Zenith Pilot ze stali lub ceramiki – W&W 2023 [zdjęcia live, dostępność, cena]
Flagową nowością manufaktury Zenith na ten rok będzie zaprojektowana na nowo linia Pilot. W kolekcji znalazły się dwa modele i dwa materiały koperty – klasyczna stal lub nowoczesna ceramika.
Historia manufaktury Zenith nierozerwalnie związana jest z modelami Pilot. Do tego stopnia nierozerwalnie, że jeszcze na początku zeszłego stulecia marka opatentowała nazwę jako zastrzeżony znak i do dnia dzisiejszego jako jedyna może go używać na tarczach zegarków. Pilotów w wydaniu Zenitha było wiele, często w bardzo skrajnie różnych interpretacjach. Ostatnimi czasy zegarki z tej kolekcji zdecydowanie skłaniały się w kierunku vintage, ze swoimi masywnymi kopertami o prostej bryle i jakby „dospawanymi” do niej, cienkimi uszami oraz przerośniętą koronką. Nowa odsłona porzuca vintage’owy wzorzec na rzecz raczej współczesnej, casualowej bryły i – co równie istotne – uniwersalnych rozmiarów.
Nowa koperta Pilota jest okrągła, z masywnymi, fazowanymi uszami i sporych rozmiarów ząbkowaną koronką po prawej stronie – klasycznie na godz. 3. Od spodu kopertę zamyka szafirowy dekiel, od góry zaś płaskie szkło szafirowe osadzone w płaskim, wąskim bezelu. Wersja stalowa wykończona została satynowaniem i polerkami, ceramiczna zaś jest w całości wypiaskowana i w rezultacie matowa.
Kilka lotniczych inspiracji Zenith zawarł w detalach zegarków. Cyferblaty mają pionowe przetłoczenia, które imitują blachy używane na poszyciu kadłubów starych samolotów. Poziomy indeks godzinowy (nad lub pod okienkiem daty) to z kolei odniesienie do wskazania horyzontu na samolotowym kokpicie. Do tego samego elementu nawiązuje również wahnik mechanizmów. Na tarcze trafiły przerośnięte, arabskie indeksy godzinowe oraz równie duże wskazówki, wypełnione masą świecącą.
Pilot Automatic
Bazę nowej linii stanowi model automatyczny, czyli klasyka w trzywskazówkowym wydaniu, dopełnionym datownikiem. Stalowa albo ceramiczna koperta ma 40 mm średnicy. Szafirowy dekiel z widokiem na mechanizm odsłania automatyczny kaliber El Primero 3620. Werk taktowany jest na 5 Hz i ma 60 h rezerwy chodu.
Cyferblat zegarka Zenith Pilot Automatic utrzymano w monochromatycznej kolorystyce czerni i bieli. W zestawie z każdym egzemplarzem znajdzie się czarny pasek z gumy, tłoczony a’la Cordura, oraz dodatkowy pasek z tego samego materiału, ale w kolorze oliwkowej zieleni (dla modelu ceramicznego) albo z brązowej skóry cielęcej (dla modelu w stali). Oba zaopatrzono w system szybkiej zmiany i zapięcie motylkowe. Cena Pilot Automatic w stali to 7 500 CHF (~35 500 PLN), a w ceramice 9 500 CHF (~45 100 PLN).
Pilot Big Date Flyback
Nieco większy, ale i zdecydowanie bardziej okazały funkcjonalnie jest drugi w zestawieniu nowych Pilotów. Model Big Date Flyback ma bowiem na pokładzie duży datownik oraz chronograf z funkcją flyback. Obie komplikacje zintegrowano w automatycznym kalibrze El Primero 3652. Mechanizm ma typowe dla El Primero taktowanie na 5 Hz, a do tego 60 h rezerwy chodu i koło kolumnowe. Stoper zdolny jest zmierzyć czas do 30 minut. Zenith chwali się też, że mechanizm datownika, złożony z dwóch dysków, przeskakuje na kolejny dzień w 0,03 s.
Na tarczy, poza licznikiem minutowym komplikacji, znalazła się także mała sekunda oraz okienko daty. W modelu ceramicznym tarcza jest monochromatyczna. W stalowym Zenith postawił na nawiązanie do kolorowego, historycznego „El Primero Rainbow Flyback” z 1997 roku. Stąd kolorowa skala na liczniku 30-minutowym oraz ciemnopomarańczowe wskazówki stopera. W stali Pilot Big Date Flyback kosztować będzie 11 400 CHF (~54 150 PLN), w ceramice cena urośnie do 13 400 CHF (~63 600 PLN).