
Audemars Piguet Royal Oak Perpetual Calendar Openworked w ceramice [dostępność, cena]
Wieczny kalendarz jest jedną z najbardziej tradycyjnych wielkich zegarmistrzowskich komplikacji. Audemars Piguet pokazał go w ceramicznej wersji, która genialnie łączy tradycję z nowoczesnością, opakowaną w design kultowego Royal Oaka.
Pamiętam jak dziś, kiedy dwa lata temu na SIHH 2017 AP pokazało nam ceramiczną wersję Royal Oaka z wiecznym kalendarzem. Uwielbiam czarne zegarki, ceramikę cenię wysoko, a Perpetual ma w sobie coś ponadczasowo magicznego – kombinacja taka ścięła mnie więc z przysłowiowych nóg. Połączenie klasycznego designu Royal Oaka z czarną ceramiką koperty i bransolety wypada świetnie, i kiedy myślałem już, że ten zegarek nie może być lepszy… AP pokazało wersję szkieletowaną.

Roay Oak Perpetual Calendar Openworked to pierwszy od 2015 roku model z szkieletowaną odmianą Perpetuala, od razu zrobiony na maksimum, z wykorzystaniem wszystkich możliwości manufaktury. Cermiczna koperta (41 x 9,9 mm) i bransoleta, wykonane ze specjalnie utwardzonego spieku, który charakteryzuje się bardzo wysoką twardością i odpornością na uszkodzenia mechaniczne, wykończone zostały na najwyższym poziomie. Szczotkowanie – wyraźne i bardzo starannie zaaplikowane – łączy się i kontrastuje z polerowanymi rantami na bezelu, bokach koperty oraz rantach bransolety. Szczotkowany bezel zdobi 8 śrubek z białego złota, wkręcanych od spodu w tytanowy dekiel. W pełni ceramiczne są też ogniwa bransolety, za wyjątkiem łączących je, stalowych pinów i tytanowej klamry. Ceramika w obu tych wypadkach byłaby zdecydowanie zbyt krucha.

Najważniejszy element każdego zegarka, jego tarcza, w nowym RO została potraktowana ze specjalną uwagą. Szkieletowana, otwarta kompozycja sprowadza się do szafirowego dysku z czterema złotymi, okrągłym tarczkami wiecznego kalendarza. Tarcza na godz.6 prezentuje fotorealistyczne fazy Księżyca, ozdobione imitującym niebo dyskiem z awenturynu. Wszystkie białe elementy cyferblatu wyżłobiono w szafirowej bazie, a następnie wypełniono białym lakierem. Cały cyferblat otacza lekko nachylony ring ze skalą odpowiadającą za wskazanie bieżącego tygodnia w roku. Aktualny wskazuje zamocowana centralnie, biała wskazówka. Aplikacje z kolei zrobione są z kontrastowego, różowego złota, które pojawia się również na wskazówkach oraz detalach doskonale widocznego od frontu mechanizmu.

W nowym RO pracuje nowy, automatyczny kaliber 5135. Mechanizm jest zmodyfikowaną wersją kalibru 5134 ze standardowych wersji Perpetuala. Zbudowany na bazie legendarnego, płaskiego kalibru 2120 werk ma nieprzesadnie duże 40h rezerwy chodu, wieczny kalendarz z korektorami rozmieszczonymi we flankach koperty i balans taktowany na 2,75Hz. Całą estetyczną stronę zaprojektowano mając w tyle głowy fakt, że jest on integralną częścią tarczy zegarka. Stąd tez złote elementy, świetnie kontrastujące z resztą surowego, technicznego ale najwyższej próby wykończenia mostków, płyt i przekładni. Za automatyczny naciąg 5135 odpowiada centralny, złoty wahnik, z wygrawerowaną maszynowo nazwą oraz logo manufaktury.

Ceramiczny Roay Oak Perpetual Calendar Openworked dostępny będzie tylko i wyłącznie w butikach AP. Zegarek wyceniono na 130 000 CHF (~510 000 PLN) plus podatki. Przyznać trzeba, że w wersji Openworked projekt wypada znacznie smaczniej, niż w tej podstawowej z pełnym cyferblatem. Design Royal Oaka daje spore pole do popisu, a w ceramice, zestawionej z różowym złotem i otwartym wglądem w mechanikę sprawdza się nader dobrze.
Audemars Piguet Roayl Oak Pereptual Calendar Openworked
Producent | Audemars Piguet |
Nazwa modelu | Roayl Oak Pereptual Calendar Openworked |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | 5135 |
Rezerwa chodu (h) | 40 |
Tarcza | szkieletowana |
Koperta | ceramika |
Średnica (mm) | 41 |
Wysokość (mm) | 9,9 |
Wodoszczelność | inna |
Pasek | bransoleta |