Basel 2013: Bell&Ross Aviation
Airspeed, Climb i Flight Heading Indicator to trio, które zasili chyba najbardziej kultową, inspirowaną instrumentami pokładowymi kolekcję w portfolio Bell&Ross – Aviation.
Firma Bell&Ross przyzwyczaiła nas już do tego, że rok w rok prezentuje nowe, wzorowane na sprzęcie pokładowym zegarki z linii BR01. I tak w przeszłości mieliśmy BR 01 COMPASS, BR 01 RADAR czy BR 01 HORIZON. Ile wskaźników jeszcze pozostało do naśladowania – tego nie wiedzą pewnie nawet najstarsi górale. Wiadomo natomiast, że trzy najnowsze to ten odpowiadający za prędkość, wznoszenie i wskazanie kursu.
BR 01-92 Airspeed
Wiatromierz (prędkościomierz) mierzy prędkość statku powietrznego w odniesieniu do powietrza, przez które się przemieszcza. To właśnie na tym instrumencie pokładowym wzorowany jest zamknięty w 46mm, pokrytej czarnym PVD kopercie (WR100m) model Airspeed. Za wskazania podstawowych funkcji tj. godzin, minut i sekund, odpowiada sprawdzona, automatyczna ETA 2892. To chyba najbardziej zachowawczy, ale i najładniejszy ze wszystkich trzech modeli. Na czarną tarczę widoczną przez szafirowe szkiełko naniesiono białą skalę minutową oraz – bliżej jej centralnej części cyferblatu – żółtą skalę godzinową. Kolor zielony, biały i żółty wykorzystano w bardziej widoczny sposób na zewnętrznym ringu (do zaznaczenia pełnych kwadransów). To właśnie te kolory używane były w szybkościomierzu (w dalszej części artykułu znajdują się zdjęcia zarówno instrumentów będących inspiracją, jak i kopert zegarków B&R).
BR 01-97 Climb
Drugi z modeli czerpie z wariometru (pionowy prędkościomierz). Urządzenie – działające w oparciu o ciśnienie atmosferyczne – na bieżąco wskazuje pilotowi, czy samolot się wznosi, czy opada. A jak wygląda przypisany mu model? Za zasilanie posłużył werk ETA 2897 ze wskazaniem (prócz godzin, minut i sekund) rezerwy chodu oraz daty. Pierwszy ze wskaźników – na godz. 7 – to źółta wskazówka poruszająca się po łuku opisanym DOWN / UP. Drugi, czyli okienko daty wkomponowano na godz. 3 nad napisem CLIMB. Ponieważ wariometr wyposażony był w pojedynczą wskazówkę, Bell&Ross zdecydował się aby w zegarku „ukryć” tę godzinową. Pomysł zrealizowano poprzez zastosowanie czarnej barwy i luminowy w kolorze ciemnoszarym. Wymiary koperty są takie same jak w poprzednio opisanym modelu.
BR 01-92 Flight Heading Indicator
Za bazę dla ostatniego członka lotniczego tria posłużył wskaźnik kursu / pozycji. To podstawowy instrument, pokazujący kierunek na jakim znajduje się samolot. Jest stosowany zarówno podczas sterowania ręcznego jak i korzystania z autopilota.
Tarczę zbudowano na zasadzie podobnej jak w modelu RADAR tzn. z trzech współosiowych dysków, z których wewnętrzny jest sekundnikiem, środkowy (z naniesioną skalą i indeksami) wskazuje minuty, a zewnętrzny (imitujący wskazania stron świata) godziny. Designerzy Bell&Ross w ciekawy sposób odwzorowali instrument pokładowy, choć jak jest naprawdę przekonamy się na prezentacji podczas targów w Bazylei.
We wszystkich trzech przypadkach za kopertę posłużyła stalowa baza pokryta czarnym PVD, którą zestawiono z gumowym paskiem.
opracowanie: Tomasz Kiełtyka