
Z branży Eksport szwajcarskich zegarków ze spadkiem w 2024 roku
Wartość eksportu spadła zaledwie o 2,8%, ale Szwajcarię opuściło w ciągu minionych 12 miesięcy aż o 9,4% mniej zegarków niż w 2023 roku – takie informacje podaje najnowszy raport Federation of the Swiss Watch Industry.
Po trzech latach ciągłych wzrostów, 2024 rok przyniósł pierwszy spadek w eksporcie szwajcarskich zegarków. To zasługa przede wszystkim załamania na rynku chińskim, ale może także sugerować spowolnienie gospodarcze i zanik popytu na przedmioty luksusowe. Jak twierdzą autorzy raportu, coraz bardziej zauważalna jest konkurencja w segmencie podstawowym i średnim. Ponadto, tylko niewielkiej grupie producentów udało się osiągnąć dobrą sprzedaż i przyczynić się do poprawy ogólnych wyników (liczne grono odnotowało za to spadki o wiele bardziej znaczące od wspomnianych 2,8%).
Sytuacja na poszczególnych rynkach
Ameryka to obecnie najszybciej rozwijający się rynek (+5,4%) – odpowiada za aż jedną piątą całkowitego eksportu szwajcarskich zegarków w 2024 roku. Azja wciąż boryka się z dużymi spadkami (-7,6%), głównie z powodu znacznego osłabienia popytu w Chinach oraz Hongkongu. Natomiast Europa utrzymała stabilny poziom z 2023 roku, notując jedynie minimalny spadek o 0,1%.

Patrząc na sytuacją w poszczególnych krajach, widać, że Stany Zjednoczone (+5,0% w porównaniu z 2023 r.) ponownie umocniły swoją pozycję w zakresie sprzedaży zegarków. Na sporym plusie znalazła się również Japonia (+7,8%), głównie dzięki korzystnym kursom walut i zwiększonej aktywności turystycznej. W Azji Chiny (-25,8%) zanotowały jeszcze większy spadek niż w czasie pandemii Covid, zbliżając się do poziomu z 2019 roku. Podobnie Hongkong (-18,7%). Wahania w Europie były mniej wyraźne, a wyniki w Wielkiej Brytanii (-1,6%), Francji (+2,5%), Niemczech (-3,8%) i Włoszech (-1,6%) nie odbiegały znacząco od tych sprzed roku.
Eksport zegarków
Eksport zegarków naręcznych przyniósł 24,8 mld CHF (~110,4 mld PLN), co oznacza spadek o 2,8% w stosunku do 2023 roku. Znalazło to swoje odzwierciedlenie również w liczbie egzemplarzy, która zmalała o ponad 1,5 mln i wyniosła 15 339 726 sztuk. Dla modeli mechanicznych zmniejszenie eksportu wyniosło około 15%, a dla elektronicznych blisko 6,4%. Średnio, jeśli chodzi o ilość, eksport spadł o 9,4%.

Zegarki z ceną eksportową poniżej 3 000 franków zanotowały spadek obrotów eksportowych o 15,6%. W wyższym segmencie odnotowano niewielki wzrost (+1,0%), jednak mimo że odpowiadał on za ponad 80% całkowitej wartości eksportu, nie wystarczył, aby zrównoważyć ogólny spadek koniunktury. Za ujemny wynik odpowiadały przede wszystkim zegarki stalowe (-9,8% wartości), podczas gdy zegarki wykonane z metali szlachetnych pozostały na plusie (+2,2%). Na dodatnim biegunie znalazł się też eksport mechanizmów – ilościowo 1,7% i wartościowo 0,7%.
Więcej informacji na fhs.swiss
Rok 2024 u największych graczy
Z danych opublikowanych przez najbardziej znane grupy wynika, że Grupa Richemont odnotowała sprzedaż w wysokości 16,2 mld EUR, co generalnie oznacza kilkuprocentowy wzrost, przy jednoczesnym spadku w dziale zegarków o 8%. Dla Swatch Group rok 2024 r. zakończył się obniżeniem sprzedaży o 12,2%. Z kolei grupa LVMH odnotowała całościowo wzrost przychodów o 1%, ale zegarki i biżuteria „poleciały” w dół o 2%.