Biblioteka: „The Watch Book: ROLEX” – Gisbert L. Brunner
Jeśli przed zakupem swojego pierwszego Rolexa chcielibyście poznać historię firmy i jej dokonania, sięgnijcie koniecznie po nową książkę Gisberta L. Brunnera. To nie tylko bogato ilustrowany album prezentujący najważniejsze dokonania oraz kultowe modele, ale przede wszystkim świetnie napisania, pełna humoru pasjonująca opowieść o sile ludzkiego geniuszu, szczęścia i smykałki do biznesu.
Nie ma chyba drugiej tak popularnej i rozpoznawalnej firmy zegarkowej jak Rolex. Nic dziwnego, że na przestrzeni ostatnich dekad to właśnie jej poświęcono mnóstwo różnych publikacji. Przeważnie są to specjalistyczne książki napisane przez kolekcjonerów, w których szczegółowo omawiają oni np. warianty jednego modelu skupiając się przy tym na drobnych niuansach, mało atrakcyjnych dla niewtajemniczonych. A co z osobami dopiero zaczynającymi przygodę z zegarkami, chcącymi w przystępny sposób dowiedzieć się, co kryje się za fenomenem tej marki? Tutaj z pomocą przychodzi Gisbert L. Brunner, doświadczony dziennikarz branżowy, autor (m.in. „The Watch Book”) i międzynarodowy ekspert od dziesięcioleci związany ze światem zegarków. W swojej nowej książce „The Watch Book: ROLEX”, Gisbert rozprawia się z przeszłością Rolexa w trzech rozdziałach. I robi to w taki sposób, że od książki nie tylko trudno się oderwać, ale można również odnieść wrażenie, że czyta się doskonale napisaną powieść historyczną pełną humoru i nagłych zwrotów akcji.
Historia Hansa Wilsdorfa i ciekawostki związane z firmą Rolex
Pierwsza część podejmuje temat historii firmy, włączając w to życiowe perypetie Hansa Wilsdorfa i liczne ciekawostki jak np. to, jak narodził się pomysł na słynne oko cyklopa (lupkę nad datownikiem stosowaną w niektórych modelach). Z tego rozdziału dowiecie się również m.in. skąd wzięło się logo, dlaczego korona ma pięć ramion, ale także z jakiego powodu Wilsdorf nie przyjął obywatelstwa Szwajcarii i kim, a właściwie czym, jest Marcel.
Rolex – kamienie milowe
W drugim rozdziale – kalendarium – prezentowane są kamienie milowe w dziejach Rolexa. Autor skupia się tu na najważniejszych modelach i przełomowych odkryciach Rolexa począwszy od 1905 roku, a skończywszy na roku 2016. To dominujący fragment publikacji, bogato przy tym ilustrowany zarówno zdjęciami zegarków, jak i grafikami przedstawiającymi np. ich reklamy.
Produkcja, precyzja i ciekawostki techniczne
Trzecia, ostatnia część, to fragment poświęcony procesowi produkcji zegarków, ze szczególnym naciskiem na siedziby firmy oraz działania zmierzające do osiągnięcia możliwie największej precyzji wytwarzanych czasomierzy. To tu opisano historię i samą procedurę certyfikacji COSC, a także wprowadzane rozwiązania, mające zapewnić maksymalną dokładność chodu w produkowanych przez Rolexa mechanizmach. Dowiecie się m.in. ile werków otrzymało certyfikat COSC, co to jest Parachrom, Everose Gold oraz jaką powierzchnię mają budynki należące do firmy, ile części są w stanie pomieścić jej magazyny i co firma produkuje własnym sumptem.
Choć książka ma format albumu i wydaje się raczej gruba – pisana jest jednocześnie w trzech językach: po angielsku, niemiecku i francusku – to w miarę proste słownictwo oraz liczne anegdoty sprawiają, że czyta się ją raczej jak najlepszej jakości beletrystykę, a nie przekaz wiedzy encyklopedycznej. Poza tym jeśli znacie dobrze angielski, a uczycie się np. niemieckiego, możecie na bieżąco porównywać sobie wybrane fragmenty i w ten sposób sprawniej uczyć się słownictwa.
Autora należy pochwalić również za świetną robotę w zakresie dokładnego przeszukania archiwum i dobór zdjęć. Prócz popularnej Daytony „Paul Newman” w środku znajdziemy liczne zegarkowe perełki spod znaku korony, ale także wspomniane wcześniej reklamy vintage. Wszystko na pięknym, choć matowym – moim zdaniem błyszczący lepiej oddaje detale zdjęć – papierze.
Jak każda książka również ta ma bardzo interesujące zakończenie, a w zasadzie kropkę na „i”. W ostatnim zdaniu autor cytuje Jacques’a Séguélię – mistrza reklamy i komunikacji, który podsumowuje pewien punkt widzenia na tę szwajcarską markę. Pewnie wielu z Was uzna te słowa za dość kontrowersyjne, ale cóż, nie bez przyczyny Rolex należy do najpopularniejszych marek zegarkowych na świecie.
Wydanie rozszerzone i uaktualnione albumu „The Watch Book: ROLEX” możecie kupić w internetowym sklepie CH24.