Breguet Type XX – kultowy chronograf w dwóch nowych odsłonach [dostępność, cena]
Stworzony z myślą o świecie lotnictwa chronograf manufaktury Breguet powraca do kolekcji. Za inspirację posłużyły historyczne referencje przygotowane dla wojskowych oraz cywilnych pilotów.
Historia zegarków lotniczych jest niezwykle bogata, a jedną z istotniejszych kart zapisała manufaktura Breguet. Mało kto wie, ale firma założona przez legendarnego Abrahama-Louisa poza zegarkami parała się również awiacją. Historia to zamierzchła, bo sięgająca początków ubiegłego wieku i osoby Louisa Bregueta. Z lotnictwem Breguet ma jeszcze jeden nierozerwalny związek – chronografy zaprojektowane dla pilotów. Marka zaczęła je projektować na zamówienie francuskiej armii w okolicach przełomu ubiegłego stulecia, pod ściśle określony zestaw kryteriów. Zegarki miały mieć czarne, czytelne tarcze z luminescencyjnymi indeksami, luminescencyjne wskazówki, wysokiej jakości mechanizmy odporne na zmiany ciśnienia, obrotowy bezel oraz funkcję flyback. Prototyp, nazwany roboczo „Type XX”, zaakceptowano w 1953 roku, a pierwsze zamówienie od francuskich sił powietrznych wpłynęło rok później. Potem historia potoczyła się szybko i przyniosła szereg modeli, w tym te projektowane dla cywilnych pilotów, np. linii Air France.
Przez ostatnich kilka lat Type XX pozostawał nieobecny w portfolio Bregueta, ale teraz się to zmienia. Zegarek powraca do oferty, i to od razu w dwóch wersjach – inspirowanej modelem wojskowym i cywilnym.
Type XX(20) a.d. 2023
Oba zegarki, z racji różnych inspiracji, mają wiele różniących je detali, ale kilka parametrów pozostaje tożsamych np. ta sama, mierząca 42 mm średnicy koperta ze stali, gruba na 14,1 mm, wodoszczelna do 100 m i zamknięta parą szafirowych szkieł. Niemal identyczny jest również mechanizm.
Kaliber 728(1)
Do nowych zegarków Breguet zaprojektował nowy, automatyczny mechanizm. Kaliber 728 (i 7281) ma szereg technicznie nowych rozwiązań, jak np. balans taktowany na 5 Hz (36 000 A/h), elementy wychwytu wykonane z antymagnetycznego krzemu, usprawniony system resetowania komplikacji flyback (płynniejszy i bardziej precyzyjny), czy wydajny system gromadzenia energii. Dzięki niemu mechanizm kumuluje w jednym bębnie 60 h rezerwy chodu.
Kaliber 728(1) wyposażono w koło kolumnowe, pełny mostek balansu i nowy wahnik, zaprojektowany jak skrzydła samolotu. Ten element oraz koło kolumnowe pokryto czarną powłoką DLC. Resztę komponentów udekorowano m.in. szlifem ślimakowym, polerowaniami oraz grawerami.
Type 20 2057 i Type XX 2067
Militarnie inspirowana referencja 2057 i cywilna 2067 położone obok siebie wyraźnie akcentują te same detale projektowe, jakie przyświecały Breguetowi przeszło pół wieku temu. Różnice są jednak równie ewidentne, a w rezultacie to dwa inne zegarki.
Breguet Type 20 2057 zainspirowany został referencją 1100, dostarczaną francuskiemu wojsku między 1955 a 59 rokiem. Zegarek ma więc obrotowy bezel bez żadnych podziałek, tylko z jednym, wypełnionym luminową znacznikiem. Czarna tarcza z kolei otrzymała aplikacje z zielonej luminowy i wypełnione tym samym kolorem białe wskazówki oraz dwa totalizatory: 30-minutowy po prawej stronie i małą sekundę po stronie lewej. Do tego dochodzi kontrowersyjny – moim zdaniem – datownik, nachylony pod kątem i wciśnięty między indeksy na godz. 4 i 5.
Ref. 2057 ma również stylizowaną koronkę w formie gruszki oraz parę typowych przycisków stopera. Zegarek zestawiono z czarnym paskiem ze skóry.
Model przygotowany dla pilotów cywilnych – Breguet Type XX 2067 – wzorowano z kolei na referencji 2988 z roku 1957. W tej odsłonie zegarek również posiada czarny, matowy cyferblat, ale tym razem aplikacje z luminowy są beżowe. Na tarczy znalazły się także trzy totalizatory, w tym nietypowy, powiększony licznik 15-minutowy po prawej stronie. Dodano do niego licznik 12-godzinny oraz małą sekundę. Dwa ostatnie zdobi szlif ślimakowy, a kompozycję uzupełnia ten sam, wkomponowany miedzy indeksy 4 i 5 datownik.
Typy XX 2067 wyposażono w bezel z wygrawerowaną podziałką 12-godzinną oraz klasyczną koronkę. W uszach zaś zamocowano pasek z jasnobrązowej skóry cielęcej.
Dostępność i cena
Breguet Type 20 2057 i Type XX 2067 trafiają do regularnej, stałej kolekcji marki. Każdy z nich do klienta dostarczony będzie w skórzanym etui i z dodatkowym, czarnym paskiem NATO. Obie referencje wyceniono na 19 100 EUR (~84 800 PLN).
Breguet Type XX
Producent | Breguet |
Nazwa modelu | Type XX |
Ref. | 2057, 2067 |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Rezerwa chodu (h) | 60 |
Tarcza | czarna |
Koperta | stal |
Średnica (mm) | 42 |
Wysokość (mm) | 14,1 |
Wodoszczelność | 100m |
Pasek | skórzany, NATO |