Skip to content

CH24.PL

zegarki luksusowe, sportowe, klasyczne – polski portal o zegarkach.

  • EN
  • Nowości 2023
  • Aktualności
  • Działy
    • Kultowe zegarki
    • Recenzje zegarków
    • Zegarek Roku
    • Zobacz również:
      • Rankingi
      • Dzieje zegarmistrzostwa
      • Aukcje zegarków
      • Timebloid
      • Zegarki damskie
  • Baza wiedzy
    • Słownik pojęć zegarmistrzowskich
    • Poradnik zakupowy
    • Jak działa zegarek mechaniczny
  • Marki
    • A
      • A.Lange&Söhne
      • Aerowatch
      • Alpina
      • Audemars Piguet
    • B
      • Ball
      • Baume & Mercier
      • Bell&Ross
      • Blancpain
      • Breitling
      • Bulgari
    • C
      • Carl F. Bucherer
      • Cartier
      • Casio
      • Certina
      • Chopard
    • D
      • De Bethune
      • Doxa
    • E
      • Eberhard
      • Epos
      • Eterna
    • F
      • F.P. Journe
      • Ferdinand Berthoud
      • Fortis
      • Frédérique Constant
    • G
      • Glashütte Original
      • Glycine
      • Grand Seiko
    • H
      • Hamilton
      • Hublot
    • I
      • IWC Schaffhausen
    • J
      • Jaeger-LeCoultre
      • Junghans
    • L
      • Laurent Ferrier
      • Longines
    • M
      • Maurice Lacroix
      • MB&F
      • MeisterSinger
      • Montblanc
    • O
      • Officine Panerai
      • Omega
      • Oris
    • P
      • Patek Philippe
      • Perrelet
      • Piaget
      • Polpora
    • R
      • Rado
      • Richard Mille
      • Rolex
    • S
      • SevenFriday
      • Seiko
      • Swatch
    • T
      • TAG Heuer
      • Tissot
      • Tudor
    • U
      • Ulysse Nardin
    • V
      • Vacheron Constantin
      • Victorinox Swiss Army
      • Vulcain
    • Z
      • Zenith
    • Zobacz wszystkie marki
  • Sklep
Wywiad: Fabrizio Buonamassa (Bvlgari Creative Director)
  • facebook
  • Instagram
Search

Na skróty

  • Testy i recenzje zegarków
  • Kultowe Zegarki
  • Rankingi
  • Aukcje zegarków
  • Zegarki damskie

Popularne artykuły

  • Zegarkowe nowości 2023
  • Omega x Swatch Bioceramic MoonSwatch
  • Zegarek Roku 2022
  • Pierwszy dodatek Vogue Watches pod redakcją CH24

Popularne marki

  • Rolex
  • Longines
  • TAG Heuer
  • Seiko
  • Omega
EN
  • Rolex Cosmograph Daytona Platinum

    Rolex Cosmograph Daytona – teraz również z transparentnym deklem – W&W 2023 [dostępność, cena]

  • Oris ProPilot X Kermit Edition

    Oris ProPilot X Kermit Edition – W&W 2023 [dostępność, cena]

Fabrizio Buonamassa
Wywiad Fabrizio Buonamassa (Bvlgari Creative Director)

Wywiad Fabrizio Buonamassa (Bvlgari Creative Director)

Łukasz DoskoczŁukasz Doskocz26.09.202126.09.20216 min. czytania

Podczas przyjemnego, utrzymanego we włoskim klimacie spotkania z Fabriziem Buonamassą Stiglianim rozmawiamy o designie, ikonach, trendach i o tym, dlaczego nie warto na nowo wymyślać koła.

Bez cienia wątpliwości ostatnia dekada w zegarmistrzostwie należała do Bulgari. Marka, która wcześniej była kojarzona z najwyższej próby biżuterią i raczej przeciętnymi zegarkami, przekształciła się niczym poczwarka w pięknego motyla, w pełnoprawną manufakturę zegarmistrzowską. Włoskie DNA wydatnie w tym pomaga, bo choć zegarki produkowane są w Szwajcarii (Le Sentier) estetyka i styl są włoskie, na wskroś. To w dużej mierze zasługa Signore Fabrizio Buonamassy Stiglianiego, urodzonego w Neapolu Dyrektora Kreatywnego marki Bulgari. Z wykształcenia projektant przemysłowy, Buonamassa kieruje działem projektowym Bulgari od 2001 roku – i co to były za dwie dekady. Najlepiej opisują je być może dwa słowa – „Octo Finissimo” – projekt, który w największym uproszczeniu nazwać wypada nowym otwarciem w historii zegarmistrzostwa.

Podczas Geneva Watch Days 2021 mieliśmy niezwykłą przyjemność spotkać się z Signore Buonamassą i porozmawiać o Bvlgari, ikonach, designie i włoskim dziedzictwie. Przyjemnej lektury.

Łukasz Doskocz: Co czyni ikonę?

Fabrizio Buonamassa: Proszę, jeśli uda Ci się tego dowiedzieć, powiedz mi (śmiech).

Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Nie ma jednego przepisu, to zbitek różnych elementów. Po pierwsze odpowiednia dawka innowacyjności, nawet jeśli skromna. Nikt nie jest zobligowany do każdorazowego wymyślania koła na nowo. Kluczowy jest również odpowiedni moment. Nawet jeśli masz najlepszy, najbardziej genialny pomysł, ale jest na niego za wcześnie albo za późno, temat przepadnie… może doceniony będzie za 10 lat. Właściwy czas i okoliczności są fundamentalne. Ważne jest także, by odpowiedzieć sobie na pytanie „Po co?”, i czy dany produkt wpisuje się w DNA marki. Gdyby spojrzeć z perspektywy Octo Finissimo – musieliśmy na nowo wymyślić (przedefiniować) markę z bardzo unikatową historią. W pewnym momencie doszliśmy do wniosku, że jesteśmy w stanie własnym sumptem, w manufakturze w Le Sentier, wykonywać ultrapłaskie mechanizmy. To jednak było dla nas niewystarczające. Postanowiliśmy zatem dodać zupełnie nową estetykę. Kiedy połączy się przemyślany pomysł z technicznymi możliwościami oraz odpowiednią stylistyką – może wtedy jest szansa na stworzenie produktu, który stanie się ikoną.

saga Octo Finissimo
saga Octo Finissimo

Jesteśmy Włochami, więc dla nas praca od razu musi iść w parze z pięknem, inaczej nie ma sensu. Dla Włochów design oznacza „sztukę zaaplikowaną do przemysłu”. Włoski jest niesamowitym, bogatym w słowa językiem, ale nie mamy w nim jednego określenia na design, dlatego ciągle używane jest angielskie słowo. „Inżynieria” to określenie zimne, bez żadnych ograniczeń. „Arte aplicada l’industria”.

(Octo) Finissimo prezentuje zupełnie odmienny sposób obcowania, noszenia wielkiej komplikacji, ponieważ nawet gdy weźmiemy najprostszą wersję z godzinami, minutami i sekundnikiem w automacie, mówimy o wysokim zegarmistrzostwie.

Pomysł był taki, żeby zegarek nosił się bardzo po włosku, bardzo casualowo. Na przestrzeni ostatniej dekady branża zegarkowa skupiła się mocno na komunikowaniu zegarkiem statusu materialnego, a my jako być może pierwsi zaproponowaliśmy ultrapłaski zegarek z bardzo nowoczesnym, współczesnym designem, który zapewnia zupełnie odmienne doznania. W naszej historii znajdziemy gentlemana imieniem Gianni Bulgari, który udowodnił że Bulgari może zmienić nawet gazową rurkę w produkt luksusowy.

Ł.D.: Co czyni „animowane” zegarki tak atrakcyjnymi? (Genta Mickey Mouse)

F.B.: Myszka Miki od Geralda Genty ma długa historię, która została w pewnym momencie przerwana. Teraz Miki powraca. Być może po okresie Covidu, lockdownów, pewnego ogólnego smutku, uśmiechnięta, tańcząca na tarczy Myszka sprawi, że kiedy będziesz sprawdzał czas, też się uśmiechniesz. Takie rzeczy po prostu kochamy. We Włoszech mawiamy „corto circuito” („krótkie spięcie”), coś co wywołuje iskrę zaciekawienia. Taki wrażenie wywołują wszystkie nasze zegarki – albo się je kocha, albo nie. Problem pojawia się, kiedy zegarki są wtórne – okrągłe koperty, jasne tarcze, zwyczajne indeksy, zwyczajna bransoleta: taki zegarek dla wszystkich. To zdecydowanie nie nasze podejście, nie nasza marka.

Gerald Genta Arena Retro Mickey Mouse Disney
Gerald Genta Arena Retro Mickey Mouse Disney

Ł.D.: Co nowego w designie?

F.B.: Szczerze, nie dbam o to. Nie dbam o zegarkowe trendy… Po Octo Finissimo, po Serpanti, musimy skupić się i rozmawiać o naszej własnej marce. Musimy wyobrazić sobie przyszłość Bulgari. Kiedy podążasz za trendami, w efekcie uzyskujesz pospolite produkty. Jesteśmy młodzi – zegarki powstają od 1974 roku, choć oczywiście te biżuteryjne mają ponad 100 lat. Jako zegarmistrz jesteśmy jednak młodzi.

Fabrizio Buonamassa
Fabrizio Buonamassa

Ł.D.: Trendy okiem projektanta?

F.B.: W podświadomy sposób obserwuje je. Ale szczerze, gdyby analizować rynek z marketingowego punktu widzenia, nie robilibyśmy takich zegarków, jakie oferujemy. Szczególnie, że jest wiele marek dokładnie tak właśnie robiących. My podążamy swoją drogą – to być może doskonała recepta na sukces.

Ł.D.: Styl – czemu Włosi robią to najlepiej?

F.B.: Ponieważ mamy naturalne upodobanie do rzeczy pięknych. Dla Włochów piękno jest absolutnie konieczne, jest czymś co kreujemy w zupełnie podświadomy sposób. Wzięło się to z wieków różnych wpływów i dominacji. Nasz kultura jest wielopłaszczyznowa. Zaczęło się od Rzymian, przeszliśmy etap francuski, etap wpływów arabskich, tak więc podobna estetyka rozprzestrzeniał się po całym kraju – to szalone.

Nasza kultura jest bardzo bogata, a przez to jest tak unikalna. Jesteśmy krajem Leonarda, Michała Anioła, Tycjana, Rafaela, Canovy, Caravaggia. To naturalna predyspozycja. Już w latach 70. wielu włoskich projektantów mówiło „piękno jest dla nas czymś koniecznym”. Ufam, że każdy widzi to w nas. Jako projektant nigdy jednak nie jestem do końca usatysfakcjonowany.

Ł.D.: Ulubiony design to… ?

F.B.: Uwielbiam Octo Roma Naturalia, bo pierwszy raz dane mi było zabawić się kamieniami szlachetnymi na mechanizmie, a przecież Bulgari jest przede wszystkim jubilerem. Uwielbiam Octo Finissmo w stali, bo mogliśmy stworzyć monolityczny produkt właśnie w tym metalu, zresztą całkiem wyjątkowy, jak żaden inny na rynku. Kocham Bvlgari Bvlgari w czerni, ponieważ to esencja marki lat 90., a nawet dzisiaj, gdy spojrzeć na ten zegarek, jest absolutnie wyjątkowy. A tak szczerze – powiedziałbym, że każdy następny (jest ulubiony), bo stanowi nowe wyzwanie.

  • Bvlgari Bvlgari
    Bvlgari Bvlgari
  • Bvlgari Octo Roma Naturalia
    Bvlgari Octo Roma Naturalia

Dziś funkcjonujemy w zupełnie nowej rzeczywistości. Kiedyś wręcz obsesyjnie dążyliśmy do tworzenia nowego produktu co rok, na Baselworld i Genewę, za każdym razem czegoś innego. Teraz podchodzimy do sprawy inaczej. Chcieliśmy zaprojektować zegarek z GMT, bo nie było takiego w kolekcji. Co więc robimy? Wkomponowujemy skalę 12 albo 24 h we wkładkę bezela? Nie! W ten sposób zniszczylibyśmy esencję modelu Bvlgari Bvlgari, który na bezelu ma ten podwójny logotyp. Można więc od nowa projektować koło, ale nie w tym projekcie. Mamy w kolekcji inne zegarki do stylistycznych zabaw. Nie wolno ruszać ikon! Kiedy wskrzesiliśmy model Aluminium, każdy mówił – musicie zaprojektować nowe Aluminium, Aluminium 2.0. Powiedziałem stanowczo „nie”. Dlaczego? Bo zegarek jest idealny jaki jest. W 99% przypadków ruszanie takich projektów kończy się porażką. Dzięki naszej filozofii każdy rozpoznaje i lubi ten model – nie ruszaj go więc, ale zadbaj o jak najlepszą jakość. Nie byłbym w stanie wymyślić czegokolwiek lepszego. Zmieniać tylko po to żeby zmienić – to nie ma większego sensu.

Ł.D.: Dziękuję bardzo.  

Tagi Bulgari Fabrizio Buonamassa

Kategorie Aktualności Wywiady

Ostatnio dodane

  • Cartier Privé Tank Normale – W&W 2023 [zdjęcia live, dostępność, cena]

    Cartier Privé Tank Normale

    Do kolekcji Privé, składającej hołd historycznym modelom francuskiej manufaktury, dołącza odświeżona wersja prostego, klasycznego modelu Tank. Normale dostępny […]

  • Officine Panerai Radiomir Annual Calendar – W&W 2023 [zdjęcia live, dostępność, cena]

    Panerai PAM1363

    Kojarzona z prostymi, militarnymi zegarkami firma Panerai rozszerza swoją ofertę o modele coraz bardziej eleganckie i skomplikowane. Takie […]

  • Tudor Black Bay 54 – W&W 2023 [zdjęcia live, dostępność, cena]

    Tudor Black Bay 54

    Kłaniając się jeszcze bardziej miłośnikom klimatów vintage Tudor prezentuje flagowego Black Baya w wersji 54. Zegarek ma 37 […]

Najczęściej czytane

  1. Rolex Cosmograph Daytona – teraz również z transparentnym deklem – W&W 2023 [dostępność, cena]
  2. Recenzja wideo Longines Pilot Majetek „1935” [zdjęcia live, dostępność, cena]
  3. Seiko Prospex „Black Series” z trzema nowymi modelami [dostępność, cena]
  4. Omega x Swatch MoonSwatch Mission to Moonshine Gold [dostępność, cena]
  5. Hands-On Tissot PRX Powermatic 80 “Ice-Blue” [zdjęcia live, dostępność, cena]
Podobne artykuły
  • Bulgari Octo Roma WorldTimer

    Bulgari Octo Roma WorldTimer – GWD 2021 [zdjęcia live, dostępność, cena]

    Łukasz Doskocz 8.09.20218.09.2021
  • Gerald Genta Arena Retro Mickey Mouse Disney

    Gerald Genta Arena Retro Mickey Mouse Disney – GWD 2021 [dostępność, cena]

    Łukasz Doskocz 30.08.20212.09.2021
  • Bulgari Octo Finissimo Perpetual Calendar

    Bulgari Octo Finissimo Perpetual Calendar – W&W 2021 [dostępność, cena]

    Łukasz Doskocz 8.04.20218.04.2021
  • Bulgari Octo Finissimo S Chronograph GMT Steel

    Bulgari Octo Finissimo 2021 [dostępność, cena]

    Łukasz Doskocz 25.01.202125.01.2021

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Newsletter

Zapisz się za darmo i nie przegap najnowszych aktualności oraz recenzji ze świata zegarków

zamknij
SHOP.CH24.PL

Sklep CH24

W sklepie CH24 postawiliśmy przede wszystkim na popularne i lubiane produkty – narzędzia, paski czy albumy o zegarkach.
Gwarantujemy przy tym najwyższą jakość!

Przejdź na SHOP.CH24.PL

Zegarek Roku CH24

Zegarek Roku

Już od 13 lat przyznajemy najbardziej prestiżowe w Polsce nagrody dla najlepszych zegarków. Laureata w jednej z kategorii wybieracie również Wy – czytelnicy naszego magazynu.

Sprawdź nagrodzone zegarki!

Przejdź na zegarekroku.pl

Słownik pojęć
zegarmistrzowskich

Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Wyjaśniamy pojęcia związane ze światem zegarków – zarówno te proste, jak i bardziej skomplikowane. Aktualnie w słowniku pojęć zegarmistrzowskich CH24 znajduje się ponad 300 fraz.

Dział nakręca SEIKO

Zobacz słownik

O CH24.PL

  • Redakcja
  • Reklama na stronie CH24.PL
  • W mediach
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Zasady korzystania z serwisu

Kategorie

  • Aukcje zegarków
  • Ciekawostki
  • Publikacje
  • Rankingi
  • Hands-On
  • Recenzje i testy zegarków
  • Timebloid
  • Wideo
  • Zegarki damskie

Zobacz także

  • Masz pytania? Zadaj je nam!
  • Encyklopedia wiedzy o zegarkach
  • Na co zwrócić uwagę przed zakupem
  • Jak powstają zegarki
  • Spotkania „Time To Meet”
  • Zegarek Roku

Dołącz do nas

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube

Aplikacja CH24

  • Pobierz aplikację – iOS
  • Pobierz aplikację – Android
Nazwy własne firm, produktów, instytucji, a także ich znaki towarowe są własnością tychże firm, podobnie jak materiały graficzne i filmowe wykorzystane w serwisie.
Wszystkie prawa zastrzeżone ©2009 - 2023 - CH24.PL ®