
Jacob & Co. Opera „The Godfather” 50th Anniversary i Sycylia [zdjęcia live, dostępność, cena]
W malowniczej scenerii Sycylii manufaktura Jacob & Co. zaprezentowała wyjątkowy, jubileuszowy model Opera, przygotowany z okazji 50-lecia nakręcenia jednego z najbardziej kultowych filmów w historii kinematografii.
Kiedy 5 dekad temu Francis Ford Coppola przenosił na filmową taśmę powieść Mario Puzo, zapewne nie zdawał sobie sprawy, jak wiekopomne dzieło tworzy. Wedle słów Gianniego Russo – odtwórcy roli Carlo Rizziego – atmosfera na planie, usianym gwiazdami kalibru Marlona Brando, Ala Paccino, Jamesa Caana, Roberta Duvalla i Diane Keaton, była gęsta i raczej nie zwiastowała sukcesu. „Ojciec Chrzestny” dostał jednak 3 Oscary, szereg innych prestiżowych wyróżnień i status niekwestionowanego arcydzieła. Film ogląda się świetnie nawet dzisiaj – trudno nie docenić kunsztu aktorskiego bohaterów, pracy kamery, kultowej muzyki i ogólnego klimatu mafijnej epopei o rodzinie Corleone. Jednym z wielkich fanów obrazu Coppoli jest Jacob Arabo – charyzmatyczny jubiler i założyciel marki noszącej jego nazwisko. To z „Ojca Chrzestnego” Arabo postanowił uczynić bohatera jednego ze swoich najbardziej skomplikowanych czasomierzy.

Na premierę referencji celebrującej 50 lat filmu Jacob & Co. nieprzypadkowo wybrał Sycylię. Tu nakręcono prawie cały film, a zatem sceneria była wymarzona, a klimat podkręcony jeszcze barwnymi opowieściami gościa honorowego – wspomnianego już Gianniego Russo.




Najważniejszym bohaterem był jednak zegarek – nowa odsłona modelu Opera „The Godfather” 50th Anniversary. Pierwsza wersja dedykowanej filmowi Opery powstała w wyniku wielkiej miłości, jaką Jacob Arabo – imigrant z Uzbekistanu – darzy film i jego przesłanie. Jak sam mówi, „kiedy przybyłem do USA w 1979 roku, miałem 14 lat, nie mówiłem po angielsku, a moja rodzina nie miała grosza przy duszy. Dwa lata zajęło mi zarobienie pierwszych poważnych pieniędzy i wydanie ich m.in. na bilet do kina. Grany był właśnie „Ojciec Chrzestny” – pierwszy film, jak widziałem na wielkim ekranie”. Padające na początku filmu słowa „I believe in America” (z ang. „wierzę w Amerykę”) wryły się mocno w wyobraźnię Arabo. Pierwszy raz przeniósł je na zegarek sygnowany logo własnej marki, prezentując kilka lat temu model Opera Godfahter, zaopatrzony m.in. w muzyczną pozytywkę, wygrywającą melodię z filmu. Dziś firmę współprowadzi ze swoim synem, CEO marki, Benjaminem Arabovem. Pasję do filmu i mitu rodziny Corleone podzielają jednakowo.
Opera „The Godfather” 50th Anniversary
Jubileuszowa wersja zegarka wprowadza do pierwszego modelu kilka istotnych zmian. Projekt dalej oparty jest o koncepcję muzycznej pozytywki, która niezmiennie wygrywa mechanicznie utwór „Love Theme from the Godfther” autorstwa Nino Roty. Pozytywka składa się m.in. z dwóch bębnów, wyposażonych w 120 pinów które wraz z dedykowanymi grzebieniami odpowiadają za płynne wybrzmienie melodii. Oba ulokowane na wierzchniej stronie mechanizmu bębny zdobi 13 cytatów z filmu. Miedzy nimi umieszczono ręcznie malowaną, czerwoną różę – nawiązanie do róży, którą w klapie nosił Don Vito Corleone. Wizerunek Dona (czyli Marlona Brando) namalowano na miniaturowym fortepianie. Po przeciwległej stronie znalazła się pamiątkowa płytka z logo filmu oraz logotypem 50. rocznicy. Czas wskazywany jest na małej tarczy, z fakturą imitującą klawisze fortepianu.
Ostatni element trójwymiarowej, imponującej wizualnie kompozycji, stanowi klatka trójosiowego, latającego tourbillonu. Jego klatki obracają się wokół własnej osi odpowiednio w tempie 24 s, 48 s oraz 180 s. Wszystkie elementy stanowią części składowe manualnie nakręcanego kalibru JCFM04, zbudowanego łącznie z 658 komponentów. Gwarantujący 42 h rezerwy chodu bęben sprężyny oraz sprężynę odpowiedzialną za pozytywkę nakręca się złotą korbą w kształcie skrzypiec, po prawej stronie obudowy. Muzykę z kolei aktywuje się przyciskiem na godz. 10 koperty. Wraz z wygrywaną melodią obraca się cały mechanizm (tarcza), o 120° w ciągu 30 sekund.
Obudowa zegarka, mierząca 49 mm średnicy i 23 mm grubości, to połączenie białego i różowego złota oraz szafirowego szkła. Jej flanki stanowi jeden z kluczowych elementów personalizacji rocznicowego modelu. Na kopercie laserowo (stosując nano i femtolaser) wygrawerowano fotorealistycznie sceny z filmu. Scen jest 13, ułożonych chronologicznie dookoła całej koperty. Za grawer odpowiada szwajcarska firma DM Surfaces.


Jacob & Co. zbuduje 50 numerowanych (na deklu) egzemplarzy modelu Opera „Godfather” 50th Anniversary. Każdy dostarczany będzie w specjalnym pudełku z czerwoną, welurową wyściółką. W zestawie znajdzie się również kryształowa karafka oraz specjalne pióro wieczne z różą Don Corleone. Cena jednej sztuki – równe 500 000 USD (~2 367 000 PLN).




Jacob & Co. Opera „The Godfather” 50th Anniversary
Producent | Jacob & Co. |
Nazwa modelu | Opera „The Godfather” 50th Anniversary |
Ref. | OP110.30.AA.AA.ABALA |
Mechanizm | manualny |
Symbol mechanizmu | JCFM04 |
Rezerwa chodu (h) | 42 |
Koperta | białe złoto, różowe złoto |
Średnica (mm) | 49 |
Wysokość (mm) | 23 |
Wodoszczelność | 30m |
Pasek | skórzany |
Limitacja | 50 |