Skip to content

CH24.PL

zegarki luksusowe, sportowe, klasyczne – polski portal o zegarkach.

  • EN
  • Aktualności
  • Działy
    • Kultowe zegarki
    • Recenzje zegarków
    • Zegarek Roku
    • Zobacz również:
      • Hands-On
      • Rankingi
      • Dzieje zegarmistrzostwa
      • Aukcje zegarków
      • Zegarki damskie
  • Baza wiedzy
    • Słownik pojęć zegarmistrzowskich
    • Poradnik zakupowy
    • Jak działa zegarek mechaniczny
  • Marki
    • A
      • A.Lange&Söhne
      • Alpina
      • Audemars Piguet
    • B
      • Ball
      • Bell&Ross
      • Blancpain
      • Breitling
      • Bulgari
    • C
      • Cartier
      • Certina
      • Chopard
    • D
      • De Bethune
      • Doxa
    • E
      • Eberhard
      • Eterna
    • F
      • F.P. Journe
      • Ferdinand Berthoud
      • Frédérique Constant
    • G
      • G-Shock
      • Glashütte Original
      • Grand Seiko
    • H
      • Hamilton
      • Hublot
    • I
      • IWC Schaffhausen
    • J
      • Jaeger-LeCoultre
      • Junghans
    • L
      • Laurent Ferrier
      • Longines
    • M
      • Maurice Lacroix
      • MB&F
      • Montblanc
    • O
      • Officine Panerai
      • Omega
      • Oris
    • P
      • Patek Philippe
      • Piaget
      • Polpora
    • R
      • Rado
      • Richard Mille
      • Rolex
    • S
      • SevenFriday
      • Seiko
      • Swatch
    • T
      • TAG Heuer
      • Tissot
      • Tudor
    • U
      • Ulysse Nardin
    • V
      • Vacheron Constantin
      • Vulcain
    • Z
      • Zenith
    • Zobacz wszystkie marki
  • Sklep
E-Retail czyli zegarkowe butiki online – idzie nowe
  • facebook
  • Instagram
Search

Na skróty

  • Testy i recenzje zegarków
  • Hands-On
  • Rankingi
  • Kultowe Zegarki
  • Zegarki damskie

Popularne artykuły

  • Najciekawsze zegarki pokazane na targach GWD
  • Vogue Watches & Jewellery po raz czwarty pod redakcją CH24
  • Zegarek Roku 2025

Popularne marki

  • Omega
  • TAG Heuer
  • Longines
  • Breitling
EN
  • TAG Heuer Monaco Chronograph Skeleton

    TAG Heuer Monaco Chronograph Skeleton – inspirowany nocnym wyścigiem Grand Prix Las Vegas

  • Oris ProPilot Desert Edition

    Oris ProPilot Desert Edition

Zegarkowe butiki online / foto: unsplash.com
E-Retail czyli zegarkowe butiki online – idzie nowe

E-Retail czyli zegarkowe butiki online – idzie nowe

Łukasz DoskoczŁukasz Doskocz29.06.201710.07.20175 min. czytania

Do tej pory handel zegarkami w sieci wydawał się domeną szarej strefy i małych marek niezależnych. Wkrótce może się okazać, że to nasza nowa, zegarkowa rzeczywistość.

Od kilku już lat branża zegarkowa zmaga się z ewidentnym kryzysem. Na różnych polach może on być mniej lub bardziej widoczny i odczuwalny, ale jego obecność ciężko nawet kwestionować. Przesycony nowymi zegarkami rynek w końcu zaczął mówić nie, znudzony wtórnością niby-nowej oferty i – a może przede wszystkim – coraz wyższymi cenami. Cenami, które rosną z systematycznością czasem kompletnie nieadekwatną do produktów, które za nią dostajemy. Bez pokazywania palcem łatwo wskazać przypadki, gdy dany zegarek drożeje przez kilka lat dwukrotnie, dalej będąc dokładnie tym samym produktem. Klient, najważniejsze ogniwo łańcuchu pokarmowego każdej branży – głupi nie jest i z czasem coraz wyraźniej wyraża sprzeciw takiemu stanowi rzeczy. Wyraża go oczywiście portfelem, zwyczajnie nie kupując przewartościowanego, napompowanego marketingowo towaru, którego wartość coraz mniej ma wspólnego z rzeczywistą. Zwrócił na to uwagę ostatnio szef grupy Richemont – Johann Rupert. W jednej z cytowanych szeroko wypowiedzi pochodzący z RPA biznesmen stwierdził kategorycznie, że branża zegarkowa się pogubiła, a luksusowe z nazwy zegarki zaczynają mieć z owym luksusem niewiele wspólnego.

Droga do rozwiązania tej patowej sytuacji prosta nie będzie. Sama Grupa Richemont podjęła radykalne kroki, zwalniając lwią cześć starej, nieco zasiedziałej już kadry kierowniczej i zastępując „emerytowanych” rutyniarzy młodą, świeżą krwią managerską, która w założeniu ma przynieść – mierzony liczbami – powiew świeżego powietrza. Inni duzi rynkowi gracze nie mają lepiej, systematycznie notując wyraźne spadki obrotów i przychodu. Swatch Group nie wykonało może tak istotnych ruchów kadrowych jak Richemont, ale zapewne również mocno pracuje nad zmianą strategii. Co prawda przeszło 140 referencji pokazanych przez Omegę na tegorocznym BaselWorld zdaje się temu przeczyć, ale z drugiej strony nie kto inny jak marka kierowana przez młodego Raynalda Aeschlimanna wyszła naprzeciw klientom i internetowi, przygotowując unikatowy projekt i zegarek #SpeedyTuesday (pisaliśmy o nim TUTAJ). Online może się okazać zresztą głównym panaceum na bolączki zegarkowej branży – może, choć wcale nie musi.

Zegarki idą w online

Speedmaster przygotowany wspólnie z blogiem Fratellowatches jest tylko jednym z przykładów tego, jak konserwatywna niczym brytyjski gentleman branża akceptuje i powoli zaczyna rozumieć „nowe” realia. Dużo bardziej wymownym dowodem jest przenoszenie regularnej sprzedaży do świata wirtualnego. Jak wspomniałem już na wstępie, do tej pory zegarki sprzedawane w sieci kojarzyły się raczej z szarą strefą, nieautoryzowanymi dystrybutorami i używkami (czyli zegarkami z drugiej ręki). Dzisiaj ocena taka może być już dalece nieuzasadniona.

mrporter.com
mrporter.com

Kiedy za lat kilka spojrzymy na nowy, zegarkowy retail, za pioniera zmian śmiało można będzie uznać wspomnianą Grupę Richemont. Swoje online-shopy mają już Jaeger-LeCoultre, Cartier i Montblanc, a obecnie dołącza do nich IWC. Pierwszą oznaką totalnie nowej strategii marki była zawiązana rok temu współpraca z angielskim portalem Mr.Porter. Obecnie w ofercie tej wiodącej strony z modą męską znajdziecie także zegarki Bell&Ross, Bremont, Junghans, Montblanc, Oris, Zenith i Ressence. Na początku tego roku IWC pojawiło się na też na siostrzanej, dedykowanej paniom stronie Net-a-Porter, oferując przedsprzedaż kolekcji Da Vinci (więcej o niej TUTAJ). Teraz IWC zacznie sprzedawać swoje zegarki online przez własną stronę internetową.

Projekt, który na początek obejmie Stany Zjednoczone, z czasem ma zostać rozszerzony na kolejne kontynenty. Wyznacznikiem tego, jak szybko się to stanie, będzie oczywiście odzew rynku, czyli potencjalnych klientów. I tu rodzi się najważniejsze pytanie – jaki ten odzew będzie? Kupowanie drogich, luksusowych zegarków kojarzy się nadal z pewnym rytuałem, z luksusem wizyty w salonie i możliwością przymiarki przy lampce szampana albo filiżance espresso. Online odbiera wszystkie te bonusy, w zamian ułatwiając znacznie cały proces.

Z czysto konsumenckiego punktu widzenia, kiedy przez internet robimy coraz więcej zakupów na coraz większe sumy, ma to swoją niezaprzeczalną logikę, jednak łaska zegarkowego klienta na pstrym koniu jeździ. Czy za wygodę i odległą o kilka kliknięć możliwość zakupu wymarzonego czasomierza zrezygnujemy z tradycyjnych metod wydawania ciężko zarobionych pieniędzy. Pewnie tak, o ile poniesie to za sobą wymierne korzyści: lepszą cenę, dostępność i ogólną wygodę. Czasem online może okazać się jedyną opcją wejścia w posiadanie modelu, który w danej okolicy zwyczajnie nie jest dostępny, fizycznie. Jest również temat jakże ważnych dla wielu rabatów, promocji itp. online możecie o nich zapomnieć, przynajmniej na skalę dostępną w tradycyjnym salonie.

Moje przypuszczenia zdaje się też podzielać Christoph Grainger-Herr, nowy CEO IWC Schaffhausen, który powiedział nam: „Wobec zwiększającego się popytu na dobra luksusowe online, IWC dąży do poprawy tego typu usługi dla swoich klientów. Zawsze byliśmy i jesteśmy liderami cyfrowego marketingu, chcieliśmy więc i w kwestii e-commerce być na czele zmian. Poczuliśmy, że to odpowiedni czas na uruchomienie takiej usługi w USA. Na rynku tak silnym cyfrowo jak Stany wprowadzenie oferty online uzupełniającej wielokanałową formę sprzedaży dopełnia jakość usług i serwisu świadczonego naszym klientom. Dostrzegliśmy sukces takiej strategii już przez naszą współpracę z Mr. Porter i Net-a-Porter, pokazującą zainteresowanie ofertą online, zwłaszcza w miejscach, gdzie nie ma naszych tradycyjnych salonów.

Christophe Grainger-Herr (po lewej) i były CEO IWC Georges Kern (w środku)
Christophe Grainger-Herr (po lewej) i były CEO IWC Georges Kern (w środku)

Będziemy podążać drogą dywersyfikowanych kanałów sprzedaży, które pozwolą na pełen dostęp i serwis dla naszych klientów. E-commerce postrzegamy jako naturalną formę rozszerzenia portfolio naszych usług, uzupełniającą tradycyjne butiki IWC i salony dystrybucji. To po prostu kolejny kanał, przez który klienci mogą dotrzeć do naszej oferty i dokonać konkretnego zakupu”. 

Pytanie również, jak na nową rzeczywistość zareagują dystrybutorzy. Jeden z moich znajomych dziennikarzy słusznie zauważył, że to przed nimi stoi największe i najbardziej dyskusyjne zarazem wyzwanie. Duże marki inwestujące we własny online (z przypuszczalnym powodzeniem) mogą oznaczać radykalny spadek sprzedaży w sklepach, a to postawi przed ich właścicielami zupełnie nowego rodzaju wyzwanie. Z drugiej strony to być może okazja dla innych, mniejszych marek niezależnych.

Jaka będzie nowa, zegarkowa rzeczywistość i jaka w nie rola tradycyjnych form sprzedaży – czas pokaże. Jedno jest pewne – idzie nowe. A czy przełoży się na poprawę kondycji branży i satysfakcję nas – finalnych klientów?…

Kategorie Aktualności

Redakcja poleca

  • Blancpain Grande Double Sonnerie

    Blancpain Grande Double Sonnerie

    Między innymi latający tourbillon i Grande Sonnerie z dwiema melodiami do wyboru. Grande Double Sonnerie powstawał osiem lat […]

  • Maurice Lacroix Aikonic Master Triple Retrograde – z trzema powracającymi wskazaniami

    Maurice Lacroix Aikonic Master Triple Retrograde

    Duża koperta z ceramicznym pierścieniem i częściowo szkieletowa tarcza, a na niej trzy powracające wskazania. Aikonic Master Triple […]

  • TAG Heuer Monaco Split-Seconds Chronograph Air 1

    TAG Heuer Monaco Split-Seconds Chronograph Air 1

    Inspirowany motorsportem, techniczny wygląd, bardzo lekka koperta ze złotymi elementami i skomplikowany mechanizm ze stoperem – taki jest […]

Najczęściej czytane

  1. Aukcje Phillips Decade One – rekordowa aukcja i najdroższy vintage Patek Philippe w historii(!)
  2. Hands-On Omega Seamaster Planet Ocean – 4. generacja kultowego divera
  3. Z branży GPHG 2025 dla manufaktury Breguet
  4. Longines Master Collection Chronograph Moonphase – w luksusowej odsłonie
  5. Tissot PRX 38mm Damascus i PRX 38mm Titanium
Podobne artykuły
  • Georges A. Kern o IWC

    Mariusz Wiśniewski 6.08.20096.08.2009
  • IWC - zegarki dla pilotów

    #KultoweZegarki: IWC Pilot’s – zegarki dla pilotów

    Magdalena Piekarska 17.04.202116.07.2024
  • IWC Aquatimer

    #KultoweZegarki: IWC Aquatimer

    Magdalena Piekarska 11.07.202116.07.2024
  • Z wizytą w IWC Schaffhausen

    Z wizytą w IWC Schaffhausen

    Magdalena Piekarska 5.11.2019

3 thoughts on “E-Retail czyli zegarkowe butiki online – idzie nowe”

  1. Xawery pisze:
    30.06.2017 o 6:45

    Trudno wierzyć w jakiś kryzys branży jeśli ceny zegarków sukcesywnie idą w górę, a nie oszukujmy się, zegarki są przeważnie wyceniane na wyrost lub, w przypadku marek luksusowych i niektórych ich produktów, mocno na wyrost więc jest z czego uszczknąć by w razie wzrostu kursów walut czy kosztów produkcji obniżyć lub utrzymać cenę produktu finalnego.
    Oby chociaż online te ceny zmniejszyli.

  2. tachys pisze:
    30.06.2017 o 9:54

    Wniosek jest prosty, należy pomyśleć o Seiko z tzw. serii baby grand, czyli dawniej sarb a teraz raczej sarx. Trzeba to kupić online z Japonii, bo nikt nie prowadzi dystrybucji w Polsce. Za jakieś 3000 zł. + cło dostajemy produkt na poziomie szwajcarskich zegarków za 7000-10000zł, a niektórzy mówią że nawet lepszych.
    Drodzy redaktorzy, tutaj też jest pole dla Was: może warto oprócz komercyjnych wpisów zrobić kilka porównań, gdzie wskażecie (choćby dyskretnie) takie przewartościowane marki? Dla mnie takim strzałem jest IWC. Jeśli ktoś chce ich bronić, proszę bardzo, może się czegoś dowiem.

  3. Tomasz Kiełtyka pisze:
    30.06.2017 o 11:29

    Ceny wielu zegarków zdają się mocno przesadzone – i to żadna tajemnica. Ale dopóki są ludzie, którzy je kupują, jest jak jest. Tyle, że ta pompowana co roku podwyżkami bańka może kiedyś eksplodować.

    Natomiast co do esklepów – być może marki powoli myślą o rezygnacji z autoryzowanych punktów sprzedaży na rzecz własnych (nielicznych) butików i internetu. Takie rozwiązanie, choć w praktyce wydaje się niemal niemożliwe, pozwoliłoby na prowadzenie bardzo jasnej polityki cenowej (np. zero rabatów) oraz oczywiście znaczące zwiększenie zysków samych producentów przy możliwej obniżce cen.

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Newsletter

Zapisz się za darmo i nie przegap najnowszych aktualności oraz recenzji ze świata zegarków

zamknij
SHOP.CH24.PL

Sklep CH24

W sklepie CH24 postawiliśmy przede wszystkim na popularne i lubiane produkty – narzędzia, paski czy albumy o zegarkach.
Gwarantujemy przy tym najwyższą jakość!

Przejdź na SHOP.CH24.PL

Zegarek Roku CH24

Zegarek Roku

Już od ponad 15 lat przyznajemy najbardziej prestiżowe w Polsce nagrody dla najlepszych zegarków. Laureata w jednej z kategorii wybieracie również Wy – czytelnicy naszego magazynu.

Sprawdź nominowane zegarki!

Przejdź na zegarekroku.pl

Słownik pojęć
zegarmistrzowskich

Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Wyjaśniamy pojęcia związane ze światem zegarków – zarówno te proste, jak i bardziej skomplikowane.

Aktualnie w słowniku pojęć zegarmistrzowskich CH24 znajduje się ponad 300 fraz.

Zobacz słownik

O CH24.PL

  • Redakcja
  • Reklama na stronie CH24.PL
  • W mediach
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Zasady korzystania z serwisu

Kategorie

  • Aukcje zegarków
  • Ciekawostki
  • Publikacje
  • Rankingi
  • Hands-On
  • Recenzje i testy zegarków
  • Wideo
  • Zegarki damskie

Zobacz także

  • Masz pytania? Zadaj je nam!
  • Encyklopedia wiedzy o zegarkach
  • Na co zwrócić uwagę przed zakupem
  • Jak powstają zegarki
  • Spotkania „Time To Meet”
  • Zegarek Roku

Join Us

  • Facebook
  • Instagram
  • X
  • Youtube

Aplikacja CH24

  • Pobierz aplikację – iOS
  • Pobierz aplikację – Android

Kontakt

GTK Kiełtyka Tomasz, ul. Zygmunta Starego 24A/8, 44-100 Gliwice.
tel. +48 (32) 750-08-16.
email: redakcja@ch24.pl
NIP: 631-189-87-10

Nazwy własne firm, produktów, instytucji, a także ich znaki towarowe są własnością tychże firm, podobnie jak materiały graficzne i filmowe wykorzystane w serwisie.
Wszystkie prawa zastrzeżone ©2009 - 2025 - CH24.PL ®
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.