Porsche Design Chronograph 911 GT3 RS [dostępność, cena]
Lekka, tytanowa koperta, poręczna koronka i ergonomiczne przyciski, a na karbonowej tarczy liczniki stopera ze wskazówkami w kontrastowym kolorze. Tak w skrócie można opisać Chronograph 911 GT3 RS, jedną z tegorocznych nowości marki Porsche Design.
Kilka dni temu, podczas Monterey Car Week, marka Porsche pokazała nową wersję modelu 911 GT3 RS – prawie wyczynowego auta, które w ciągu 3,2 s przyspiesza od 0 do 100 km/h. Samochód jest dostępny tylko dla wybrańców, ponieważ nie można go, ot tak, po prostu kupić. Aby stać się właścicielem tego auta, trzeba mieć już dwa inne modele Porsche, czyli 911 oraz jeszcze bardziej sportowy GT3. Oba są przepustką do wejścia na wyższy poziom, tj. zakupu, robionego na zamówienie, ultrasportowego modelu GT3 RS. Szczęśliwcy, którzy trafią do tej grupy dostają coś ekstra: mogą też stać się właścicielami jednej ze spersonalizowanych wersji zegarka Chronograph 911 GT3 RS. I, podobnie jak w przypadku samochodu, w doborze różnych detali klientom pomaga internetowy konfigurator. Tę usługę (program Custom-built Timepieces) Porsche Design oferuje od 2020 r. i póki co jest jedyną marką, która pozwala klientom decydować o tak wielu elementach danego modelu zegarka. Podobnie jak samochód Porsche 911 GT3 RS, Chronograph 911 GT3 RS jest robiony na zamówienie. Jednak zanim przyszły właściciel skorzysta z konfiguratora, powinien wiedzieć, czego może się spodziewać. Jak zatem wygląda i co oferuje nowy Chronograph 911 GT3 RS?
Zacznijmy od tego, co widać: jego koperta ma średnicę 42 mm i jest zrobiona z lekkiego, lecz bardzo wytrzymałego tytanu, pokrytego czarną powłoką. W czerni są utrzymane też inne elementy koperty, czyli obrotowy pierścień z naniesioną podziałką pulsometryczną, zakręcana koronka i przyciski służące do obsługi stopera (o wyścigowym rodowodzie świadczą laserowo wygrawerowane na nich napisy „Start/Stop“ i „Next Lap“). Tutaj dygresja: zamiast czarnej wersji, klient może wybrać wariant w naturalnym odcieniu tytanu i wtedy koperta oraz wymienione detale mają charakterystyczny, metaliczny kolor. Porsche Design oferuje też zamianę podziałki pulsometrycznej na tachometryczną lub minutową.
Idąc dalej: sportowy charakter zegarka podkreśla czarna tarcza zrobiona z włókna węglowego. Z jej strukturą i kolorem świetnie kontrastują jasne indeksy godzinowe i podziałka minutowa, a także szerokie wskazówki – godzinowa i minutowa (zarówno indeksy, jak i wskazówki są pokryte masą świecącą Superluminova) oraz wskazówki obsługujące chronograf i mały sekundnik na godz. 9. Sekundnik jest ozdobiony logo modelu 911 GT3 RS oraz biało-czerwoną flagą (to nawiązanie do koloru tarek na torach wyścigowych) i napisem „BORN IN FLACHT”. I tu znowu dochodzimy do możliwości personalizacji. Jak podaje producent, wskazówki obsługujące chronograf są dostępne w wersji PERFORMANCE (w kolorze białym), ESSENCE (czarnym) lub GT (żółtym). Klient może też wybrać kolor pierścienia otaczającego tarczę (dostępnych jest dziewięć wariantów kolorystycznych).
Oprócz wspomnianych wskazań czasu, na tarczy widać też dwa symetrycznie rozmieszczone liczniki chronografu: licznik 30-minutowy na godz. 12. i 12-godzinny na godz. 6. Wszystkie wskazania zegarka są bardzo czytelne – optymalną czytelność zapewniają kontrastowe detale oraz znajdujące się nad tarczą szafirowe szkło, z obu stron pokryte powłoką antyrefleksyjną. Pisząc o tarczy, trzeba też wspomnieć o napisach, które informują m.in. o tym, że napędzający ten zegarek mechanizm ma podwyższoną precyzję chodu, o czym świadczy certyfikat chronometru wydany przez COSC (napis „Chronometer Certified” pod logo Porsche Design na godz. 3.), a także stoper z powracającą wskazówką (żółty napis „Flyback” na liczniku godzinowym). Za wszystkie wskazania (w tym też datownik na godz. 4.) odpowiada automatyczny kaliber WERK 01.200 z 48-godzinną rezerwą chodu, który widać pod przezroczystym deklem. Najbardziej rozpoznawalnym elementem jest oryginalny wahnik przypominający swoim wyglądem obręcze kół w modelach 911 GT3 RS i 911 GT3 RS z pakietem Weissach (jest dostępny w sześciu różnych kolorach). W jego środkowej części widać ozdobną plakietkę z logo „RS”. Na życzenie klienta, na tytanowej części dekla firma Porsche Design może wygrawerować tekst (maksymalnie 12 znaków), na przykład numer VIN zamówionego samochodu.
Chronograph 911 GT3 RS jest oferowany ze skórzanym paskiem, uszytym z tej samej skóry, która pokrywa siedzenia w modelu 911 GT3 RS. Pasek jest ozdobiony kolorową perforacją (w odcieniu srebrnym lub czerwonym) oraz przeszyciami (są identyczne do tych na siedzeniach samochodowych). Z kolei podszewka paska jest uszyta z materiału Race-Tex, też stosowanego w autach Porsche. Klient może oczywiście zamówić pasek w innym kolorze lub dodatkowo, tytanową bransoletę. A gdy zdecyduje się na taki wariant, to bez problemu poradzi sobie z wymianą paska na bransoletę i odwrotnie, ponieważ Chronograph 911 GT3 RS ma system szybkiej wymiany pasków. Ceny wybranych wersji tego modelu są różne i zaczynają się od 9750 EUR (~46 500 PLN).
Porsche Design Chronograph 911 GT3 RS
Producent | Porsche Design |
Nazwa modelu | Chronograph 911 GT3 RS |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | WERK 01.200 |
Rezerwa chodu (h) | 48 |
Tarcza | karbon |
Koperta | tytan |
Średnica (mm) | 42 |
Pasek | skórzany, bransoleta |