
TAG Heuer Carrera Chronosprint x Porsche Rallye – z rajdowym DNA
Piąty rok współpracy pomiędzy TAG Heuerem a Porsche przynosi dwa limitowane modele Chronosprint, stworzone by upamiętnić 60. rocznicę pierwszego startu Porsche 911 w Rajdzie Monte Carlo.
Rajd Monte Carlo został zorganizowany po raz pierwszy w 1911 roku przez Alberta I, księcia Monako. Od tego czasu odbywa się cyklicznie (to najstarsze tego typu wydarzenie), a obecnie odpowiada za nie Automobile Club de Monaco. Trasa wyścigu biegnie przez południowo-wschodnią Francję oraz Księstwo Monako i często odbywa się w trudnych, zimowych warunkach. O ile obecnie samochody naszpikowane są elektroniką, pomagającą poprawić osiągi i zwiększającą bezpieczeństwo, kiedyś było inaczej. Liczyły się umiejętności inżynierów i kierowców, weryfikowane bezpośrednio na torze. Tak jak wtedy, kiedy w 1965 roku do rywalizacji w Rajdzie Monte Carlo po raz pierwszy stanęło Porsche 911. Za kierownicą oznaczonego numerem startowym 147 samochodu zasiadł Herbert Linge, niemiecki inżynier, mechanik i kierowca rajdowy, któremu na fotelu pilota towarzyszył Peter Falk, inżynier i dyrektor ds. rozwoju pojazdów wyścigowych w Porsche. Z 237 startujących wówczas ekip, tylko 22 dotarły do mety. Wśród nich 911-tka od Porsche.

Linge i Falk podczas wyścigu korzystali z zestawu Rally Master firmy Heuer. W tamtych czasach montowane w deskach rozdzielczych narzędzia do pomiaru czasu pomagały pilotom zwłaszcza w warunkach słabej widoczności. Jak później wspominał Peter Falk, podczas niektórych burz śnieżnych obaj mogli korzystać tylko z kompasu i sprzętu do pomiaru czasu. Aby uczcić pierwszy start Porsche 911 w Rajdzie Monte Carlo w 1965 roku i przywołać wspomnienia o wykorzystywanym w tamtym czasie sprzęcie Heuera, firma TAG Heuer przygotowała w 2025 roku nową odsłonę modelu Chronosprint.
Pierwszą Carrerę Chronosprint przetestowaliśmy dla Was w detalach TUTAJ. Przypomnę tylko, że zegarek wyróżniał stoper, którego centralna wskazówka sekundowa poruszała się ze zwiększoną szybkością przez pierwszych 9,1 sekundy (czyli czas, jaki w 1963 roku Porsche rozpędzało się do 100 km/h), by następnie przez pozostałych niemal 51 sekund poruszać się znacznie wolniej. Efekt zróżnicowania prędkości ruchu sekundnika osiągnięto dzięki dołożeniu dwóch krzywek ślimakowych.

W nowej odsłonie czas 9,1 sekundy zastąpiono 8,4 sekundy, co stanowi odwołanie do przyspieszenia do setki, jakie osiągnęło podczas Rajdu Monte Carlo w 1965 roku Porsche 911 ze wspomnianym numerem startowym 147. Tym razem tarcza zegarka jest czarna i połyskująca, a sekcję odpowiadającą za wspomniane 8,4 sekundy wyróżniono jak poprzednio, na czerwono. Kolorem tym podkreślono wszystkie małe wskazówki. Pojawia się również na tarczce małej sekundy oraz licznika 12-godzinnego. Sam zegarek mierzy 42 mm średnicy, 14,9 mm grubości i ma lug-to-lug na poziomie 48,6 mm, natomiast klasa wodoszczelności wynosi 100 metrów.

Kompozycja cyferblatu nie różni się od poprzednika. Mamy więc nakładane indeksy godzinowe, otoczone ramką okienko daty na godz. 6 oraz wskazówki (godzinową i minutową) z niewielkim paskiem luminowy. A wszystko to na tarczy, której brzegi „uniesiono”, a następnie nałożono na całość mocno wypukłe, szafirowe szkło – pomijając przy tym bezel. TAG Heuer uzyskał tym samym efekt kopuły, a zegarek nazwę Glassbox.

Napędem pozostaje automatyczny kaliber TH20-08 z 80-godzinną rezerwą chodu oraz szkieletowanym wahnikiem, którego kształt ma przywodzić na myśl trójramienną kierownicę Porsche.

TAG Heuer przygotuje nowego Chronosprinta w dwóch wersjach. Pierwsza to wariant ze stali. Limitowany do 911 egzemplarzy zegarek zostanie zestawiony ze stalową bransoletą (opcjonalnie w komplecie pojawi się również czarny, perforowany skórzany pasek) i będzie kosztował 10 000 CHF (~ 46 000 PLN). Druga – zdecydowanie bardziej luksusowa – to 11 egzemplarzy z żółtego złota. Tu Chronosprint będzie oferowany na czarnym (lub brązowym), perforowanym pasku z beżowym przeszyciem, a cena na metce to 24 000 CHF (~ 110 000 PLN).



TAG Heuer Carrera Chronosprint x Porsche Rallye
Producent | TAG Heuer |
Nazwa modelu | Carrera Chronosprint x Porsche Rallye |
Ref. | CBS2015.EB0381 (stal), CBS2041.EB0382 (złoto) |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | Calibre TH20-08 |
Rezerwa chodu (h) | 82 |
Koperta | stal lub żółte złoto |
Średnica (mm) | 42 |
Wysokość (mm) | 14,9 |
Wodoszczelność | 100m |
Pasek | skórzany, bransoleta |
Limitacja | 911 (stal), 11 (złoto) |