Jaeger-LeCoultre i Aston Martin
W dniach od 15 do 27 września 2009, Jaeger-LeCoultre przyłączył się do Aston Martin podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie, lansując model AMVOX2 Transpondeur Rapie, chronograf oferujący wolność przyszłym właścicielom ostatniego samochodu Aston Martin, który pozwala włączać i wyłączać system zamykania drzwi samochodu poprzez dotyk szkiełka zegarka.
Aston Martin Rapide jest pierwszym czterodrzwiowym modelem marki, następcą koncepcji przedstawionej w 2006 roku przez Astona Martin. AMVOX2 Rapide Transponder uosabia drugie skrzydło rewolucyjnej realizacji, które juz wcześniej połączyło Wielki Dom z la Vallée de Joux i legendarnego brytyjskiego producenta samochodów: pierwszy mechaniczny zegarek zawierający miniaturowy nadajnik, który pozwala blokować i odblokowywać zamek sportowego samochodu Aston Martin DBS, zachowując funkcjonalność znanego mechanizmu z pionowym wyzwalaczem i chronograf bez przycisku.
Przyszli właściciele Aston Martin Rapie zostaną zarazem posiadaczami luksusowego samochodu i zegarka Jaeger-LeCoultre o ekskluzywnym wzornictwie.
Open, Close, Find Me
W momencie zbliżania się do samochodu, wystarczy nacisnąć na szkiełko zegarka, na pozycję OPEN pilota (między 8h-9h), aby aktywować system, który otwiera drzwi. Wykonując ten sam gest, ale naciskając na pozycję CLOSE, między 3h-4h, drzwi samochodu zostaną zamknięte.
Naciskając jednocześnie na prostokąty „open” i „close”, zegarek zacznie emitować sygnał, rozpoznawalny przez samochód jako funkcja „Find Me – Znajdź mnie”: reflektory samochodu zaczną świecić przez kilka sekund, bez otwierania zamków, aby właściciel szybko znalazł swój samochód.
Miniaturyzacja modułu transpondera, umieszczona na spodzie zegarka, jej złącza i antena emisyjna, zostały całkowicie przeprojektowane pod kątem zegarmistrzowskim, aby łączyły techniczne pomysły, subtelną integrację i elegancki design.
Design Aston Martin Rapide : Koperta z tytanu i różowego złota
AMVOX2 Rapide Transponder po raz pierwszy został wykonany z dwóch wspaniałych materiałów: wspornik koperty z rogami i koronkę wykonano z 18-karatowego satynowego złota, natomiast kopertę ze szczotkowanego tytanu o twardości 5.
Czarna tarcza AMVOX2 Rapide Transponder jest ozdobiona wzorem kraty osłony chłodnicy i posiada rodowane metalowe cyfry, które w środku zostały powleczone czarnym, świecącym materiałem. Wskaźnik chodu, znajduje się na 6h i zdobi go skrzydlaty emblemat Aston Martin. Pozłacany, jak indeksy i wskazówki, symbol Rapie, został umieszczony w części centralnej poniżej 12h, w okienku, przez które można zobaczyć płytkę i mostki wykonane z rutenu. Liczniki minut i godzin stopera zostały wykonane z aluminium.
Przez kołnierz z oznaczeniami OPEN/CLOSE, który otacza tarczę między 4h-8h, można zobaczyć fascynujący mechanizm dźwigni skonstruowany na wzór klocków hamulcowych, który zarządza funkcjami chronografu.
Charakterystyczne nachylenie tarczy pod kątem 270 stopni, przypomina tradycyjne okrągłe wskaźniki prestiżowych samochodów sportowych.
Sztuka miniaturyzacji
O ile łatwo jest zrozumieć system funkcjonowania AMVOX2 Rapide Transponder, jego wdrożenie reprezentuje ambitne wyzwanie, zarówno w dziedzinie technologii, jak i designu.
Początkowo inżynierowie skoncentrowali się na miniaturyzacji każdego składnika transpondera, aby nadać mu wymiary, które umożliwią umieszczenie go w kopercie zegarka, której grubość i średnica stworzą odpowiednie warunki i optymalny komfort przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa i specyfiki technicznej związanej z samochodem. Finalnie, moduł waży tylko kilka gramów i ma rozmiar mniejszy niż 50% systemu obecnego w kluczu modelu Rapide.
Miniaturyzacja reprezentowała tylko jeden z etapów globalnego procesu, który doprowadził naukowców do ponownego przemyślenia całościowej geometrii i łączności w perspektywie zegarmistrzowskiej, prawdziwy wyczyn wysokiej technologii, który wymagał 18 miesięcy drobiazgowej pracy inżynierów.
Trzeba było wziąć również pod uwagę ograniczenia techniczne dotyczące rozmiaru. Zegarek mechaniczny działa jak klatka Faradaya, która chroni mechanizm przed wpływami pól elektrycznych, które mogą zmienić precyzję chodu.
Ponadto, aby zegarek posiadał wiarygodność mechanizmu Jaeger-LeCoultre i żeby transponder mógł odpowiednio pracować mimo otaczającej go masy metalu, trzeba było pracować na innowacyjnej antenie. Po licznych poszukiwaniach zastosowano jako wspornik szafirowe szkło. O specyficznej długości, wymagalnej dla zapewnienia optymalnego zakresu działania, antena została poddana obróbce metalizowania na powierzchni wewnętrznej szafirowego szkła o formie graficznej przypominającej kołnierz, między 4h-8h, i została połączona punktowo z prostokątami kontaktowymi blokady sterowania (OPEN i CLOSE).
W przeciwieństwie do pionowego wyzwalacza chronografu, który łączy się z całościową osią koperty, włączanie lub wyłączanie systemu blokującego, jak również funkcji „znajdź mnie” nie wymaga przemieszczenia któregokolwiek z elementów zegarka i następuje przy dotyku obszaru OPEN i CLOSE. To połączenie jest możliwe dzięki technologii pojemnościowej, reagującej na dotyk powierzchni.
Maksymalna odległość między czasomierzem i Rapide, wynosi 10 metrów, a bezpieczeństwo jest całkowicie gwarantowane, gdyż tylko samochód posiada odczyt protokołu kodu transmisji nadawanego przez zegarek. Ponadto, tylko koncesjonowani dealerzy Aston Martin są upoważnieni do autoryzacji zezwolenia na połączenie samochodu Rapide i zegarka AMVOX Rapide Transponder lub w razie potrzeby usunięcia tego pozwolenia.
Intuicyjna mechanika
Model ten oparty jest na chronografie z wyzwalaczem pionowym, rewolucji zegarmistrzowskiej Jaeger-LeCoultre z 2006 roku. Jest to pierwszy mechaniczny chronograf posiadający niezwykły opatentowany mechanizm pozwalający na włączenie, wyłączenie i zresetowanie stopera poprzez dotyk szafirowego szkiełka zegarka. System pionowego wyzwalacza jest kontrolowany przez system zaawansowanej dźwigni widoczny przez okienko w kształcie kołnierza.
Kaliber Jaeger-LeCoultre 751B łączy w sobie niezwykłe właściwości i niezawodną pomysłowość, solidność, trwałość i symboliczną precyzję mechanizmu manufaktury. 65-godzinna rezerwa chodu zwiększa również zakres, w którym funkcjonuje zegarek z absolutną precyzją. System zaawansowanego sprzęgania pionowego jest gwarancją dokładności działania chronografu. Dostosowanie bezwładności balansu z pomocą czterech śrub, zapewnia stabilność ustawień w każdych warunkach. Dodatkowo, łożysko rotora posiada kulki wykonane z ceramiki, co jest wielką zaletą, gdyż nie wymagają one żadnego smarowania.
Kolekcja zegarków AMVOX to niezwykłe połączenie wiedzy zegarmistrzowskiej, wydajności motoryzacyjnej i wyrafinowania. Przeznaczony wyłącznie dla właścicieli Aston Martin Rapide, AMVOX2 Rapide Transponder dołączył do modelu DBS, aby świadczyć o niezwykłej pracy zespołów Aston Martin i Jaeger-LeCoultre, między granicami współczesnego zegarmistrzostwa i zaawansowanej technologii.
Tłumaczenie: Magdalena Kossakowska