
Biblioteka: #HashtagsAndWatches
W całej bibliotece mniej lub bardziej ciekawych zegarkowych publikacji niezwykle rzadko trafia się wydanie tak bezpretensjonalne oraz osobiste, jak najnowsza książka/album kolekcjonera i dziennikarza Kristiana Haagena.
Książka, którą chcemy Wam pokazać w tym odcinku cyklu „biblioteka” bardzo mocno odbiega od tego, czego tradycyjnie można oczekiwać od zegarkowej publikacji. Mało w niej pisanej treści, historycznych faktów i technicznych detali, jakie znajdziecie w całej gamie dostępnych na rynku wydawnictw (niestety, zazwyczaj nie polskojęzycznych). Nie będzie też o żadnym konkretnym modelu, tak jak np. w znakomitym kompendium wiedzy o Omedze Speedmaster – „Moonwatch Only”. #HashtagsAndWatches to – jeśli jeszcze się nie domyśliliście – de facto Instagramowe konto autora, przeniesione na wersję papierową. Rzadko kiedy zegarkowa książka ma tak osobisty i luźny charakter.


Instagram – dla tych z Was, którzy z jakiegoś powodu jeszcze się z nim nie zetknęli – to społecznościowy portal/galeria, na którym umieszcza się najczęściej własne fotografie opatrzone krótkimi opisami i zestawem tagów. Tagi te to oznaczenia zdjęć, po których inni użytkownicy Instagrama mogą nasze zdjęcie odnaleźć, obejrzeć, polubić i skomentować. Kolokwialnie nazywa się je „hashtags” (znaczek # na klawiaturze) i stąd właśnie tytuł książki. Kristian Haagen na swoim profilu zebrał już prawie 68.5tyś obserwujących go osób (tzw. followerów), a że sam lubi tę aplikacje, powstał pomysł na zebranie i udokumentowanie zdjęć w formie papierowej.

Książka, oprawiona w czarną, tłoczoną okładkę liczy sobie 176 stron. Każda rozkładówka to jedno pełnostronicowe zdjęcie plus opis skopiowany z Instagrama, oraz zestaw podstawowych detali o zegarku (marka, model, mechanizm, rozmiar). Wśród fotografii znajdziecie zegarki takich manufaktur jak Omega, Patek Philippe, A. Lange & Sohne, Rolex, Audemars Piguet, Panerai, IWC Schaffhausen i Richard Mille, ale również mniej znane firmy jak Linde Werdelin czy Jearman & Stübi. Wszystkie zdjęcia wykonał autor i – co warto wyraźnie podkreślić – sam odpowiada nie tylko za dobór materiału, ale również za layout, skład i całe wydanie.

Instagram okazał się prawdziwym fenomenem, marketingowym złotym środkiem branży zegarkowej. Niektórzy na nim zbudowali cały swój biznes, inni – jak autor opisywanej książki – traktują go jako genialne, wygodne źródło rozmawiania o zegarkach obrazem, czyli fajnymi, klimatycznymi zdjęciami. Przeniesienie wirtualnych fotografii na drukowany papier jest ukłonem w kierunku osób ciągle ceniących druk i zapach nowej, świeżo otwartej książki. To też wydawnictwo z lekkimi tekstami i ogólnym, luźnym podejściem do tematu – i to chyba jego największa zaleta.

#HashtagsAndWatches będzie idealnym, około-zegarkowym prezentem na tegoroczną gwiazdkę. Za 55Euro (~235PLN) plus koszty wysyłki można zamówić egzemplarz (w języku angielskim) z podpisem autora, wysyłając maila na adres: [email protected].
Książkę można także zamówić on-line w sklepie MisterChrono.com.
Możecie także sprezentować sobie darmową, cyfrową kopię książki. By to zrobić, trzeba zarejestrować się na nowo powstałym (współtworzonym przez autora) portalu 8past10.com.
