Audemars Piguet Royal Oak „Jumbo” RD#3 Flying Tourbillon [dostępność, cena]
W trzeciej odsłonie serii RD#3 manufaktura z Le Brassus wzięła na warsztat swój najbardziej kultowy model i pierwszy raz w historii wyposażyła w regulator w formie latającego tourbillona.
Na początku tego roku Audemars Piguet przypomniał całemu zegarkowemu światu – z pompą – że oto jeden z najbardziej kultowych zegarków w historii obchodzi swoje okrągłe, 50 urodziny. Royal Oak, projekt autorstwa legendarnego Geralda Genty, zrewolucjonizował myślenie o sportowym czasomierzu na co dzień i wpisał się w zegarkowy krajobraz tak mocno, że nawet 5 dekad później jest jego integralną częścią. Na jubileusz AP postanowiło odświeżyć RO w bardzo subtelny, przemyślany sposób, wprowadzając do projektu ledwie kilka kosmetycznych i mechanicznych detali – pamięć możecie sobie odświeżyć TUTAJ. Najnowszy członek rocznicowej linii to jednocześnie trzecia propozycja koncepcyjnej serii Research and Development, obejmującej innowacyjne projekty zegarmistrzów manufaktury.
Zanim o samym zegarku, słów kilka o RD#. Pierwszy model serii zadebiutował w roku 2015. Royal Oak Concept Minute Repeater Supersonnerie na wyższy poziom wyniósł komplikację akustycznego wybijania aktualnego czasu. Przy zegarku Audemars Piguet współpracował blisko z EPFL (Szwajcarskim Federalnym Instytutem Technologii w Lozannie), a komercyjna wersja trafiła do bardzo limitowanej sprzedaży rok później, zgarniając przy okazji nagrodę GPHG. RD#2 pojawił się 3 lata później. Tym razem na warsztat trafił mechanizm wiecznego kalendarza w postaci modelu Royal Oak Selfwinding Perpetual Calendar Ultra-Thin. Jak sugerowała nazwa, kalendarz był superpłaski, bo cały mechanizm mierzył raptem 2,89 mm, dzięki rozplanowaniu wszystkich wskazań na jednej płaszczyźnie (cały zegarek to jedyne 6,3 mm). RD#3 – bohater tego artykułu – to RO w wersji Jumbo, zaopatrzony w latającego tourbillona, pierwszy raz w historii manufaktury.
Clou zegarka jest oczywiście jego mechanika, a konkretnie stworzony od nowa, automatyczny kaliber 2968. Mechanizm wyposażono w nowy tourbillon w wersji latającej (tzn. bez górnego mostka) z tytanową klatką i nowym wychwytem. By zmieścić wszystko w mierzący 3,4 mm grubości werk, AP zaprojektował nowy, peryferyjny napęd tourbillona, który nie tylko zapewnia bardziej płynne dostarczanie energii, ale i redukuje gabaryty. 50 h rezerwy chodu generowane jest przez centralny, szkieletowany rotor z jubileuszowym emblematem „50 Years”. Ponadto werk wykończono nietypową techniką traits tirés, która na powierzchni mostków tworzy coś na wzór pionowego szczotkowania.
Zewnętrze czasomierza to klasyczny w każdym detalu RO „Jumbo”. Zrobiona ze stali koperta ma 39 mm średnicy i 8,1 mm grubości. Wykończona jest satynowaniem skontrastowanym z polerowanymi detalami i połączona ze stalową, wykończoną tak samo bransoletą. Pod szafirowe szkło, osadzone w ośmiokątnym bezelu, trafiła ozdobiona giloszem Petite Tapisserie, niebieska tarcza (Bleu Nuit, Nuage 50) z indeksami z białego złota oraz parą złotych wskazówek oraz odrobiną luminowy.
Audemars Piguet Royal Oak „Jumbo” RD#3 Flying Tourbillon kosztować będzie 157 500 CFH (~716 500 PLN) plus VAT. Przy okazji manufaktura z Le Brassus zapowiedziała, że we wrześniu pokaże 37 mm wersję zegarka, z innym kolorem cyferblatu.
Audemars Piguet Royal Oak „Jumbo” RD#3 Flying Tourbillon
Producent | Audemars Piguet |
Nazwa modelu | Royal Oak „Jumbo” RD#3 Flying Tourbillon |
Ref. | 26670ST.OO.1240ST.01 |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | 2968 |
Rezerwa chodu (h) | 50 |
Tarcza | niebieska |
Koperta | stal |
Średnica (mm) | 39 |
Wysokość (mm) | 8,1 |
Wodoszczelność | 50m |
Pasek | bransoleta |