
Hamilton American Classic Chrono-Matic 50 Auto Chrono Limited Edition
Żywa niebiesko-pomarańczowa kolorystyka, oryginalna koperta plus widoczne inspiracje wyścigami samochodowymi. Nowy Chrono-Matic 50 przywodzi na myśl znany, sportowy model z lat 70. XX w.
Osoby znające współczesną historię zegarmistrzostwa z pewnością kojarzą opowieść o tym, jak w połowie lat 60. XX w. doszło do wyjątkowej współpracy konkurujących z sobą firm: Breitling, Heuer-Leonidas i Büren-Hamilton. Celem było stworzenie mechanizmu z automatycznym naciągiem i stoperem. Utrzymywany w wielkiej tajemnicy, projekt 99, zakończył się połowicznym sukcesem, czyli gotowym kalibrem 11 Chrono-Matic, który oficjalnie został pokazany 3 marca 1969 r. Sukces był połowiczny, ponieważ dwa miesiące wcześniej swoim kalibrem o nazwie El Primero pochwaliła się firma Zenith.
Ale to już inna historia. Na premierę nowego kalibru, każdy z uczestników projektu 99 wybrał swój bestseller. Firma Hamilton wylansowała wtedy trzy modele Chrono-Matic, w tym jeden z tarczą typu panda. Wszystkie zegarki napędzane kalibrem 11 miały koronkę po lewej stronie koperty, co jednoznacznie wskazywało na to, że automatyczny mechanizm nie musi być ręcznie nakręcany.
Seria Chrono-Matic marki Hamilton szybko się rozrastała i już na początku lat 70. XX w. na rynek trafił model Count-Down GMT Chrono-Matic, znany też jako Chrono-Matic E, który oprócz stopera miał też wskazania czasu drugiej strefy. To do tego zegarka stylistycznie nawiązuje pokazany niedawno Chrono-Matic 50 Auto Chrono Limited Edition.

Pochodzący z krótkiej, limitowanej serii (150 sztuk), Chrono-Matic jest utrzymany w duchu lat 70. XX w. Ma dużą, szczotkowaną kopertę (średnica 48,5 mm, wysokość 16,05 mm) kojarzącą się z hełmem, z której po obu stronach wystają dwie koronki oraz trzy przyciski. Jej górną część zakrywa, wypukłe szafirowe szkło, a dekiel ozdabia wygrawerowany numer limitowanej serii.
Boki koperty częściowo osłaniają dwie koronki i trzy przyciski, służąc tym samym jako ich ochrona. Po co tyle przycisków? Te znajdujące się po prawej stronie koperty służą do obsługi stopera, natomiast dodatkowa koronka na godz. 8. obsługuje widoczny na tarczy, obrotowy pierścień. Jest jeszcze przycisk na godz. 10., który odpowiada za korektę datownika. Aby przyciski odpowiadały swojej funkcji, zostały zaznaczone dwoma kolorami (pomarańczowym te obsługujące stoper i czarnym ten dla datownika).

Jasnopomarańczowe akcenty są też widoczne na ciemnoniebieskiej tarczy i perforowanym, skórzanym pasku w kolorze niebieskim (perforacja ukazuje pomarańczową podszewkę). Ta niebiesko-pomarańczowa kolorystyka podkreśla sportowy charakter zegarka oraz inspiracje wyścigami samochodowymi. Nawiązania do samochodów widać także na małym sekundniku na godz. 9., który swoim wyglądem przypomina prędkościomierz oraz na podziałce tachometrycznej i przylegającej do niej, pomarańczowej podziałce 60-minutowej. Podziałka jest umieszczona na biało-niebieskim, obrotowym pierścieniu i służy do wstecznego odliczania.

Oprócz wymienionych wskazań, na niebieskiej tarczy widać też zaznaczony białym i pomarańczowym kolorem, 30-minutowy licznik stopera i nietypowe, okrągłe okno datownika na godz. 6. Za wszystkie, odpowiada nowoczesny kaliber H-31 z automatycznym naciągiem i rezerwą chodu wydłużoną do 60 godzin.
Dostępność i cena
Oprócz opisanego niebieskiego Chrono-Matica, firma Hamilton oferuje też wariant z czarną tarczą i czarnym paskiem, który także pochodzi z limitowanej serii (1972 sztuki). Obie wersje różnią się nie tylko kolorem, lecz także ceną: 2495 CHF (~11 200 PLN) kosztuje wariant niebieski a 2505 CHF (~11 250 PLN) czarny.


Hamilton American Classic Chrono-Matic 50 Auto Chrono Limited Edition
Producent | Hamilton |
Nazwa modelu | American Classic Chrono-Matic 50 Auto Chrono Limited Edition |
Ref. | H51606640 |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | H-31 |
Rezerwa chodu (h) | 60 |
Tarcza | niebieska |
Koperta | stal |
Średnica (mm) | 48,5 |
Wysokość (mm) | 16,05 |
Wodoszczelność | 100m |
Pasek | skórzany |
Limitacja | 150 |