Alpina Startimer Pilot Heritage Manufacture [dostępność, cena]
Za inspirację dla nowego zegarka Alpina posłużył nie model, ale – co niezwykle rzadko się zdarza – mechanizm sprzed lat. Mowa o werku, w którym rotor przemieszcza się w ograniczonym zakresie tzw. „bumper movement”.
Alpina została założona w 1883 roku i kojarzona jest głównie ze sportowymi oraz wytrzymałymi zegarkami. W 2011 firma pokazała kolekcję Startimer, która z czasem rozbudowała się o utrzymaną w klimatach vintage linię Startimer Heritage. To do niej dołączą teraz dwa modele z nowym mechanizmem, nawiązującym do historycznych rozwiązań Alpiny.
W dzisiejszych zegarkach z automatycznym naciągiem producenci stosują wahnik, który obraca się swobodnie wokół osi (360 stopni), nakręcając jednocześnie sprężynę. Zanim jednak spopularyzowało się to rozwiązanie, wykorzystywane były inne, w tym tzw. bumper movement, gdzie rotor przemieszczał się w zakresie 120 stopni. Na końcu swojej drogi napotykał sprężynę, która odbijała go w przeciwnym kierunku (stąd nazwa bumper, czyli zderzak). I tak energia gromadzona była dzięki przemieszczaniu się wahnika od jednej do drugiej sprężyny.
W swoim nowym zegarku z linii Startimer Alpina postanowiła wskrzesić to stare i ciekawe rozwiązanie. W tym celu stworzono nowy kaliber AL-709, nawiązujący detalami do tych wykorzystywanych przez Alpinę w latach 50. minionego stulecia. Tym razem wahnik pracuje w rozszerzonym zakresie aż 330 stopni, a delikatne sprężynki zastąpiono wytrzymałymi i bardziej wydajnymi blaszkami. AL-709 ma 38-godzinną rezerwę chodu, jest taktowany na 4Hz i zamknięto go za przeszklonym deklem.
Oba modele, które zasili nowy mechanizm otrzymały beczułkowate koperty o średnicy 42 mm, grubości 13,25 mm i klasie wodoszczelności 100 metrów. Ich powierzchnię ozdobiono promienistym szczotkowaniem oraz polerowaniem, a koronkę umieszczono na godz. 4. Jeden z zegarków wykonano ze stali, a drugi ze stali pokrytej powłoką z żółtego złota.
Wewnątrz obudowy zamknięto srebrzystą tarczę, zestaw trzech centralnie mocowanych wskazówek (godzinowa, minutowa i sekundnik) oraz nakładanych indeksów z paskiem luminowy w kolorze czerwonym. Każda z wersji powstanie w ilości 188 egzemplarzy i do klientów trafi na brązowym, skórzanym pasku. Za wariant w stali trzeba będzie zapłacić 2 850 EUR (~13 400 PLN). Kolor złoty wiąże się z dopłatą 100 EUR.
Alpina Startimer Pilot Heritage Manufacture
Producent | Alpina |
Nazwa modelu | Startimer Pilot Heritage Manufacture |
Ref. | AL-709SR4SH6 (stal), AL-709SR4SH5 (stal pokryta złotą powłoką) |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | AL-709 |
Rezerwa chodu (h) | 38 |
Tarcza | srebrzysta |
Koperta | stal lub stal ze złotą powłoką |
Średnica (mm) | 42 |
Wysokość (mm) | 13,25 |
Wodoszczelność | 100m |
Pasek | skórzany |
Limitacja | 188 |