Jaeger-LeCoultre AMVOX2 Chronograph Racing w Le Mans
Z okazji 50 rocznicy zwycięstwa Astona Martin w 24-godzinnym maratonie w Le Mans we Francji, jego oficjalny partner, manufaktura Jaeger-LeCoultre zaprezentowała dwa zegarki AMVOX2 Chronograph Racing. Modele te zostały wyprodukowane w limitowanej serii 100 sztuk i należą do prawdziwej sztuki zegarmistrzowskiej.
W czerwcu 1959 roku, dzięki legendarnemu modelowi samochodu Aston Martin, model DBR1, za którego kierownicą zasiadali Carroll Shelby i Roy Salvadori, angielska marka wygrała 24-godzinny maraton w Le Mans. Pół wieku później, manufaktura Jaeger-LeCoultre oraz brytyjski konstruktor postanowili uczcić 50 rocznicę zwycięstwa. W dniach 13-14 czerwca 2009 roku, w 77 edycji najsłynniejszych na świecie wyścigów samochodowych, w 24-godzinnym maratonie w Le Mans, wzięły udział trzy prototypy LOLA z silnikiem Aston Martin, w kategorii królewskiej LMP1, o numerach 007, 008 i 009. W rezultacie bolid z numerem LMP1 007 (w hołdzie dla Jamesa Bonda), który prowadzili: Jan Charouz (CZ), Tomas Enge (CZ) i Stefan Mücke (DE), zakończył wyścig na doskonałym 4 miejscu w klasyfikacji generalnej i okazał się najszybszym bolidem na benzynę od początku do końca trwania zawodów. Kierowcami LMP1 numer 008 byli: Anthony Davidson (GB), Darren Turner (GB) i Jos Verstappen (NL), natomiast LMP1 numer 009: Harold Primat (CH), Stuart Hall (GB) i Peter Kox (NL). Harold Primat miał założony prototyp numer 1 modelu AMVOX2 Chronograph Racing (limitowana edycja z tytanu). W trakcie całego wyścigu, zegarek na nadgarstku szwajcarskiego pilota rajdowego wytrzymał ekstremalne warunki, potwierdzając jego niezawodność.
AMVOX2 Chronograph Racing został wyprodukowany w dwóch limitowanych seriach: jeden w kopercie z tytanu Grade 5, wykończony powłoką pvd w kolorze czarnym, z czarną tarczą i białymi, świecącymi cyframi (Q192T400), drugi z tytanu Grade 5, z białą tarczą i czarnymi świecącymi cyframi (Q192T430). Tarcza chronografu przypomina motyw kratki, charakterystyczny dla osłony chłodnicy w samochodach, dodatkowo posiada czarne podświetlenie. Dzięki temu widoczny jest mechanizm zegarka. Mostki i płytka mechanizmu wykończone zostały rutenem, natomiast dźwignia chronografu anodowanym aluminium w kolorze pomarańczowym i jest widoczna w otworze między godziną 4 i 8.
Oczywiście nie brakuje wspólnych punktów pomiędzy ostatnimi prototypami samochodów wyścigowych Astona Martin i chronografem AMVOX2 skonstruowanym przez Wielki Dom z Vallée de Joux. Limitowana seria AMVOX2 Chronograph Racing wyróżnia się cyframi chronografu wykonanymi po raz pierwszy z włókien węglowych, które przypominają kilka elementów strukturalnych prototypów Aston Martin Racing, obecnych na ostatnich zawodach. Chronograf, dzięki legendarnemu mechanizmowi, który przeszedł 1000 godzinny test, gwarantuje niezawodność pracy zegarka, nawet w najtrudniejszych warunkach. Aston Marin skonstruował system klimatyzacyjny, który gwarantuje w środku kokpitu, w każdych warunkach, temperaturę nie przekraczającą 32°C. W normalnych warunkach podczas wyścigów, temperatura może bardzo łatwo wzrosnąć do 60°C. Dodatkowo zastosowano hamulce odporne na temperaturę wyższą niż 300 stopni Celsjusza. Silnik V12, zamontowany w dwóch samochodach LMP1 posiada poprzeczną skrzynię sekwencyjnego trybu wybierania sześciu biegów, a mechanizm chronografu 75IE cechuje godna uwagi pomysłowość wykonania dźwigni przekazującej odpowiednie ruchy z mechanizmu na szkiełko zegarka, które w rezultacie kierują funkcjami chronografu z pionowym wyzwalaczem.
System chronografu zegarka AMVOX2 Chronograph Racing jest prawdziwą rewolucją w branży zegarmistrzowskiej. Chronograf dzięki swojemu opatentowanemu, nowemu systemowi włączania, działa bez przycisków (w tym modelu nie ma standardowych przycisków charakterystycznych dla innych modeli chronografu). Zamiast nich działa pomysłowy mechanizm, który pozwala uruchomić, zatrzymać i wyzerować wskazówki chronografu dzięki prostej funkcji uruchamiania dotykiem. Wystarczy jeden prosty ruch, wykonany w każdym momencie, bez zakłóceń koncentracji jego użytkownika. Włączenie i wyłączenie funkcji chronografu odbywa się poprzez dotyk szafirowego szkiełka na godzinie 12, natomiast wyzerowanie licznika odbywa się poprzez analogiczny gest, tym razem na godzinie 6.
Na spodzie koperty wygrawerowany został napis Aston Martin Racing, daty 1959-2009, podpis Jaeger-LeCoultre i numery 007 i 009 samochodów LOLA LMP1, które zapaliły się podczas próbnej jazdy 24 -godzinnego maratonu w Le Mans.
Firmy Aston Martin i Jaeger-LeCoultre połączyły się dla wspólnych idei, w imię ducha konkurencji, siły innowacji i stałej chęci do nowych wyzwań.
Tłumaczenie: Magdalena Kossakowska