
IWC Big Pilot’s Shock Absorber XPL – W&W 2021 [dostępność, cena]
Choć wpisany do klasycznej kolekcji pilotów IWC, Big Pilot’s XPL to innowacyjny zegarek, zdolny wytrzymać przeciążenia rzędu 30 000 G.
Kiedy w trakcie Watches & Wonders na Instagramie wyciekło (jak to z Instagramem w tej branży bywa) zdjęcie IWC BP XPL, szczerze myślałem, że to żart. Co prawda Prima Aprilis był kilka dni wcześniej, ale sam wygląd zegarka kazał mocno powątpiewać w wiarygodność tematu. Szybko okazało się jednak, że to bynajmniej nie komputerowa grafika, a realny, zupełnie nowy, trzymany w tajemnicy projekt IWC. Manufaktura powołała w swoich szeregach dział IWC Experimental (stąd też „XPL” w nazwie), który zająć się ma nietuzinkowymi projektami zegarmistrzowskimi. Pierwszym owocem ponoć 8-letniej pracy zespołu jest właśnie Big Pilot’s Shock Absorber XPL.

W dużym uproszczeniu nowy zegarek to innowacyjna konstrukcja, zdolna wytrzymać przeciążenia do 30 000 G. Jak dużo to? Szacuje się, że polot myśliwca, uderzający swoim zegarkiem o coś w kokpicie, może wygenerować przeciążenie między 300 a 1000 G. IWC wytrzyma więc 30 razy więcej, a zweryfikowane to zostało przez Laboratorium Cavendisha na Uniwersytecie Cambridge.
Antywstrząsowa konstrukcja o nazwie SPRING-g PROTECT®, oparta jest na zrobionej z BMG (Bulk Metallic Glass) sprężynie wspornikowej, w której zamknięty został mechanizm. Elementem konstrukcji jest również wewnętrzna tytanowa klatka oraz specjalnie zaprojektowany system koronki, która odłącza się od całego mechanizmu. Sam automatyczny kaliber 32115 to dość standardowa konstrukcja, dysponująca 120 h rezerwy chodu.

Zewnętrze zegarka wykonano z kompozytu Ceratenium (mieszanki tytanu i ceramiki), lekkiego jak tytan i odpornego na zarysowania jak ceramiczny spiek. Obudowa ma 44 mm średnicy, 12,09 mm grubości oraz zamocowany w uszach, gumowy pasek ze skórzaną wyściółką. Pod szafirowym szkłem widać zawieszoną w kopercie sprężynę systemu antywstrząsowego, a w jej środku osadzony mechanizm. Nietypowa, prosta tarcza zegarka to jedynie czarny, matowy dysk, małe arabskie indeksy godzinowe oraz zestaw trzech wskazówek, typowych dla pilotów IWC.
IWC Big Pilot’s Shock Absorber XPL wygląda i „brzmi” futurystycznie, ale to zrealizowany projekt, dostępny w limitowanej serii. Rocznie IWC ma zbudować 10 zegarków (łącznie 30), a cena jednego wynosić będzie 80 000 CHF (~330 000 PLN). Dużo, ale w porównaniu do np. zegarków Richard Mille relatywnie niewiele.
IWC Big Pilot's Shock Absorber XPL
Producent | IWC |
Nazwa modelu | Big Pilot's Shock Absorber XPL |
Ref. | IW357201 |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | 32115 |
Rezerwa chodu (h) | 120 |
Tarcza | czarna |
Koperta | Ceratenium |
Średnica (mm) | 44 |
Wysokość (mm) | 12.09 |
Wodoszczelność | 100m |
Pasek | gumowy |
Limitacja | 30 |