Calibre 101 świętuje swoje 80 urodziny
Historia Haute Horlogerie jest usiana osiągnięciami i wynalazkami technicznymi. Jest jedyną, która otworzyła Jaeger-LeCoultre niesamowite perspektywy. Calibre 101 wykreowany w 1929 roku w atelier manufaktury, to cud mikromechaniczny, który od 80 lat jest ikoną Jaeger-LeCoultre. To 80 lat nieprzerwanej historii, rozwoju i kreatywności.
W tym roku Jaeger-LeCoultre wybrał Festiwal Filmowy w Wenecji, aby świętować najmniejszy mechanizm świata. Sześć zegarków, tak różnych, jak i olśniewających, upamiętniło rocznicę z gracją i natchnieniem, oferując przestrzeń dla nieskończenie małych.
Lata 1920-1930: To okres, w którym tętni życie kulturalne i artystyczne, następuje rozwój technologiczny, trwa emancypacja społeczna, zwłaszcza kobiet … Następuje czas przewrotów. W świecie zegarmistrzowskim zegarek kieszonkowy powoli ustępuje miejsca zegarkowi na rękę, podczas gdy zegarek damski utrzymuje wzloty.
Z projektem słynnego modelu Duoplan, z 1924 roku, Jaeger-LeCoultre dzielnie walczy na dwóch obszarach: technologicznym, udowadniając, że małe rozmiary i precyzja dadzą się pogodzić oraz estetycznym, uwalniając czasomierze od klasycznej, okrągłej koperty. Światowy sukces zegarka-bagietki jest najbardziej trafionym przykładem.
Zadowolona ze swojego wyczynu, manufaktura kontynuuje badania w dziedzinie mechaniki i miniaturyzuje mechanizm Duoplan bez uszczerbku dla jego wiarygodności. Tak powstaje, w 1929 roku, kaliber 101 (Calibre 101), utrzymujący od tamtego czasu tytuł najmniejszego mechanicznego mechanizmu świata, jaki kiedykolwiek powstał. Wierny wspólnik eklektycznych kobiet, pasuje do najodważniejszych, zachęcając projektantów Wielkiego Domu, aby dać upust swojej kreatywności. Jego biżuteryjne wersje pasują do najbardziej delikatnych nadgarstków, takich, jak nadgarstek brytyjskiej królowej Elżbiety II, w dniu jej koronacji w 1953 roku.
Cztery pokolenia później, ten cud mikromechaniczny jest cały czas z przodu sceny. Jednak tylko pięćdziesiąt sztuk tego modelu produkuje się każdego roku. Mało jest zegarmistrzów, którzy potrafią zmontować ten koncentrat precyzji, składający się z 98 części na 0,2 cm3, o wymiarach 14×4,8×3,4 mm, z balansem wykonującym 21.600 wahnięć na 1 godzinę i, który waży zaledwie 1 gram… Wyzwanie samo w sobie. Każdy kaliber jest wyjątkowy, ponieważ każdy element, produkowany i korygowany na miarę, może zostać zamontowany tylko w jednym mechanizmie. Ten geniusz małych nieskończoności pozwala sobie na oszałamiające przestrzenie ekspresji: odpowiednie dla wszystkich pragnień, zgadza się na montaż diamentów, gry kształtów, rozkwita we wszechstronność. Okolicznościowe egzemplarze zaprezentowane do tej pory jedynie na Festiwalu Filmowym w Wenecji są najlepszym tego przykładem.
Współczesne lub klasyczne, modele Haute Joaillerie 2009, między którymi jest męska interpretacja, konkurują ze sobą strojem, w który można ubrać kaliber 101. O smukłym profilu, okrągłej, prostokątnej lub kwadratowej tarczy, widzialnym lub niewidzialnym mechanizmie, szlachetnym i cennym materiale … Każdy zegarek produkowany w limitowanych seriach po 3 lub 5 sztuk, zapewnia o swojej osobowości. Posiada gwiazdę mechanizmu zegarmistrzowskiego i daje jej główną rolę na planie filmowym.
Joaillerie 101 1938
Cofając się w czasie do spotkania z bogactwem artystycznym lat 30-tych, ta reedycja egzemplarza z 1938 roku, wykorzystuje jego smukłą anatomię w dwóch rzędach diamentów o szlifie bagietki. Bransoleta naturalnie wydłuża tarczę podczas gdy geometryczny fryz starannie wygrawerowany na bokach podkreśla profil Art Déco. Wskazówki godzin i minut unoszą się ponad tarczą o rozmiarze mechanizmu 101, pozostawiając po sobie uczucie, że czas stanął na łasce tego arcydzieła zegarmistrzowskiego.
Joaillerie 101 Feuille
Jest, jak liść unoszony przez wiatr, który przyfrunął, żeby osiąść na nadgarstku i okryć go blaskiem. Jego roślinne linie, wzmocnione świecącymi diamentami o szlifie bagietki, ukrywają kaliber 101: czapeczka w kształcie liścia podnosi się, aby ujawnić bieg czasu, a następnie zamyka, aby o nim zapomnieć. Osobna biżuteria, reedycja modelu z 1959 roku, zachowuje swój tajemniczy ogród i odlicza godziny, które upływają jak zwierzenia.
Joaillerie 101 Nodo
Dwie złote wstęgi z diamentami o szlifie bagietki i świecące swoją gibkością, zostały zawiązane na tarczy. Wrażenie ruchu, uczucie rzeczy… ten tajemniczy zegarek łączy Haute Horlogerie i Haute Couture dla jednego najbardziej uderzającego efektu. Zainspirowany modelem należącym do dziedzictwa Jaeger-LeCoultre ukrywa kopertę i okrągłość twarzy pod kwietnikiem z kamieni szlachetnych. Model, zarówno historyczny, jak i współczesny, odważny i mądry, żywi się paradoksami. Ale czy taka właśnie nie jest natura kobiety?
Joaillerie 101 Résille
Niebieskie i różowe szafiry towarzyszą diamentom, upiększając kaliber 101 Jaeger-LeCoultre.
Oprawianie kamieni jest samo w sobie artystyczną pracą, która wymaga bardzo szerokiej palety kamieni szlachetnych, aby stopić kolory w odpowiednią płynność. Płynność podkreślaną również przez elastyczność zegarka, który z delikatnością spoczywa na nadgarstku.
Symbol rygorystycznej i zmysłowej estetyki know-how, oddaje firmamentowi cierpliwość i talent artystów manufaktury.
Grande Reverso 101 Art Déco, modele damskie i męskie
Kiedy mała nieskończoność robi sobie miejsce w sercu największych kopert zegarka Reverso, spektakl czasu staje się iluzją. Oczarowanie jest wymagane: wszystko jest przejrzyste, a kaliber 101 jest w stanie nieważkości. Czas jest zawieszony.
Iluzjonistyczny obraz spoczywa na subtelności zarezerwowanej zazwyczaj dla zegarów szkieletowych Jaeger-LeCoultre: mechanizm, przymocowany do niewidzialnego szkiełka, płynie w sercu zegarka bez połączenia z koronką. Usuwalna koronka, zostaje wyciągnięta z koperty i staje się narzędziem do nakręcania: wystarczy włożyć ją do otworu znajdującego się na spodzie mechanizmu, aby ustawić godziny.
W damskiej wersji, ta fascynująca inscenizacja ulega tajemniczemu urokowi masy perłowej i diamentów.
Podczas gdy linie diamentów o szlifie bagietki akcentują styl Art Déco zegarka, udekorowane magicznym blaskiem: skulone jedne obok drugich, wg techniki „zaciskania śniegu”, kamienie zakrywają całkowicie materiał i formułują promienie na wzór mrozu między falami macicy perłowej. Rozmiarom kalibru 101 odpowiadają miniaturowe wymiary montażu „śniegu”: który jest wyzwaniem, biorąc pod uwagę małe kamienie szlachetne, od 0,5 do 1,2 mm średnicy i odpowiednie zachowanie gładkości zmontowanej powierzchni.
W swojej męskiej wersji, scenariusz rozgrywa się w kolorach: czarnym i białym. Onyks i macica perłowa oferują kalibrowi 101 wspaniałe geometryczne tło otoczone ornamentem, które emaliuje kopertę białym złotem. Dekoracja oddaje szczególny hołd Art Déco; kontrastująca mozaika posiada czyste, liniowe i regularne formy tej epoki.
Wybitnie męski model świeci kołnierzem macicy perłowej i destyluje czas z rygorystyczną estetyką i techniką, która sprawia, że iluzja staje się rzeczywistością.
Manufaktura Jaeger-LeCoultre
Stworzony z wielkiej inwencji, Wielki Dom zawsze był ożywiany przez odkrywczego ducha, potrzebę stworzenia nowych cudów technicznych, bardziej precyzyjnych i skomplikowanych. Rok po roku, wiedza, doświadczenie i know-how manufaktury były wzbogacane, odnawiane i pomnażane, aby służyć jednemu celowi: rozwiązać procesy produkcyjne mechanizmów i kopert zegarków, warunkiem sine qua non dla realizacji szaleńczych wyzwań technicznych.
Znaczącą rolę w historii zegarmistrzowskiej Jaeger-LeCoultre były obchody 175 urodzin manufaktury. Jaeger-LeCoultre posiada takie aktywa jak legendarne modele: Reverso, Master Control, Master Compressor, Memovox, Gyrotourbillon 1, AMVOX, Atmos i inne. W 2009 roku, około 1000 osób pracujących w przeszło 40 zawodach związanych z zegarmistrzostwem i ponad 20 technologów, nadal oddaje hołd duchom założycieli manufaktury, tworząc nowe dzieła sztuki w wielkiej tradycji zegarmistrzowskiej.
W 2010 roku, w rozbudowanym pierwotnym warsztacie Antoine’a LeCoultre, Jaeger-LeCoultre zagospodaruje dodatkowo 9000m2 powierzchni w obecnie budowanym nowym budynku, który zostanie przeznaczony na dodatkowe atelier manufaktury.
Tłumaczenie i opracowanie: Magdalena Kossakowska