
IWC Big Pilot’s Watch Constant-Force Tourbillon Edition „IWC Racing” [dostępność, cena]
Nietypowe połączenia stylistyczno-zegarmistrzowskie są specjalnością manufaktury z Schaffhausen. W najnowszym zegarku, klasyczną kopertę Big Pilota zestawiono ze skomplikowanym mechanizmem Constant-Force.
Kiedy w 2011 roku IWC zaprezentowało Portuguese Siderale Scafusia, zaszokowało świat nie tylko astronomiczną wręcz ceną zegarka (ponad 3 000 000 PLN), ale przede wszystkim jego skomplikowaniem. Manufakturowy mechanizm, który pochłonął pełną dekadę prac R&D, napakowano różnorakimi funkcjami, na czele z tourbillonem Constant-Force. Połączenie wirującego w klatce wychwytu z mechanizmem stałej siły spotykane jest niezwykle rzadko, nie może więc dziwić fakt, że kaliber 94800 pojawił się na przestrzeni lat jeszcze w czterech innych modelach. Piątym jest zaprezentowany właśnie Big Pilot’s Watch Edition „IWC Racing”.

Clou projektu stanowi oczywiście wspomniany już kaliber 94800. Mechanicznym sercem konstrukcji jest taktowany na 2,5 Hz tourbillon, któremu energii dostarcza dodatkowy wychwyt Constant-Force. W normalnym zegarku mechanicznym wraz ze spadkiem stopnia nakręcenia sprężyny głównej spada wartość momentu, a przez to finalnie amplituda. To przekłada się na precyzję całego mechanizmu, a konkretnie na jej spadek. By wyeliminować problem nierównej dystrybucji energii, o jej przekazywanie dba moduł Constant-Force. W dużym uproszczeniu jego działanie polega na kumulowaniu dokładnie równych impulsów energii, a następnie precyzyjnym przekazywaniu jej do tourbillona, który zachowuje się trochę jak komplikacja skaczącej sekundy, obracając się w równych, jednosekundowych skokach. Dzięki wychwytowi stałej siły organ regulacyjny karmiony jest jednostajną, równą ilością energii, niezależnie od stopnia naładowania sprężyny. Tej – na idealne działanie mechanizmu – wystarczy na 48 h. Po tym czasie mechanizm przełącza się w tryb normalnej pracy.
Editon „IWC Racing” w nazwie modelu oznacza, że projektując zegarek manufaktura inspirowała się klimatami wyścigowymi. Wyraża się to przede wszystkim matowo-czarną kopertą (46,2 mm), zrobioną w całości z Ceratenium, kompozytu złożonego z tytanu i ceramiki, charakteryzującego się właściwościami obu tych materiałów. Do czarnej obudowy dopasowano czarną tarczę z dominującym okienkiem tourbillonu na godz. 9, wskaźnikiem rezerwy chodu na godz. 5 oraz wskazaniem faz Księżyca – jednocześnie na obu półkulach – na godz. 2.

Czarna jest także powłoka na mostkach kalibru 94800, widocznego przez szafirowe okienko dekla. Zegarków powstanie 15, każdy z indywidualnym numerem na deklu. Cena jednego – wyraźnie niższa niż premierowego Siderale Scafusia – wynosi 220 000 CHF (~915 000 PLN).
IWC Big Pilot's Watch Constant-Force Tourbillon Edition "IWC Racing"
Producent | IWC |
Nazwa modelu | Big Pilot's Watch Constant-Force Tourbillon Edition "IWC Racing" |
Ref. | IW590501 |
Mechanizm | manualny |
Symbol mechanizmu | 94800 |
Rezerwa chodu (h) | 96 |
Tarcza | czarna |
Koperta | Ceratenium |
Średnica (mm) | 46,2 |
Wysokość (mm) | 13,5 |
Wodoszczelność | inna |
Pasek | gumowy |
Limitacja | 15 |