
Cartier Santos-Dumont XL z ręcznie nakręcanym mechanizmem [cena]
Santos-Dumont – uznawany za pierwszy zegarek dla pilotów – debiutuje w wariancie z nieco większą niż do tej pory kopertą i zamkniętym w niej manualnym, cienkim kalibrem. Cartier zaoferuje go w trzech wersjach.
Alberto Santos-Dumont – wielki fan lotów balonem – stał się popularny, kiedy stworzony przez niego w 1901 roku sterowiec No 6 podczas lotu zdołał m.in. okrążyć wieżę Eiffla. Poza zamiłowaniem do lotnictwa Santos-Dumont znany był także z nienagannego stylu. Dlatego kiedy poprosił swojego przyjaciela Louisa Cartiera o zaprojektowanie zegarka, to prócz czytelności musiał on także pasować do właściciela. W 1904 roku Cartier pokazał model, który do dziś dnia określany jest często mianem pierwszego na świecie zegarka typu „pilot”. Kilka lat później, w 1911 roku, czasomierz trafił do sprzedaży i doczekawszy się przez lata różnych wersji, produkowany jest do dnia dzisiejszego. W 2019 roku firma Cartier odświeżyła linię Santos-Dumont pokazując paletę kwarcowych modeli w rozmiarze M i L (do poczytania TUTAJ).

W 2020 roku do rodziny Santos-Dumont dołączą trzy referencje (stal, stal i złoty bezel oraz różowe złoto) w rozmiarze XL. I choć nazwa sugeruje potężne gabaryty, nie będzie tak źle. Koperty mają 46,6 mm na 33,9 mm, a grubość całego zegarka to zaledwie 7,5 mm. Taki wymiar udało się osiągnąć dzięki ręcznie nakręcanemu kalibrowi 430 MC. W rzeczywistości to mechanizm Piaget 430P (obie firmy należą do tego samego właściciela – grupy Richemont), czyli cienki (2,1 mm) werk taktowany na 3Hz i gwarantujący autonomię chodu na poziomie 38 godzin. Mechanizm zamknięto za pełnym, dokręcanym 4 śrubkami deklem (niestety nie otrzymaliśmy zdjęć), na którym poza standardowymi informacjami wygrawerowano także, niczym odręcznie „wyryty”, napis „S=D”. Okazuje się, że Santos-Dumont często zamiast myślnika, pomiędzy dwoma członami swojego nazwiska stawiał bowiem znak równości.

Cartier Santos-Dumont cieszy dużą ilością szczegółów – powierzchnie koperty są w wielu miejscach szczotkowane, ale zachowano polerowane, fazowane krawędzie oraz polerowany na wysoki połysk, dokręcany śrubkami bezel. Pod przytrzymywanym przez niego szafirowym szkiełkiem zamknięta została srebrzysta tarcza ozdobiona szlifem słonecznym, na której nadrukowano podziałkę minutową (rail track) oraz duże cyfry rzymskie, pełniące rolę indeksów godzinowych i będące jednocześnie znakiem rozpoznawczym Cartiera. Za wskazanie czasu odpowiadają dwie niebieszczone wskazówki w kształcie sztyletów (tzw. sword). Trochę szkoda, że nie użyto tych określanych mianem breguetowskich. Po pierwsze stanowiłoby to ciekawe odniesienie do modeli vintage, a po drugie – pozwoliło łatwiej odróżnić zegarek od modeli kwarcowych. Ustawienia czasu dokonuje się z pomocą koronki – oczywiście zdobionej i wysadzanej kaboszonem. W wersji ze złota jest to prawdziwy szafir, a w pozostałych przypadkach szafir syntetyczny.

Santos-Dumont XL trafi do sprzedaży na pasku ze skóry aligatora z systemem jego łatwej zmiany. Wersja w stali otrzyma pasek granatowy, w stali ze złotem czarny, a w złocie pasek w kolorze szarym. Ceny zegarków to odpowiednio 4 700 EUR (~21 600 PLN), 6 500 EUR (~29 900 PLN) oraz 12 500 EUR (~57 500 PLN).
Cartier Santos-Dumont XL
Producent | Cartier |
Nazwa modelu | Santos-Dumont XL |
Ref. | CRWSSA0032 (stal), CRW2SA0017 (stal i złoto), CRWGSA0032 (różowe złoto) |
Mechanizm | manualny |
Symbol mechanizmu | 430 MC |
Rezerwa chodu (h) | 38 |
Tarcza | srebrna |
Koperta | stal, stal i złoto, złoto |
Średnica (mm) | 46,6 mm x 33,9 mm |
Wysokość (mm) | 7,5 |
Wodoszczelność | 30m |
Pasek | skórzany |