Skip to content

CH24.PL

zegarki luksusowe, sportowe, klasyczne – polski portal o zegarkach.

  • EN
  • Nowości 2025
  • Aktualności
  • Działy
    • Kultowe zegarki
    • Recenzje zegarków
    • Zegarek Roku
    • Zobacz również:
      • Hands-On
      • Rankingi
      • Dzieje zegarmistrzostwa
      • Aukcje zegarków
      • Zegarki damskie
  • Baza wiedzy
    • Słownik pojęć zegarmistrzowskich
    • Poradnik zakupowy
    • Jak działa zegarek mechaniczny
  • Marki
    • A
      • A.Lange&Söhne
      • Alpina
      • Audemars Piguet
    • B
      • Ball
      • Bell&Ross
      • Blancpain
      • Breitling
      • Bulgari
    • C
      • Cartier
      • Certina
      • Chopard
    • D
      • De Bethune
      • Doxa
    • E
      • Eberhard
      • Eterna
    • F
      • F.P. Journe
      • Ferdinand Berthoud
      • Frédérique Constant
    • G
      • G-Shock
      • Glashütte Original
      • Grand Seiko
    • H
      • Hamilton
      • Hublot
    • I
      • IWC Schaffhausen
    • J
      • Jaeger-LeCoultre
      • Junghans
    • L
      • Laurent Ferrier
      • Longines
    • M
      • Maurice Lacroix
      • MB&F
      • Montblanc
    • O
      • Officine Panerai
      • Omega
      • Oris
    • P
      • Patek Philippe
      • Piaget
      • Polpora
    • R
      • Rado
      • Richard Mille
      • Rolex
    • S
      • SevenFriday
      • Seiko
      • Swatch
    • T
      • TAG Heuer
      • Tissot
      • Tudor
    • U
      • Ulysse Nardin
    • V
      • Vacheron Constantin
      • Vulcain
    • Z
      • Zenith
    • Zobacz wszystkie marki
  • Sklep
Z wizytą w muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, AMG w Affalterbach i IWC w Schaffhausen
  • facebook
  • Instagram
Search

Na skróty

  • Testy i recenzje zegarków
  • Hands-On
  • Rankingi
  • Kultowe Zegarki
  • Zegarki damskie

Popularne artykuły

  • Najciekawsze zegarki pokazane na targach Watches & Wonders
  • Omega i 60-lecie uzyskania kwalifikacji NASA przez model Speedmaster
  • Książka „Zegarki mechaniczne: Historia, budowa, ważne marki”

Popularne marki

  • Omega
  • TAG Heuer
  • Longines
  • Breitling
EN
  • TAG Heuer Formula 1 Solargraph

    Hands-On TAG Heuer Formula 1 Solargraph – ładowany światłem zegarek z motoryzacyjnym DNA 

  • Breitling Superocean Heritage

    Breitling Superocean Heritage Automatic i Chronograph – w świeżym, idealnym na lato wydaniu

Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, AMG w Affalterbach i IWC w Schaffhausen

Z wizytą w muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, AMG w Affalterbach i IWC w Schaffhausen

Tomasz Kiełtyka4.06.201612.07.20177 min. czytania

Motoryzacja i zegarki to tematy, które doskonale się uzupełniają. Znaleźliśmy na to kolejne dowody podczas wyprawy do AMG Affalterbach i manufaktury IWC Schaffhausen. Udało nam się zobaczyć, jak powstają jedne z najnowocześniejszych silników na świecie i co tak naprawdę na nadgarstku nosi legendarny zegarmistrz Kurt Klaus.

Pomysł na wyjazd łączący zamiłowanie do samochodów i mechanicznych czasomierzy narodził się ponad rok temu w sosnowieckim salonie Mercedes-Benz. Podczas rozmowy z jednym z doradców, prywatnie miłośnikiem zegarków, oboje stwierdziliśmy, że taka wycieczka z pewnością byłaby dobrym pomysłem. Na realizację nie trzeba było długo czekać i już kilka miesięcy później rozpoczęliśmy kompletowanie załogi. Szczęśliwie szybko udało się zebrać fantastycznych ludzi i wyprawa stała się faktem. Muszę przyznać, że ani na etapie planowania, ani nawet w momencie „trzaśnięcia drzwiami” wypożyczonego Mercedesa AMG, którym miałem okazję podróżować, przez myśl mi nie przeszło, że będzie to chyba najciekawszy i najbardziej ekscytujący wyjazd, jaki odbyłem w ostatnim czasie. Z pewnością jeszcze długo pozostanie w mojej pamięci.

Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie

Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie

Pierwszym punktem na naszym szlaku było muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Otwarty w 2006 roku budynek to przykład nowoczesnej, ciekawej architektury, która świetnie wpisała się w otaczający krajobraz. Pomieszanie nowoczesnego wzornictwa, futurystycznych elementów z niektórymi zabytkowymi modelami samochodów tworzy niesamowite wrażenie. Po wejściu do obiektu zwiedzający transportowani są na (ostatnie) ósme piętro windami, których nie powstydziłby się żaden film science fiction, skąd później, schodząc na coraz niższe kondygnacje, poznają bogatą historię marki.

Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie

W muzeum zgromadzono łącznie ponad 160 pojazdów. Każdemu z nich towarzyszą opisy ówczesnych wydarzeń na świecie. Dzięki temu dużo łatwiej osadzić w czasie poszczególne modele i przełomowe dla motoryzacji wynalazki. Wśród eksponatów znajdują się m.in. mercedesy Ringo Starra, Lady Diany i Papieża. Nie brakuje też „wynalazków” w postaci prototypów napędzanych energią słoneczną.

AMG w Affalterbach

AMG Affalterbach
AMG Affalterbach

Jeszcze bardziej interesująca okazała się wizyta w AMG w Affalterbach. Nazwa to skrót, w którym dwie pierwsze litery pochodzą od nazwisk założycieli firmy (Hans Werner Aufrecht oraz Erhard Melcher), natomiast G od miejscowości Großaspach, miejsca narodzin jednego z nich. Zakład powstał w 1967 roku i na początku zajmował się tuningiem Mercedesów na potrzeby wyścigów. Teraz, będąc własnością Daimlera, unowocześnia silniki i wyznacza drogi ich rozwoju. Patrząc na olbrzymi kampus jaki w Affalterbach AMG wybudowało i wciąż rozbudowuje, jasne jest, że składane tu silniki znajdują coraz więcej nabywców. Przed głównym gmachem powitał nas miły akcent – trzepocząca na wietrze polska flaga.

AMG Affalterbach
AMG Affalterbach

W AMG hołduje się zasadzie „One Man – One Engine”. Oznacza to, że za każdy składany tu silnik odpowiada od A do Z jedna osoba. Proces odbywa się w hali, w której specjalnie przeszkoleni pracownicy, korzystając z wózka z narzędziami, przemieszczają się od stanowiska do stanowiska i -dokładając kolejne części – budują silnik. Co ważne, każda z nich przed montażem jest skanowana (kod QR), dzięki czemu wiadomo dokładnie jakie elementy wykorzystano do budowy gotowej jednostki napędowej. Używane narzędzia sprawdzają również, czy np. śrubki zostały dokręcone z należytą siłą (jeśli nie, montaż kolejnych części nie będzie możliwy). Na koniec na płytę silnika trafia blaszka z podpisem składającego go pracownika AMG.

One Man - One Engine
One Man – One Engine

Dla bardziej wymagających klientów przewidziano atelier, gdzie za dodatkową opłatą można się sprawdzić w roli projektanta i określić wykończenie swojego samochodu. Wybrać kolory skór, przeszyć, materiał tapicerki, a nawet spełniać bardziej wyrafinowane, nietypowe zachcianki. Na przykład, jeden z klientów zażyczył sobie, aby w jego samochodzie wykorzystać elementy z marmuru. W tym celu Mercedes zbudował prototyp pojazdu, a następnie przeprowadził crash test. Dopiero po uzyskaniu pewności, że wspomniany materiał nie jest niebezpieczny, wyprodukowano finalną wersję dla zamawiającego. Cena? Nie pytajcie…

Dom jednego z założycieli AMG
Dom jednego z założycieli AMG
One Man - One Engine
One Man – One Engine
Rafał Wawrzyniak (Prezes Zarządu Mercedes-Benz Sosnowiec) oraz Andreas Meyer (AMG)
Rafał Wawrzyniak (Prezes Zarządu Mercedes-Benz Sosnowiec) oraz Andreas Meyer (AMG)
Kolekcja zegarków IWC w siedzibie AMG
Kolekcja zegarków IWC w siedzibie AMG
AMG Affalterbach
AMG Affalterbach
AMG Affalterbach
AMG Affalterbach

Choć może się wydawać, że tak potężne silniki jak AMG z ekologią mają mało wspólnego, w Affalterbach do ochrony środowiska przykłada się ogromną wagę. Każda jednostka napędowa – zanim trafi do produkcji – jest testowana na ciągłym „chodzie” (przy różnych obciążeniach) przez przynajmniej 8 miesięcy. Równolegle badanych jest osiem silników, z czego praca już jednego wystarcza by zasilić w energię elektryczną całe miasteczko. Reszta sprzedawana jest państwu. Wydechy silników skierowane są w stronę specjalnych rur-pochłaniaczy, które – dzięki zainstalowanym filtrom – w ostatecznym rozrachunku nie zanieczyszczają środowiska. Nasze rodzime zakłady produkcyjne powinny brać z tych rozwiązań i podejścia przykład.

IWC Schaffhausen

Rheinfall
Rheinfall
Rheinfall
Rheinfall

Trzeci dzień należał do manufaktury IWC. Warto wspomnieć, że w drodze do Schaffhausen zatrzymaliśmy się na chwilę w miejscowości Neuhausen, gdzie znajduje się największy pod względem przepływu wodospad Rheinfall. Lunch zjedzony w towarzystwie piętrzącej się nieopodal wody to – jeśli tylko będziecie w okolicy – rzecz warta rozważenia.

Smart-przewodnik
Smart-przewodnik

W Schaffhausen przywitała nas piękna pogoda oraz elektryczny Smart-przewodnik.
Gwiazdą dnia bez wątpienia został jeden z uczestników naszej wyprawy, który specjalnie na czas zwiedzania manufaktury założył prawdziwy strój pilota idealnie współgrający z limitowanym modelem IWC Big Pilot’s Antoine de Saint-Exupéry. Taki outfit skutecznie zdołał rozluźnić atmosferę i przyprawić o uśmiech większość pracowników firmy.

Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen

Od czasu ostatniej wizyty w siedzibie IWC (opisanej z detalami TUTAJ) niewiele się zmieniło. Niestety podczas zwiedzania zdjęcia mogliśmy wykonywać tylko w muzeum i showroomie, w którym każdy z uczestników otrzymał szansę przymierzenia każdego zegarka z dowolnej kolekcji, od prostego „inżyniera” po limitowanego „portugalczyka” z repetycją minutową i wiecznym kalendarzem.

Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen
Z wizytą w IWC Schaffhausen

IWC i Kurt Klaus
IWC i Kurt Klaus

Wisienką na torcie było spotkanie z Kurtem Klausem. Choć ten człowiek-legenda ma już ponad 80 lat, wciąż jest pełen energii i uwielbienia dla zegarków. Oczywiście chciałem wiedzieć, co nosi na nadgarstku. Tego dnia był to limitowany model Da Vinci z wiecznym kalendarzem w platynowej kopercie.

Tomasz Kiełtyka, Kurt Klaus i Marcin Foltyn
Tomasz Kiełtyka, Kurt Klaus i Marcin Foltyn

Ekologiczna manufaktura sera…

Ostatni przystanek to chyba największa niespodzianka. Po motoryzacji, koniach mechanicznych, technologicznych cudach i luksusowych czasomierzach trafiliśmy do miejsca, w którym wytwarza się sery.

Świeże mleko - z własnoręcznie wydojonej krowy
Świeże mleko – z własnoręcznie wydojonej krowy

Każdy z uczestników miał okazję wydoić krowę i napić się świeżego mleka, a także przygotować swój własny ser. Wrażenia – bezcenne! Ciekawostką, którą widziałem po raz pierwszy była możliwość przejażdżki na grzbiecie krowy. Specjalnie czyszczona i osiodłana krowa czekała na chętnych nowych doświadczeń (za „jedyne” 180CHF). Kto wie, może przyjęłoby się to również w naszym kraju?

Przejażdżka na krowie? Czemu nie?
Przejażdżka na krowie? Czemu nie?

Warto podkreślić, że również tutaj dzięki fotoogniwom stawia się na energię odnawialną (jej nadmiar odkupuje Szwajcaria). Na każdym kroku widać jak odpowiedzialne jest podejście właścicieli tego typu farm do kwestii ekologii oraz jak wyśrubowane normy trzeba spełniać, żeby taką placówkę prowadzić. Jedno jest pewne – naturalny ser przypomniał mi smaki dzieciństwa!

W szeregu zbiórka...
W szeregu zbiórka…
Produkujemy własny ser
Produkujemy własny ser
Efekt końcowy - własny ser
Efekt końcowy – własny ser

Podsumowanie

Pomimo iż nie jestem zapalonym fanem motoryzacji, a moja wiedza sprowadza się na ogół do stwierdzenia, który samochód mi się podoba, albo silnik którego auta brzmi „rasowo”, uważam, że pokonana przez nas trasa i odwiedzone miejsca otwierają nieco bardziej oczy i pozwalają szerzej spojrzeć na temat. Zawsze powtarzałem i powtarzam, że zegarki i samochody mają ze sobą mnóstwo wspólnego. Wizyta w Affalterbach, Stuttgarcie i Schaffhausen tylko w tym przekonaniu utwierdza. W obu przypadkach mówimy o precyzji, materiałach hi-tech, wynalazkach, historii i – w efekcie końcowym – radości jaką dają te przedmioty swojemu właścicielowi.

Początek podróży - Mercedes-Benz Sosnowiec
Początek podróży – Mercedes-Benz Sosnowiec

Za organizację wyjazdu dziękuję całemu zespołowi AMG Performance Center z Sosnowca, a w szególności Rafałowi Wawrzyniakowi, Łukaszowi Cichemu i Mariuszowi Marcinkowskiemu.

Zegarki marki IWC kupisz między innymi tutaj

Apart apart.pl

Tagi IWC IWC Schaffhausen Road Trip Z wizytą w...

Kategorie Aktualności Reportaż

Ostatnio dodane

  • Furlan Marri Mechaquartz „Sabbia Rosa” i „Ardesia Blu”

    Furlan Marri Mechaquartz „Sabbia Rosa” i „Ardesia Blu”

    Do kolekcji napędzanych kwarcowo-mechanicznym kalibrem chronografów dołączają dwie nowe edycje: złota Sabbia Rosa i srebrno-niebieska Ardesia Blu.

  • Tudor Black Bay 54 „Lagoon Blue”

    Tudor Black Bay 54 „Lagoon Blue”

    Uniseksowa koperta z pierścieniem wypolerowanym na wysoki połysk, porowata tarcza w kolorze lodowo-niebieskim i bransoleta Jubilee – Black […]

  • TAG Heuer Carrera Chronograph x Festival of Speed

    TAG Heuer Carrera Chronograph x Festival of Speed

    Ciemnozielona tarcza z czerwonymi akcentami, tradycyjne przyciski i skórzany, perforowany pasek – utrzymany w stylu retro Carrera Chronograph […]

Najczęściej czytane

  1. 60-lecie uzyskania kwalifikacji NASA przez model Speedmaster marki Omega
  2. Swatch x Blancpain Scuba Fifty Fathoms „Green Abyss”
  3. Hands-On Certina DS Action Diver 40,5 mm z nową generacją systemu antywstrząsowego Double Security
  4. Biblioteka „Zegarki mechaniczne: Historia, budowa, ważne marki”
  5. Hands-On Longines Spirit Zulu Time 1925 – rocznicowy zegarek z dodatkiem różowego złota
Podobne artykuły
  • Z wizytą w IWC Schaffhausen

    Z wizytą w IWC Schaffhausen

    Magdalena Piekarska 5.11.2019
  • IWC Ingenieur Sport Edition "50 Years of AMG"

    50 lat AMG z IWC Schaffhausen w Affalterbach [zdjęcia live, cena]

    Łukasz Doskocz 31.05.20171.06.2017
  • Time to meet: AMG & IWC

    Time to meet AMG & IWC

    Tomasz Kiełtyka 14.10.201530.12.2016
  • IWC - zegarki dla pilotów

    #KultoweZegarki: IWC Pilot’s – zegarki dla pilotów

    Magdalena Piekarska 17.04.202116.07.2024

2 komentarzy w “Z wizytą w muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, AMG w Affalterbach i IWC w Schaffhausen”

  1. Xawery pisze:
    4.06.2016 o 23:07

    Droga ta krowa. Wycieczka ciekawa. Gratulacje.

  2. Tomasz Kieltyka pisze:
    7.06.2016 o 9:14

    Dzięki! Było fantastycznie :)

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Newsletter

Zapisz się za darmo i nie przegap najnowszych aktualności oraz recenzji ze świata zegarków

zamknij
SHOP.CH24.PL

Sklep CH24

W sklepie CH24 postawiliśmy przede wszystkim na popularne i lubiane produkty – narzędzia, paski czy albumy o zegarkach.
Gwarantujemy przy tym najwyższą jakość!

Przejdź na SHOP.CH24.PL

Zegarek Roku CH24

Zegarek Roku

Już od 15 lat przyznajemy najbardziej prestiżowe w Polsce nagrody dla najlepszych zegarków. Laureata w jednej z kategorii wybieracie również Wy – czytelnicy naszego magazynu.

Sprawdź nagrodzone zegarki!

Przejdź na zegarekroku.pl

Słownik pojęć
zegarmistrzowskich

Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Wyjaśniamy pojęcia związane ze światem zegarków – zarówno te proste, jak i bardziej skomplikowane.

Aktualnie w słowniku pojęć zegarmistrzowskich CH24 znajduje się ponad 300 fraz.

Zobacz słownik

O CH24.PL

  • Redakcja
  • Reklama na stronie CH24.PL
  • W mediach
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Zasady korzystania z serwisu

Kategorie

  • Aukcje zegarków
  • Ciekawostki
  • Publikacje
  • Rankingi
  • Hands-On
  • Recenzje i testy zegarków
  • Wideo
  • Zegarki damskie

Zobacz także

  • Masz pytania? Zadaj je nam!
  • Encyklopedia wiedzy o zegarkach
  • Na co zwrócić uwagę przed zakupem
  • Jak powstają zegarki
  • Spotkania „Time To Meet”
  • Zegarek Roku

Dołącz do nas

  • Facebook
  • Instagram
  • X
  • Youtube

Aplikacja CH24

  • Pobierz aplikację – iOS
  • Pobierz aplikację – Android

Kontakt

GTK Kiełtyka Tomasz, ul. Zygmunta Starego 24A/8, 44-100 Gliwice.
tel. +48 (32) 750-08-16.
email: [email protected]
NIP: 631-189-87-10

Nazwy własne firm, produktów, instytucji, a także ich znaki towarowe są własnością tychże firm, podobnie jak materiały graficzne i filmowe wykorzystane w serwisie.
Wszystkie prawa zastrzeżone ©2009 - 2025 - CH24.PL ®
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.