Skip to content

CH24.PL

zegarki luksusowe, sportowe, klasyczne – polski portal o zegarkach.

  • EN
  • Nowości 2025
  • Aktualności
  • Działy
    • Kultowe zegarki
    • Recenzje zegarków
    • Zegarek Roku
    • Zobacz również:
      • Hands-On
      • Rankingi
      • Dzieje zegarmistrzostwa
      • Aukcje zegarków
      • Zegarki damskie
  • Baza wiedzy
    • Słownik pojęć zegarmistrzowskich
    • Poradnik zakupowy
    • Jak działa zegarek mechaniczny
  • Marki
    • A
      • A.Lange&Söhne
      • Alpina
      • Audemars Piguet
    • B
      • Ball
      • Bell&Ross
      • Blancpain
      • Breitling
      • Bulgari
    • C
      • Cartier
      • Certina
      • Chopard
    • D
      • De Bethune
      • Doxa
    • E
      • Eberhard
      • Eterna
    • F
      • F.P. Journe
      • Ferdinand Berthoud
      • Frédérique Constant
    • G
      • G-Shock
      • Glashütte Original
      • Grand Seiko
    • H
      • Hamilton
      • Hublot
    • I
      • IWC Schaffhausen
    • J
      • Jaeger-LeCoultre
      • Junghans
    • L
      • Laurent Ferrier
      • Longines
    • M
      • Maurice Lacroix
      • MB&F
      • Montblanc
    • O
      • Officine Panerai
      • Omega
      • Oris
    • P
      • Patek Philippe
      • Piaget
      • Polpora
    • R
      • Rado
      • Richard Mille
      • Rolex
    • S
      • SevenFriday
      • Seiko
      • Swatch
    • T
      • TAG Heuer
      • Tissot
      • Tudor
    • U
      • Ulysse Nardin
    • V
      • Vacheron Constantin
      • Vulcain
    • Z
      • Zenith
    • Zobacz wszystkie marki
  • Sklep
Felieton: Marketing w świecie zegarków - ci producenci zrobili to NAPRAWDĘ dobrze
  • facebook
  • Instagram
Search

Na skróty

  • Testy i recenzje zegarków
  • Hands-On
  • Rankingi
  • Kultowe Zegarki
  • Zegarki damskie

Popularne artykuły

  • Najciekawsze zegarki pokazane na targach Watches & Wonders
  • Omega i 60-lecie uzyskania kwalifikacji NASA przez model Speedmaster
  • TOP 10: Najlepsze zegarki na lato i wakacje 2025

Popularne marki

  • Omega
  • TAG Heuer
  • Longines
  • Breitling
EN
  • TAG Heuer Carrera Chronograph Limited Edition

    TAG Heuer Carrera Chronograph Limited Edition

  • Zegarki na lato i wakacje 2025

    TOP 10: Najlepsze zegarki na lato i wakacje 2025

Swatch x Omega Moonswatch Snoopy
Felieton Marketing w świecie zegarków: ci producenci zrobili to NAPRAWDĘ dobrze

Felieton Marketing w świecie zegarków: ci producenci zrobili to NAPRAWDĘ dobrze

Michał JośkoMichał Jośko2.08.20246.08.20247 min. czytania

O tym, że nawet najlepszy towar nie sprzeda się sam, branża zegarmistrzowska wiedziała już przed wiekami. Lecz kto sięgał po zdecydowanie najlepsze narzędzia promocyjne? Sprawdźmy.

Promocja iście królewska

Mój subiektywny przegląd najistotniejszych i najciekawszych dokonań w historii marketingu zegarkowego otwiera postać Thomasa Tompiona, urodzonego w 1639 r. w angielskim Bedfordshire. Gdy ów syn skromnego kowala umierał 74 lata później, od dawna należał już do grona ludzi niezwykle zamożnych, utytułowanych i opromienionych sławą, którą dziś określilibyśmy mianem celebryckiej.

Przyczyny fenomenu mistera Tompiona? Owszem, był nie tylko niesamowicie wręcz utalentowanym projektantem i twórcą zegarków, zegarów oraz przyrządów naukowych (m.in. barometrów). Co równie istotne, swe umiejętności potrafił „sprzedawać” w odpowiedni sposób, stając się pionierem marketingu w wydaniu siedemnasto- i osiemnastowiecznym.

Status nadwornego zegarmistrza trojga kolejnych monarchów Wielkiej Brytanii (od Karola II, poprzez Wilhelma III, aż po królową Annę) konsekwentnie wykorzystywał w promocji swej pracowni, działającej od roku 1671 na londyńskiej Fleet Street, a także marki The Dial and Three Crowns, która stała się bardzo znana i pożądana nie tylko w Pałacu Buckingham, lecz także na salonach całej Europy.

Lista Bregueta

Abraham-Louis Breguet, czyli Szwajcar w rocznika 1747, był nie tylko jednym z najwybitniejszych innowatorów w historii zegarmistrzostwa (że wspomnę tu jedynie o stworzeniu mechanizmu z tourbillonem oraz pierwszego zegarka z naciągiem automatycznym). Zdołał również udoskonalić strategie promocyjne, przenosząc je o poziom wyżej, niż działający sto lat wcześniej Tomas Tompion.

Breguet Classique 7137 i kieszonkowy Perpetuelle No.5
Breguet Classique 7137 i kieszonkowy Perpetuelle No.5

Arcydzieł tworzonych w paryskiej manufakturze Bregueta używały postaci tej miary, co – wymieńmy jedynie niewielką część bardzo długiej listy – Napoleon Bonaparte, Maria Antonina, Jerzy Waszyngton, Aleksander Puszkin, król Fryderyk Wilhelm III, sułtan Selim III oraz Nathan Mayer Freiherr von Rothschild.

Z powyższej listy Breguet korzystał nader chętnie, przedstawiając ją potencjalnej klienteli. W ten sposób konsekwentnie – oraz bardzo skutecznie – podsycał zainteresowanie swymi produktami, dokładając do tego zręczne wykorzystanie tzw. marketingu szeptanego. 

Dbał i o to, aby każdy sprzęt wychodzący spod jego ręki był unikalny (w tym celu wprowadził numery seryjne), natomiast dodatkową otoczkę prestiżu wytwarzały certyfikaty autentyczności. W efekcie stał się zdecydowanie najjaśniejszą gwiazdą na ówczesnym firmamencie zegarmistrzowskim.

Rewolucjoniści industrialni

Gdy dziewiętnastowieczna rewolucja przemysłowa dotarła do świata zegarków, te – zarówno damskie modele naręczne, jak i dedykowane panom kieszonkowe – można było produkować znacznie łatwiej, szybciej i taniej. Wymusiło to na branży zupełnie nowe działania, pozwalające odnosić sukcesy na błyskawicznie rozwijającym się rynku masowym.

Kto zrozumiał to najlepiej i zaczął stosować na naprawdę szeroką skalę najwcześniej? Amerykanie, na czele z jedną pierwszych tamtejszych marek zegarkowych, założoną w roku 1850 przez Aarona Lufkina Dennisona.

Działająca w stanie Massachusetts Waltham Watch Company (znana również jako American Waltham Watch Co. i American Watch Co.) była firmą, która błyskawicznie opanowała nie tylko tworzenie zegarków i zegarów godnych ery industrializacji, czyli łączących niezawodność, precyzję i przystępność cenową. 

Poświęcała również mnóstwo energii oraz środków na rozmaite formy promocji; od reklam w gazetach i czasopismach, poprzez dopracowane graficznie plakaty, które rozwieszano m.in. na dworcach kolejowych, aż po ulotki i broszury, które rozdawane były nie tylko w sklepach, lecz także na rozmaitych wystawach i targach.

Waltham brał też regularny udział w krajowych i zagranicznych konkursach branżowych, wszelakie zdobyte tam trofea i wyróżnienia wykorzystując w późniejszych działaniach marketingowych. Lecz to jeszcze nie wszystko, gdyż ta firma była również jedną z pierwszych, które zaczęły praktykować organizowanie konkursów z nagrodami oraz promocji (w których gratyfikowano osoby polecające zegarki WWC znajomym), a także umieszczać w swych materiałach reklamowych rekomendacje osób mogących zwiększyć zaufanie do marki, np. uznanych zegarmistrzów

Marketing na sportowo 

Z dzisiejszej perspektywy marketing firm zegarkowych, który oparto na kooperacjach z utytułowanymi zawodnikami i zawodniczkami, na udziale w imprezach sportowych bądź też w przełomowych dokonaniach ludzkości (np. lądowaniu na Księżycu), jest czymś wręcz oczywistym.

Zupełnie inaczej było w 1927 r., gdy marka Rolex postanowiła wypromować pierwszy wodoszczelny zegarek naręczny, czyli wypuszczony na rynek rok wcześniej model Oyster. W tym celu sięgnięto po strategię dotąd nie praktykowaną w owej branży.

Otóż marka z Genewy nawiązała współpracę z Mercedes Gleitze, dwudziestosiedmioletnią maszynistką, planującą zostać pierwszą Brytyjką w historii, która pokona wpław kanał La Manche. Po serii prób nieudanych, podejmowanych już od roku 1922, nastąpił wielki sukces: 7 października 1927 panna Mercedes zdołała pokonać trasę z wybrzeża francuskiego na brytyjskie, potrzebując na to piętnastu godzin i piętnastu minut.

W trakcie owego wyczynu dzielnej pływaczce towarzyszył Rolex Oyster, co Hans Wilsdorf w iście mistrzowski sposób przekuł na działania promocyjne, począwszy od wykupienia całostronicowego ogłoszenia w dzienniku Daily Mail, a skończywszy na wykorzystaniu Mercedes Gleitze jako – używając terminologii współczesnej – ambasadorki marki.

Przed telewizorem

Nie powinno dziwić, że marketingowy potencjał telewizji jako pierwsi dostrzegli i docenili Amerykanie. Mówiąc precyzyjniej: pewna firma, którą założono w roku 1875 pod nazwą J. Bulova Company. To właśnie ona wykupiła reklamę, którą wyemitowano 1 lipca 1941 roku na lokalnym nowojorskim kanale WNBT w trakcie transmisji meczu pomiędzy bejsbolowymi drużynami Brooklyn Dodgers i Philadelphia Phillies.

Ponoć całość kosztów zamknęła się w dziewięciu dolarach, a hasłem przewodnim trwającego dziesięć sekund spotu był slogan reklamowy „America runs on Bulova time” („Ameryka działa według czasu Bulovy”).

Pomysł okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę i od tego momentu kolejne marki zegarkowe zaczęły ochoczo wykorzystywać coraz popularniejszą telewizję jako medium, dzięki któremu można unowocześnić i uskutecznić działania marketingowe.

Gwiazdy srebrnego ekranu

Gdy mowa o zegarkach znanych z filmów, najprawdopodobniej pierwsze skojarzenia powiodą Cię w stronę cyklu o przygodach Jamesa Bonda, począwszy od „Dr. No” (1962), w którym gwiazdami byli Sean Connery i Rolex Submariner tudzież do „Le Mans” (1971), czyli Steve’a McQueena i jego Heuera Monaco.

Steve McQueen i Heuer Monaco
Steve McQueen i Heuer Monaco

Jednak przedsiębiorstwem, które w największym stopniu przetarło szlaki w dziedzinie „product placementu filmowego”, była marka Hamilton Watch Company, założona w roku 1892 w amerykańskim stanie Pensylwania (i która siedemdziesiąt siedem lat później przeniosła się do Szwajcarii).

To właśnie ona jako pierwsza zacieśniła związki z Hollywoodem, umieszczając swe zegarki w rozmaitych produkcjach, począwszy od głośnego filmu „Szanghaj Ekspres” (1932), w którym zagrała Marlena Dietrich oraz Clive Brook, którego nadgarstek zdobił złoty Hamilton Flintridge.

Aż po dziś dzień to właśnie kinematografia jest fundamentem marketingu owej marki, której produkty można zobaczyć w całym mnóstwie filmów. Jeżeli mam wybrać zaledwie jeden przykład, polecam włączyć „Błękitne Hawaje” (1961), gdzie na ręku Elvisa Presleya widnieje futurystyczny Hamilton Ventura (dodajmy, że gwiazdor był miłośnikiem owego zegarka i zgodnie z pewną – mocno prawdopodobną – teorią egzemplarz użyty przed kamerami nie był rekwizytem, lecz prywatną własnością Króla Rock’n’Rolla).

Witamy w Sieci

Pamiętam rozmowę z reprezentantem Swatcha, podczas której dowiedziałem się, iż strona internetowa owej marki (a w ślad za nią pierwsze wirtualne działania marketingowe) powstała już w roku 1995. Co ciekawe, ta sama data padła w trakcie innej pogawędki, tym razem z przedstawicielem centrali Seiko. Kto jako pierwszy w branży zegarkowej zdecydował się na eksplorację World Wide Webu? To kwestia – jak zresztą wiele innych w internecie – niejasna.

Pewne jest natomiast to, że zarówno Szwajcarzy z Biel, jak i Japończycy z tokijskiej dzielnicy Chūō szli w awangardzie wielkich zmian, które wymusiła cyfryzacja świata, z biegiem czasu wykorzystując już nie tylko standardowe strony WWW, lecz także YouTube’a bądź też serwisy społecznościowe.

W ten sposób pojawiły się marki stawiające wyłącznie na sprzedaż i promocję on-line (na podobną strategię postawiła np. założona w roku 1998 firma Kobold oraz o sześć lat młodszy Christopher Ward), natomiast ambasadorami zegarkowymi zaczęli stawać się nie tylko aktorzy, piosenkarze, odkrywcy i sportowcy, lecz także influencerzy. A reszta tej opowieści? Nie jest już historią, lecz teraźniejszością.

PS
Jeżeli miałbyś ochotę dowiedzieć się, w jaki sposób świat marketingu sięga po ekologię, zapraszam serdecznie do lektury tekstu o zegarkach „zielonych” – TUTAJ.

Kategorie Aktualności Felieton

Redakcja poleca

  • Vacheron Constantin Métiers d’Art Tribute to The Celestial

    Vacheron Constantin Métiers d'Art Tribute to The Celestial

    Ręcznie giloszowana tarcza z motywem wybranego znaku zodiaku i gwiazdozbioru zodiakalnego, koperta wysadzana szafirami oraz płaski mechanizm z […]

  • Zegarki w filmie „F1 The Movie”

    "F1 The Movie"

    Na ekrany kin wjechał właśnie z rozpędem najnowszy film przenoszący widza w świat Formuły 1. Są efektowne zdjęcia, […]

  • Zenith x Time+Tide Defy Skyline Skeleton White Surfer Ceramic

    Zenith x Time & Tide Defy Skyline Skeleton White Surfer Ceramic

    Ostatni etap współpracy miedzy manufakturą z Le Locle a australijskim portalem to letnie wydanie modelu Defy Skyline, ze […]

Najczęściej czytane

  1. TOP 10: Najlepsze zegarki na lato i wakacje 2025
  2. Hands-On Omega Aqua Terra – w nowym rozmiarze i z nowymi mechanizmami
  3. Hands-On Longines Legend Diver 39 mm z białą tarczą (plus nowe, gumowe paski)
  4. Jaeger-LeCoultre Polaris Chronograph z nową, szarą tarczą
  5. Hands-On G-SHOCK MRG-B2100B Kigumi – CasiOak w wersji premium
Podobne artykuły
  • Panerai Luminor Marina eSteel

    Felieton Kochasz ekologię? Sprawdźmy więc, jak rozpoznać naprawdę „zielony” zegarek

    Michał Jośko 6.07.202416.07.2024
  • Gerald Genta Arena Retro Mickey Mouse Disney

    Felieton Reaktywacje marek zegarkowych. Czy to szaleństwo, w którym zawsze jest metoda?

    Michał Jośko 22.07.202422.07.2024
  • Zegarki wakacyjne

    Felieton Zegarek wakacyjny, czyli jaki? Poszukajmy ideału…

    Michał Jośko 23.06.202416.07.2024
  • Magia zegarków Rolex

    Felieton Magia zegarków Rolex, czyli jak pokochałem markę, do której wcześniej podchodziłem z rezerwą

    Michał Jośko 24.05.202416.07.2024

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Newsletter

Zapisz się za darmo i nie przegap najnowszych aktualności oraz recenzji ze świata zegarków

zamknij
SHOP.CH24.PL

Sklep CH24

W sklepie CH24 postawiliśmy przede wszystkim na popularne i lubiane produkty – narzędzia, paski czy albumy o zegarkach.
Gwarantujemy przy tym najwyższą jakość!

Przejdź na SHOP.CH24.PL

Zegarek Roku CH24

Zegarek Roku

Już od 15 lat przyznajemy najbardziej prestiżowe w Polsce nagrody dla najlepszych zegarków. Laureata w jednej z kategorii wybieracie również Wy – czytelnicy naszego magazynu.

Sprawdź nagrodzone zegarki!

Przejdź na zegarekroku.pl

Słownik pojęć
zegarmistrzowskich

Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Wyjaśniamy pojęcia związane ze światem zegarków – zarówno te proste, jak i bardziej skomplikowane.

Aktualnie w słowniku pojęć zegarmistrzowskich CH24 znajduje się ponad 300 fraz.

Zobacz słownik

O CH24.PL

  • Redakcja
  • Reklama na stronie CH24.PL
  • W mediach
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Zasady korzystania z serwisu

Kategorie

  • Aukcje zegarków
  • Ciekawostki
  • Publikacje
  • Rankingi
  • Hands-On
  • Recenzje i testy zegarków
  • Wideo
  • Zegarki damskie

Zobacz także

  • Masz pytania? Zadaj je nam!
  • Encyklopedia wiedzy o zegarkach
  • Na co zwrócić uwagę przed zakupem
  • Jak powstają zegarki
  • Spotkania „Time To Meet”
  • Zegarek Roku

Join Us

  • Facebook
  • Instagram
  • X
  • Youtube

Aplikacja CH24

  • Pobierz aplikację – iOS
  • Pobierz aplikację – Android

Kontakt

GTK Kiełtyka Tomasz, ul. Zygmunta Starego 24A/8, 44-100 Gliwice.
tel. +48 (32) 750-08-16.
email: redakcja@ch24.pl
NIP: 631-189-87-10

Nazwy własne firm, produktów, instytucji, a także ich znaki towarowe są własnością tychże firm, podobnie jak materiały graficzne i filmowe wykorzystane w serwisie.
Wszystkie prawa zastrzeżone ©2009 - 2025 - CH24.PL ®
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.