Trylogia Jaeger-LeCoultre: Hybris Mechanica 55
Jaeger-LeCoultre prezentuje najbardziej niezwykłą trylogię w historii zegarmistrzostwa. Unikalny zestaw składa się z trzech czasomierzy, które mają razem 55 komplikacji.
Z Hybris Mechanica 55, manufaktura ponownie udowodniła, że potrafi połączyć innowacyjne wymagania i know-how w oparciu o tradycję, trwającą 176 lat. Ta wyjątkowa kolekcja zawiera trzy absolutne dzieła sztuki: nowy model Hybris Mechanica à Grande Sonnerie, Hybris Mechanica à Triptyque i Hybris Mechanica à Gyrotourbillon. Trylogia łączy ze sobą nie tylko najbardziej skomplikowane zegarki na rękę, które nigdy dotychczas nie powstały, ale również maluje wspaniałą panoramę ewolucji Haute Horlogerie na początku trzeciego tysiąclecia i ilustruje niektóre z najwspanialszych osiągnięć Wielkiego Domu z la Vallée de Joux, podczas swojej długiej i bogatej historii.
Aby oddać hołd wartości tych trzech rzadkich i niespotykanych czasomierzy, zostaną one dostarczone w prawdziwym, bezpiecznym sejfie, o wyjątkowym wykończeniu i wadze, która spełnia najnowsze wymagania bezpieczeństwa.
Symbole tradycji i wyrafinowania
Każdy zegarek symbolizuje pełny know-how i innowacyjność zmysłu Jaeger-LeCoultre, który nie boi się tworzyć najbardziej udanych komplikacji Haute Horlogerie. Aby skonstruować te niezwykłe mechanizmy, zegarmistrzowie i inżynierowie manufaktury nie zawahali się zastosować konwencyjnych metod, w połączeniu z innowacyjnymi technologiami.
Unikalna na świecie kolekcja wykorzystuje trzy główne tematy zegarmistrzowskie, podnosząc je do poziomu perfekcji nieznanej do tej pory: kwintesencja mechanicznego pomiaru czasu z tourbillonem sferycznym, matematyczne podejście do wieczności z różnymi wyrażeniami wiecznego kalendarza we wszystkich odmianach i magii uderzającej z muzycznego wskazania czasu.
Najnowszy wynalazek Wielkiego Domu, Hybris Mechanica à Grande Sonnerie urzeczywistnia marzenie kontynuowane przez długi czas wybijając godziny, kwadranse i minuty dzwonem Westminster, zminiaturyzowanym, aby pasował do małych rozmiarów zegarków.
Jednakże, z dala od deklarowania się byciem zadowolonym z takiego wyczynu, zegarmistrzowie manufaktury postanowili wyposażyć ten czasomierz w takie superlatywy, jak latający tourbillon i wieczny kalendarz ze wstecznymi wskazówkami. Kompletny mechanizm zawiera nie mniej niż 26 komplikacji.
Tourbillon, pierwotnie zaprojektowany do zegarków kieszonkowych, symbolizuje 200 lat absolutnej kontroli pomiaru czasu. Hybris Mechanica à Gyrotourbillon przekształcił tą konstrukcję, aby dostosować ją do specyficznych wymogów zegarka, któremu zawsze towarzyszy ruch nadgarstkiem we wszystkich kierunkach. Ponadto, klatka sferycznego tourbillonu nie obraca się wyłącznie wokół swojej osi, ale również wokół drugiej, pomocniczej osi, w celu wyeliminowania ewentualnych wpływów grawitacji, niezależnie od pozycji zegarka. Hybris Mechanica à Gyrotourbillon sam w sobie posiada dziesięć komplikacji, wśród których jest wieczny kalendarz z czterema wstecznymi wskazówkami, wskazania równania czasu i fantastyczna 8-dniowa rezerwa chodu, którą zapewniają 2 bębny.
Jaeger-LeCoultre pokazuje w Hybris Mechanica à Tryptyk opanowanie zawiłości kalendarza gregoriańskiego i jego mechanicznej prezentacji, przedstawiając najbardziej kompletny kalendarz, który może być zamontowany w zegarku na rękę. Ale to nie wszystko, zegarmistrzowie postanowili również polepszyć precyzję tego unikalnego czasomierza. Opracowali mechanizm nowego wychwytu, o nazwie „isomètre à ellipse” – izometr elipsy.
W sumie zegarek posiada nie mniej niż 19 komplikacji, w tym czas gwiezdny, nowy kalendarz zodiakalny i panoramę ugwieżdżonego nieba.
W komplecie, trylogia Hybris Mechanica posiada 55 komplikacji!
Pierwszy element Trylogi : Hybris Mechanica à Grande Sonnerie
Znawcy dobrze wiedzą, że realizacja zegarka z dzwonkiem jest uważana za główną sztukę zegarmistrzowską, z powodu złożoności mechanizmu, który znacznie przewyższa wszystkie inne komplikacje. Konstrukcja zegarka z repetierem nie tylko wymaga wieloletniego doświadczenia w najtrudniejszej sferze Haute Horlogerie, ale również gruntownej wiedzy z teorii muzyki i fizyki dźwięku, jak również zdolności tworzenia miniaturowych instrumentów, zdolnych do przekształcania dokładnego mechanicznego pomiaru czasu w wszechświat czystej harmonii.
Od założenia manufaktury w 1833 roku, Jaeger-LeCoultre, będący jedną z wiodących manufaktur zegarmistrzowskich, o największej renomie na świecie, zaprojektował i wyprodukował, przeszło 200 kalibrów z repetycjami, których budowa wykracza poza ultra-płaski mechanizm z największymi zaawansowanymi komplikacjami. Znany z ciągłego przesuwania limitów zegarmistrzowskich, Wielki Dom wykorzystuje umiejętności tysięcy współpracowników, którzy pracują w przeszło czterdziestu zawodach, cały czas w swoim pierwotnym miejscu, już kilka razy powiększonym, w samym centrum la Vallée de Joux. Ponadto, Jaeger-LeCoultre zaangażował swe wysiłki i wykonał prace niezbędne do zachowania dziedzictwa Haute Horlogerie i zapewnienia im przekazywania z pokolenia na pokolenie.
Zapewne znawcy świata zegarków nie będą zaskoczeni, dowiadując się, że manufaktura z Le Sentier nie zawahała się stworzyć nowego zegarmistrzowskiego Graal’a konstruując kaliber całkiem nowej klasy, który zawiera Grande Sonnerie z dzwonem Westminster.
Oprócz powtarzania godzin, kwadransów i minut na żądanie – repetier minut – Grande Sonnerie dzwoni automatycznie po każdym mijającym kwadransie i mijającej godzinie. Wysoce skomplikowany, naręczny zegarek, jest nie tylko pierwszym wiernie odtwarzającym melodię Big Ben, ale również pozwala wysłuchać najdłuższą melodię nigdy dotąd nie graną w zegarku z dzwonkiem. Model ten zjednoczył w klasycznej kopercie, o harmonijnych proporcjach, wieczny kalendarz i latający tourbillon. Hybris Mechanica à Grande Sonnerie jest przykładem, że manufaktura nie przestaje osiągać nowych szczytów i zachwyca świat zegarmistrzowski przez oszałamiające mechaniczne innowacje, które łączą w sobie finezję, wydajność i elegancję.
Z przeszło 1300 elementami, kaliber Jaeger-LeCoultre 182, stworzony z dumą przez zegarmistrzów manufaktury, jest mechanizmem najbardziej złożonym i najbardziej wyrafinowanym, jaki kiedykolwiek zrealizowano w zegarku naręcznym. Innowacje wprowadzone w tym mechanizmie, o wysokości 10,42 mm i średnicy 37 mm, które mieszczą się w kopercie z białego złota, o średnicy 44 mm, przeszły trzynaście wniosków patentowych.
Dzwonki i młotki
Usytuowany w centrum koronki przycisk pozwala włączyć funkcję repetycji minut na żądanie. Jego aktywacja pozwala kontemplować natychmiastowe uruchomienie pięciu grabi, widocznych przez otwór w tarczy na godzinie 9. Te z kolei włączają młotki, które uderzają określoną ilość razy, żeby wskazać godzinę z dokładnością co do minuty. Jaeger-LeCoultre wybrał dzwonek o niskim tonie dla godzin, melodię Big-Ben z czterema dzwonkami dla kwadransów, a dzwonek o wysokim tonie dla minut. Zegarek ten jest pierwszym, w którym zastosowano dzwon Westminster i poszanowanie tradycji kolejności dzwonków repetiera minut: godziny, kwadranse, minuty. Nie będąc do końca usatysfakcjonowanymi ze swojej pracy, zegarmistrzowie stworzyli dodatkowy mechanizm pozwalający na usuwanie martwego czasu, gdy nie ma wybijania kwadransów. Zegarek wybija liczbę mijających godzin i przełącza się bezpośrednio na minuty.
W celu poprawy funkcjonowania i jakości dźwięku, zegarmistrzowie Jaeger-LeCoultre wynaleźli młotki, które ochrzcili nazwą „Trébuchets”. Zwracając uwagę na niską efektywność tradycyjnych młotków, stworzyli nowe z przegubową głową. Ta unikalna geometria pozwala wykorzystać około 80 procent energii biegnącej z grabi, podczas gdy tradycyjne młotki przekazywały tylko od 10 do 30 procent tonu dzwonka. Ta wyjątkowa wydajność pozwala zmniejszyć wielkość bębna ze sprężyną naciągową oraz zapewnić 12-godzinną rezerwę chodu w trybie Grande Sonnerie.
Zgodnie z projektem, mechanizm zegarków z dzwonkiem ponosi poważne szkody, jeśli godzina jest nastawiana podczas gdy dzwonek jest włączony lub jeśli wskazówki są obracane w przeciwną stronę. Specjaliści Wielkiego Domu znaleźli sposób na rozwiązanie tego problemu, całkowicie przeprojektowując system Grande Sonnerie. Ustawienie godziny i minut nie odbywa się koronką, ale przyciskami. Zastosowano jeden przycisk dla godzin i dwa dla minut, dzięki którym nastawianie może odbywać się do przodu i z powrotem. W zespole kół zastosowano mechanizm sprzęgła, który automatycznie rozłącza przyciski ustawienia godzin, tak szybko, jak tylko opuszczany jest tryb ciszy lub po aktywacji repetiera minut. Zatem nie jest możliwa żadna nieszczęśliwa manipulacja, a minuty mogą być nastawiane z powrotem, unikając w ten sposób zmian w wiecznym kalendarzu w przypadku małych korekt godzinowych. Zegarmistrzowie opracowali mechanizm w taki sposób, że niemożliwe jest przesunięcie wyświetlanej godziny i ilości wybijanych dzwonków, problem nie rozwiązany w tradycyjnych Grande Sonnerie. Tak więc, „mózg” dzwonka pilotuje po raz pierwszy również wyświetlacz godzin.
Melodia rodzi się z dźwięku i rytmu
Mózg mechanizmu dzwonka składa się ze złożonej wieży, z trzema kondygnacjami, o wysokości 5,15 mm. Nowa niespodzianka czeka miłośników Grande Sonnerie. Ślimak godzin, krzywka kwadransów oraz ślimak minut zostały zgrupowane w jednej osi. Oczywiście, ta logiczna i racjonalna konstrukcja pozwala ograniczać wielkość mechanizmu dzwonka. Co więcej, to nowe ułożenie pozwala po raz pierwszy wyeliminować słynne „niespodzianki”. Stworzono mechanizm zapobiegający, by zegarki z dzwonkiem przypadkowo dzwoniły 14 minut lub trzy kwadranse do pełnej godziny.
Regularność rytmu i cisza mechanizmu są wysokiej jakości, zarezerwowane dla najlepszych zegarków z repetierem i z Grande Sonnerie. Aby to osiągnąć, Hybris Mechanica à Grande Sonnerie używa regulator odśrodkowania umieszczony na wolancie, aby kontrolować energię dostarczaną przez bęben dzwonka. W odróżnieniu od konwencjonalnych urządzeń, działa bezgłośnie odrzucając swoje obciążniki z platyny na zewnątrz, regulując przepływ energii, zgodnie z prawem siły odśrodkowej.
Ogólnie, koperta zegarka służy za rezonansową „szafkę” do podnoszenia wibracji dzwonków repetycji. W tej dziedzinie, inżynierowie manufaktury odeszli również od tradycji i wymyślili opatentowany kryształowy dzwon. Dzwonki są bezpośrednio przyspawane do szkiełka zegarka, co pozwala na wydobycie dźwięku poza kopertę, o mocy i transmisji nigdy nie osiągniętej do tej pory. Wybrali do produkcji szare złoto, które jest najlepszym współczynnikiem parametrów akustycznych, wg analizy wielu kryteriów (moc, czas, jasność, bogactwo, harmonia).
Jakość dźwięku zegarka zależy również od pomiaru szerokości dźwięku podstawowych elementów, które produkują dźwięk, w sposób trochę podobny do akordów wybijanych przez młotki w fortepianie. Po kilku latach badań skierowanych na wytworzenie najgłośniejszego dźwięku, Jaeger-LeCoultre stworzył zupełnie nową formę dzwonka, która została użyta po raz pierwszy w Master Minute Repeater w 2007 roku. Wykonane ze specjalnego stopu, w jednym kawałku, prezentuje kwadratowy przekrój, w przeciwieństwie do tradycyjnego okrągłego przekroju, który zapewnia większy kontakt z młotkiem. Ponadto, dźwięk melodii, może być dostosowany do życzenia przyszłego właściciela Hybris Mechanica à Grande Sonnerie.
Wreszcie, jak wszyscy wiedzą, diabeł tkwi w szczegółach, zegarmistrzowie Jaeger-LeCoultre opracowali specjalne śruby do dalszego zwiększenia wytrzymałości kompletu i zmniejszenia ryzyka długoterminowego poluzowania się – szczególnie ważne są wibracje akustyczne. Zastosowane śruby z tytanu o sześciokątnej główce zapewniają mocowanie pięć razy większe od ich konwencjonalnego odpowiednika i dlatego są gwarancją niezwykłej niezawodności.
Tourbillon i wieczny kalendarz
Nawet jeśli Grande Sonnerie jest już sam w sobie niezwykły, zegarmistrzowie Jaeger-LeCoultre postanowili dodać dwie dodatkowe komplikacje do Hybris Mechanica à Grande Sonnerie, podnosząc model do rzadkich sfer zegarków o wielkich komplikacjach.
Tourbillon zamontowany na spodzie mechanizmu jest pierwszym z dodatkowych komplikacji. W zegarku Hybris Mechanica à Grande Sonnerie, przybrał formę tourbillonu latającego. Aby nie zasłaniać widoku spektaklu tourbillonu, zegarmistrzowie usunęli górną płytkę klatki, zachowując jedynie płytkę dolną, utrzymując tourbillon w miejscu, dzięki kulkowemu łożysku z ceramiki, który nie wymaga smarowania. Złożony z 67 elementów, mechanizm tourbillonu ma średnicę 12,42 mm i wysokość 3,85 mm. Klatka, zredukowana do najprostszej postaci, żeby nie zasłaniać mechanizmu regulującego, została wykonana z tytanu i obraca się na ceramicznym łożysku kulkowym (bez potrzeby smarowania). Aby zapewnić stabilną regulację w czasie, balans posiada 4 śrubki regulujące, dziesięć obciążników i spiralę Breguet, o określonej krzywej. Jej częstotliwość drgań wynosi 4 Hz, czyli 28 800 wibracji/1h, posiada średnicę 10 mm i bezwładność 11,5 mg.cm2, która zapewnia bardzo wysoki poziom ustawień chronometrycznych.
Aby ukończyć swoje dzieło, specjaliści Jaeger-LeCoultre nie zawahali się stworzyć trzeci zegar, montując w mechanizmie wieczny kalendarz wsteczny, który pokazuje datę, dzień tygodnia i miesiące na podtarczy i wyświetla cykl lat przestępnych w małym okienku. Mechanizm jest tak zaprogramowany, że nie wymaga żadnych ręcznych korekt, aż do odległego roku 2100. Korektor znajduje się na godzinie 12, na kopercie, umożliwiając regulację kalendarza po okresie bezczynności.
Taka ilość niezwykłych cech pozwala w zasadnie stwierdzić, że ten niesamowity czasomierz nie zna żadnych odpowiedników w świecie zegarków na rękę, ponieważ zawiera najbardziej zaawansowane komplikacje o innowacyjnych i nie publikowanych formach, które ilustrują genialność sztuki zegarmistrzowskiej Wielkiego Domu z la Vallée de Joux.
Klasyczne wzornictwo dla rewolucyjnego mechanizmu
Hybris Mechanica à Grande Sonnerie eksponuje klasyczny i wyrafinowany design linii Duomètre. W ekstremalnej prostoci w odniesieniu do komplikacji zegarka, pokazuje skaczącą godzinę, minuty, świat dzwonków (Grande, Petite, Silence), wskaźnik kalendarza na dalszym planie i 2 rezerwy chodu charakterystyczne dla Dual Wing. Tarcza podzielona na 2 części posiada otwór, który umożliwia oglądanie grabi Grande Sonnerie. Wreszcie, przezroczysty dekiel pozwala śledzić ewolucję tourbillonu i balet młotków przez szafirowe szkiełko.
Różne funkcje zegarka są zlecane przez koronkę i przyciski, ale i w tym temacie zegarmistrzowie Jaeger-LeCoultre wykazali pomysłowość: wystarczy obrócić koronkę w jednym kierunku, aby nakręcić bęben zespołu kół zębatych i łatwo nastawić 50-godzinową rezerwę chodu. I równie łatwo jest obrócić koronkę w przeciwnym kierunku, aby „załadować” drugi bęben, który magazynuje zapas energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania mechanizmu Grande Sonnerie podczas dwunastu godzin. Dzięki swojej geometrii, dwa bębnny pasują do koncepcji Dual Wing, wg której zespół kół jest stworzony do pomiaru czasu, a inny, z dodatkową funkcją, do wskazania czasu muzycznego.
Drugi element Trylogi: Hybris Mechanica à Gyrotourbillon
Zegar ten, otwiera się na dwa pozostałe zegarki z wielkimi komplikacjami: jest członkiem linii Master.
Od najdawniejszych czasów, kiedy zaczęto mechanicznie odmierzać czas, zegarmistrzowie próbowali wykreować czasomierze, których parametry techniczne pozwolą im wypełniać ich zadania z największą dokładnością. Przez dwa stulecia tourbillon, wymyślony przez Abrahama-Louisa Breguet – urządzenie składające się z obracanej klatki, który wspomaga wychwyt i eliminuje błędy chodu w pozycji pionowej – jest uważany za wierzchołek dokładności zegarka mechanicznego. Pierwotnie opracowany dla zegarków kieszonkowych, spełnia swoją funkcję tylko w dwóch wymiarach i niedokładnie spełnia swoje zadanie w zegarku na rękę, który poddawany jest nieustannym ruchom we wszystkich kierunkach. Dlatego też zegarmistrzowie Jaeger-LeCoultre wymyślili Gyrotourbillon I, wylansowany w 2004 roku. Kaliber Jaeger-LeCoultre 177 posiada tourbillon złożony z dwóch klatek, który obraca się wokół dwóch osi. Tym samym równoważy on wpływ grawitacji na balans w trzech wymiarach. Posiada wieczny kalendarz z czterema wstecznymi wskazówkami i wskaźnik równania czasu, który można dostosować do dowolnego miejsca na świecie, zgodnie z wolą jego właściciela. Dwa bębny posiadające spód i pokrywkę z szafirowego szkiełka, zapewniają w drugim arcydziele sztuki zegarmistrzowskiej 8-dniową rezerwę chodu.
Trzeci element trylogii: Hybris Mechanica à Triptyque
Wieczny kalendarz jest generalnie uważany za mechaniczną odpowiedź na trudności odliczania dni, miesięcy i lat w kalendarzu gregoriańskim, który używamy od czasu renesansu. Sukcesywnie rozwijany od czasów starożytnych – szczególnie w dodawaniu i usuwaniu niektórych lat przestępnych – kalendarz, który znamy wymaga wielu korekt, aby obserwować właściwą kolejność miesięcy i lat, w trakcie cyklu rocznego i świeckiego. Również trzeci element tej trylogii jest wyjątkowy. Reverso grande complication à triptyque zadebiutował w 2006 roku, jako czasomierz najbardziej skomplikowany zaczął należeć do słynnej linii zegarków z obracaną kopertą i był pierwszym zegarkiem, który posiadał wskazania na trzech różnych tarczach, również na części, która przytrzymuje kopertę. W sumie, kaliber 175 Jaeger-LeCoultre, posiada 19 komplikacji, w tym czas cywilny, czas gwiezdny, zodiakalny kalendarz, mapę nieba i równanie czasu ze wskazaniami godziny wschodu i zachodu słońca, które zegarmistrzowie Jaeger-LeCoultre mogą naturalnie regulować, aby ustawić czasomierz w doskonałej harmonii z astrologicznymi zjawiskami obserwowanymi na całym świecie. Trzecia tarcza posiada wieczny kalendarz z datą wsteczną i fazami Księżyca, połączonymi z mechanizmem przez opatentowany system transmisji. Mechanizm ten precyzyjnie modyfikuje wskazania kalendarza o północy, bez względu na ustawienia przedstawione natarczy. Jego mechanizm ręcznego nastawiania posiada tourbillon wyposażony w nowy wychwyt – izometr elipsy, wykonany z platyny – iryd, który pochodzi z modelu Master Compressor Extreme Lab i został specjalnie opracowany dla Hybris Mechanica à Tryptyk. Ten wyjątkowy czasomierz jest wynikiem sześciu latach poszukiwań i badań w atelier manufaktury.
Oprawa godna niewymiernej wartości
Manufaktura Jaeger-LeCoultre wykona trzydzieści kompletów składających się z tych trzech dzieł sztuki zegarmistrzowskiej, między 2009 i 2014. Ich dostawa rozpocznie się we wrześniu 2010 roku, w pierwotnej formie, która łączy w sobie luksus i bezpieczeństwo: będą one rzeczywiście dostarczone w bezpiecznym sejfie, pięknie pokrytym skórą i alcantarą, zaprojektowanym przez Jaeger-LeCoultre, a wyprodukowanym przez specjalistycznych rzemieślników. Sejf ma 1,5 m wysokości, 1 metr szerokości i wagę około 1 tony. Ten piękny obiekt jest idealnym strażnikiem cennych zegarków, gdy nie są używane. Aby w pełni korzystać Grande Sonnerie, Jaeger-LeCoultre posiadający swoją techniczną i akustyczną wiedzę, zintegrował system pozwalający usłyszeć melodię zegarka, nawet jak jest wewnątrz bezpiecznego sejfu. Bez głośników i mikrofonu, bezprzewodowy system wiernie przekazuje dźwięk emitowany z zegarka na zewnątrz sejfu.
Zgodnie z jego eleganckim wyglądem, został wyposażony w najnowsze osiągnięcia i materiały bezpieczeństwa, tym samym spełniając wszystkie wymagania firm ubezpieczeniowych. Wewnątrz sejfu znajdują się trzy systemy nakręcania zegarków „remontes-montre” utrzymujące działanie trzech czasomierzy, podczas ich nieużytkowania. Ponadto zawiera liczne dodatkowe „remontes-montre” stosowane dla automatycznych mechanizmów, jak różne schowki przeznaczone na zegarki, biżuterię, instrukcje itp. W związku z tym trudno sobie wyobrazić lepsze rozwiązanie zdolne ochronić trzy niezwykłe korony sztuki zegarmistrzowskiej, opatrzone podpisem Wielkiego Domu z la Vallée de Joux.
Charakterystyka techniczna Hybris Mechanica 55
Hybris Mechanica à Grande Sonnerie
Mechanizm:
– Kaliber mechaniczny Jaeger-LeCoultre 182;
– Średnica: 37 mm;
– Wysokość: 10,42 mm;
– 1300 elementów;
– 2 bębny;
– Rezerwa chodu: 50-godzinna rezerwa dla godzin, minut i wiecznego kalendarza; 12-godzinna rezerwa chodu dla mechanizmu dzwoniącego Grande Sonnerie.
Wskazania:
– Skacząca godzina;
– Minuty – podziałka 60 minut;
– Dzwonek Westminster,
– Dzwonek z najdłuższą melodią świata;
– 4 dzwonki monobloc z systemem „crystal gong”;
– 3 style dzwonków: Grande Sonnerie, Petite Sonnerie, Silence;
– Tryb repetycji minut (z systemem wyzwalającym na przycisku koronki).
Latający tourbillon:
– Balans: mono-metaliczny z CuBe2CoNi, z regulowanymi śrubami;
– Spirala: jakość I, swobodna oscylacja, typ Breguet;
– Częstotliwość chodu: 28’800 wahnięć/1h (4 Hz);
– Średnica: 12,42 mm;
– Wysokość: 3,85 mm;
– 67 elementów;
– 2 anty-wstrząsy.
– Wsteczny wieczny kalendarz, ze wskazaniami dni, miesięcy, daty i lat przestępnych;
– Element sterujący z blokiem bezwładności;
– Wskaźnik rezerwy chodu dzwonka ;
– Wskaźnik rezerwy chodu zegarka;
– Regulacja inkrementalna godzin skaczącej godziny;
– Regulacja inkrementalna minut do przodu i do tyłu.
Koperta:
– Szare złoto;
– Średnica : 44 mm,
– Wysokość z szafirowym szkiełkiem: 15 mm.
Pasek: ze skóry krokodyla, szyty ręcznie, zapięcie déployante z szarego złota.
Tłumaczenie: Magdalena Kossakowska
Artykuł jest fantastyczny – mnóstwo informacji i smaczków. Opisy rozwiązań technologicznych są super i pozwalają ocenić wyczyn JLC.
Trylogia Jaeger-LeCoultre to wydarzenie w skali całego „zegarkowego świata” i coś niespotykanego w JLC które jest dostawcą rozwiąząń dla innych Firm ale samo nie miało tak spektakularnych wejść na rynek. Ostatnie IMO duże wydarzenie to było wprowadzenie 20 lat temu Grand Réveil (automat z wiecznym kalendarzem, fazami księżyca i alarmem) ale to było 350 a nie 1300 części.
Ciekawe czy firmy typu Breguet, PP, A. Lange & Söhne będą w stanie pokazać coś więcej niż dotąd mniej ceniony JLC ? Przy okazji za ile lat :).
Artykuł godny tych zegarków. Gratulacje Magdo!
A same zegarki…co tu dużo pisać…po prostu dzieło sztuki.
JLC prezentuje ogólnie najlepszy stosunek/jakość cena w segmencie zegarków luksusowych – a być może w ogóle w całym zegarkowym świecie.
Tryptyk to jednak zupełnie inna bajka. Pokaz siły, pokaz umiejętności, pokaz pasji.
Zdumiewające, że w tak małej kopercie zdołano pomieścić tyle komplikacji.
Żeby tak można było obejrzeć te zegarki na żywo…
Świetny artykuł poparty dużą ilością szczegółów technicznych, które w opracowaniach bardzo cenię. Gratuluję.
Łukasz Doskocz napisał 25.09.2009 o godz. 17:03:
„JLC prezentuje ogólnie najlepszy stosunek/jakość cena w segmencie zegarków luksusowych – a być może w ogóle w całym zegarkowym świecie.”
Też tak kiedyś myślałem. W końcu Jaeger rozsądnie kalkuluje ceny, wykonuje sporo modeli w stali co również daje możliwość zaoferowania produktu w doskonałej cenie. Z drugiej strony, w zegarkach Jaegera znalazłem tyle niedociągnięć, że dziś miałbym wiele wątpliwości z wyrażeniem poglądu, że firma ta oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny. Największe moje zastrzeżenia dotyczyły jakości wykończenia cyferblatu, ale to już zagadnienie na zupełnie inną dyskusję.
Wszystko pięknie – tylko nigdzie nie mogę znależć miejsca na tą „szafeczkę” chyba trzeba bedzie odpuścić, a tak na poważnie , bardzo ciekawy i znakomicie napisany artykulik !