionowym pasom na małym sekundniku).
Wskazówki i wyraźnie zaznaczone, pogrubione indeksy godzinowe podkreślają sportowy charakter zegarka. Zarówno wskazówki, jak i indeksy są doskonale widoczne nawet w ciemności, ponieważ zostały pokryte grubą warstwą masy świecącej. Z czarną tarczą kontrastują też zaznaczone czerwonym kolorem wskazówki chronografu – to dodatkowy zabieg ułatwiający odczyt wskazań (w tym przypadku mierzonych odcinków czasowych). Natomiast widoczny między godz. 1. a 2. czerwony okrąg jest kolejnym odniesieniem do wojskowych modeli Porsche Design sprzed lat. Lecz zamiast historycznego napisu 3H, pojawia się w nim TiC, czyli skrót od Titanium Carbide (węglik tytanu).
Obie wersje są napędzane nowoczesnym kalibrem PD Werk 01.240 z automatycznym naciągiem, stoperem z funkcją flyback i 48-godzinną rezerwą chodu. Dokładność chodu tego kalibru potwierdzona certyfikat chronometru wydany przez COSC. Wahnik jest w nim stylizowany na obręcz koła Fuchs w samochodach Porsche i ozdobiony kolorowym herbem Porsche, a mostki ozdobione grawerowanym wzorem, charakterystycznym dla zegarków Porsche Design.
Modele Chronograph 1 – 911 Dakar i Chronograph 1 – 911 Dakar Rallye Design Edition są oferowane z czarnym, skórzanym paskiem wykończonym niebieskimi przeszyciami i ozdobionym perforacją, pod którą widać niebieski materiał Race-Tex (pasek ma system szybkiej wymiany). To oczywiście jedna z możliwości, ponieważ za pomocą internetowego konfiguratora, właściciel nowego Porsche 911 Dakar może zmienić wygląd swojego zegarka. Ceny: od ok. 14 000 EUR (~66 000 PLN).