
Jaeger-LeCoultre AMVOX7 Chronograph
Ósma rocznica partnerstwa pomiędzy manufakturą Jaeger-LeCoultre a firmą Aston Martin zaowocowała premierą modelu AMVOX7. Zegarek jest pierwszym w kolekcji chronografem z wertykalnym spustem, wyposażonym w promienisty wskaźnik rezerwy chodu.
Tworzona w warsztatach manufaktury z Vallée de Joux linia AMVOX stanowi nie lada gratkę zarówno dla miłośników zegarmistrzostwa, jak i pięknych samochodów. Patrząc na nowy model – oznaczony numerem 7 – trudno wyzbyć się wrażenia, że zegarmistrzowie Jaeger-LeCoultre sporo czasu poświęcili na dekoracje czarnego cyferblatu oraz antracytowo-szarych liczników z czerwonymi i białymi akcentami. Osiągnięty dzięki tym zabiegom ciekawy efekt głębi uzyskano niestety kosztem czytelności wskazań.

Rzucającym się w oczy elementem jest wzór zdobiący tarczę, który nawiązuje do osłony chłodnicy z modelu Vanquish, zaprezentowanego przez firmę Aston Martin w czerwcu tego roku. Uwagę przykuwają również rodowane, szczotkowane i wypełnione luminową centralne wskazówki (godzinowa i minutowa), logo Aston Martin (godz. 2:30) oraz okienko daty (godz. 6) nad którym – w wycięciu w tarczy – widać pracujący mechanizm.

Nowością dodaną do „siódemki” jest wspomniany wcześniej promienisty wskaźnik rezerwy chodu. Zrealizowano go za pomocą dwóch czerwonych, zmierzających w stronę zamieszczonego na godzinie 12 znaczka F (of „Full” czyli „Pełna”) pasków, które wypełniają przestrzeń w górnej części ringu (przy styku tarczy z kopertą).

W 2005 manufaktura Jaeger-LeCoultre zaprezentowała chronograf z pionowym spustem. Czym to rozwiązanie różni się od innych obecnych na rynku? Aby rozpocząć pomiar czasu wystarczy… nacisnąć na szkiełko! W najnowszym AMVOXie, w celu uruchomienia / zatrzymania stopera należy nacisnąć je w okolicy godz. 12. Aby zresetować wskazania, wybieramy przeciwny biegun tj. godz. 6 (wszystko widać na dołączonym do artykułu filmie). W celu uniknięcia przypadkowego włączenia chronografu wystarczy przesunąć dźwignię zlokalizowaną na kopercie w okolicy godz. 9 (wówczas na tarczy – również na godz. 9 – zmieni się wskazanie parametru LOCK).
„Obudowa” (WR 50m) mierzy 44mm średnicy, 15.64mm wysokości i została wykonana z tytanu. Załamania na uszach wypolerowano, a koronka i boczna dźwignia mają powierzchnie częściowo polerowane, częściowo szczotkowane. Dekiel zdobią wygrawerowane logotypy partnerów tj. Jaeger-LeCoultre i Aston Martin. Silnikiem zegarka jest składany i dekorowany ręcznie automatyczny kaliber 756 (28.800 wahnięć/h, 65-godzinna rezerwa chodu, 335 części, 39 kamieni).

opracowanie: Tomasz Kiełtyka