Wydarzenia Porsche Design na Ultrace 2024
Wyjątkowe wydarzenie, wyjątkowi goście i wyjątkowe samochody plus zegarki – w ostatni weekend czerwca na wrocławskim stadionie Tarczyński Arena odbył się Ultrace, jedyna taka impreza na świecie.
Jak się okazuje, zloty motoryzacyjne przyciągają wielu pasjonatów, zwłaszcza wtedy, gdy pojawiają się na nich prawdziwe unikaty. A tych nie brakuje na Ultrace, jednej z najważniejszych imprez dla miłośników tuningowanych i spersonalizowanych samochodów. Dlatego co roku w czerwcu, do Wrocławia zjeżdżają tłumy fanów motoryzacji z całego świata: jedni, by pokazać swoje niepowtarzalne auta, inni, by je zobaczyć, spotkać się z mistrzami tuningu i driftu, oraz wziąć udział w panelach dyskusyjnych.
Według organizatorów, Ultrace nie ma swojego odpowiednika nigdzie na świecie. Jest społecznym wydarzeniem, na które wraz z unikatowymi samochodami przyjeżdżają goście z różnych zakątków naszego globu, od Stanów Zjednoczonych po Japonię. Jakie auta są pokazywane na tym evencie? Różne – zabytkowe i nowe, pod warunkiem, że przeszły restrykcyjną selekcję (w tym roku były m.in. modele Audi, BMW, Mercedesa, Saaba, Lexusa, Lamborghini, brazylijskiej Pumy i Porsche – w sumie ok. tysiąca aut).
Jednak Ultrace to przede wszystkim pokazy (np. odbywający się co godzinę Drift Show), spotkania i rozmowy. Gościem specjalnym tegorocznej edycji był Ferdi Porsche, bratanek F. A. Porsche (projektanta 911-stki i twórcy Studia Porsche Design), który kilka lat temu założył agencję F.A.T. International i reaktywował kultowe wyścigi na lodzie GP Ice Race.
W rozmowie z Ferdim Porsche – o samochodach i zegarkach (oczywiście) wzięła udział również redakcja CH24. Dowiedzieliśmy się między innymi, że jego ulubionym modelem jest historyczny Kompassuhr.
Dla tych, którzy nie wiedzą, krótkie wyjaśnienie: w 1977 r. F. A. Porsche, który był wielkim miłośnikiem przyrody, zlecił swoim współpracownikom ze studia Porsche Design zaprojektowanie zegarka z wbudowanym kompasem. Dzisiaj brzmi to kuriozalnie, ale przypomnijmy – to były lata 70. XX w., a GPS stał się ogólnodostępny dopiero w latach 90. XX w. Tak zwany Kompassuhr został wyprodukowany w 1978 r. przez firmę IWC, i jak na tamte czasy był skomplikowanym zegarkiem. Największym wyzwaniem dla konstruktorów okazał się kompas, ponieważ miał znajdować się pod mechanizmem. A jak wiadomo, magnes w pobliżu mechanizmu oznacza problemy. Kwestię ochrony antymagnetycznej mechanizmu udało się rozwiązać dosyć szybko i dzisiaj Kompassuhr jest uznawany za ważny zegarek w historii dwóch firm: IWC i Porsche Design.
Natomiast wracając do Ultrace: wśród wystawców była też marka Porsche, która pokazała m.in. kilka swoich kultowych aut wyścigowych (Porsche 935 z 1976 r., Porsche 911 SC Safari, Porsche 964 w odmianie Carrera RS i Porsche 959). Ale oprócz samochodów równie ważne były wystawione w gablotach zegarki Porsche Design. Odwiedzający imprezę, mieli więc okazję obejrzeć na przykład Chronograph 1 – nowoczesną wersję modelu, od którego zaczęła się historia studia projektowego oraz zegarków sygnowanych tą marką.
Historia Porsche Design nie jest powszechnie znana, choć jak na działającą tak krótko firmę, może pochwalić się sporym dorobkiem: na przykład pierwszym, całkowicie czarnym zegarkiem, zaprojektowanym w 1972 r. (dzisiaj zaliczanym do najbardziej rozpoznawalnych modeli XX w.), opisanym powyżej zegarkiem z kompasem (1978), pierwszym zegarkiem w tytanowej kopercie (1980 r.) oraz specjalnymi modelami zaprojektowanymi dla sił powietrznych różnych państw, w tym m.in. United States Air Force, Royal Navy i Bundeswehry (koniec lat 70. i początek 80. XX w.). Te ostatnie także były pokazane na Ultrace: z firmowego muzeum przyjechało kilka egzemplarzy napędzanych słynnym kalibrem Lemania 5100. A obok, inspirowany tymi zegarkami, Chronograph 1 Utility (limitowana seria 250 sztuk) z ultranowoczesną kopertą zrobioną z węglika tytanu, materiału opracowanego i opatentowanego przez Porsche Design.
Poza tym, firma pokazała też modele Chronograph 1 – 911 S/T i Chronograph 1 – 911 Dakar inspirowane wyjątkowymi samochodami i dostępne wyłącznie dla właścicieli tych konkretnych aut (911S/T i 911 Dakar) oraz czasomierze wykonywane na zamówienie za pomocą programu Custom-built Timepieces, który działa podobnie jak konfigurator samochodów Porsche.
Zegarki Porsche Design nigdy nie były i nie będą masowym produktem, a mimo to jeden z modeli już dawno wszedł do popkultury. Chodzi tu o Chronograph 1, który zrobił karierę po tym, jak pojawił się na nadgarstku Toma Cruise’a w filmie „Top Gun” (1986 r.). Co ciekawe, nie był to product placement – zegarek został wypożyczony od Porsche Design i po zakończeniu zdjęć wrócił do firmowego muzeum. Kilka lat temu, historia zatoczyła koło, ponieważ Tom Cruise założył ten sam zegarek (ponownie wypożyczony) do filmu „Top Gun: Maverick”, który wszedł na ekrany w 2022 r. I znowu, zaraz po zakończeniu zdjęć, musiał go oddać. Takich anegdot w historii Porsche Design jest więcej, ale to materiał na zupełnie inny artykuł.
Teraz, po zakończeniu Ultrace, nie pozostaje nam nic innego, jak czekać na kolejne edycje i ciekawostki techniczne od Porsche Design. Może w najbliższej przyszłości firma stworzy nowoczesną wersję ulubionego zegarka Ferdiego Porsche? Poczekamy, zobaczymy.