Skip to content

CH24.PL

zegarki luksusowe, sportowe, klasyczne – polski portal o zegarkach.

  • EN
  • Aktualności
  • Działy
    • Kultowe zegarki
    • Recenzje zegarków
    • Zegarek Roku
    • Zobacz również:
      • Hands-On
      • Rankingi
      • Dzieje zegarmistrzostwa
      • Aukcje zegarków
      • Zegarki damskie
  • Baza wiedzy
    • Słownik pojęć zegarmistrzowskich
    • Poradnik zakupowy
    • Jak działa zegarek mechaniczny
  • Marki
    • A
      • A.Lange&Söhne
      • Alpina
      • Audemars Piguet
    • B
      • Ball
      • Bell&Ross
      • Blancpain
      • Breitling
      • Bulgari
    • C
      • Cartier
      • Certina
      • Chopard
    • D
      • De Bethune
      • Doxa
    • E
      • Eberhard
      • Eterna
    • F
      • F.P. Journe
      • Ferdinand Berthoud
      • Frédérique Constant
    • G
      • G-Shock
      • Glashütte Original
      • Grand Seiko
    • H
      • Hamilton
      • Hublot
    • I
      • IWC Schaffhausen
    • J
      • Jaeger-LeCoultre
      • Junghans
    • L
      • Laurent Ferrier
      • Longines
    • M
      • Maurice Lacroix
      • MB&F
      • Montblanc
    • O
      • Officine Panerai
      • Omega
      • Oris
    • P
      • Patek Philippe
      • Piaget
      • Polpora
    • R
      • Rado
      • Richard Mille
      • Rolex
    • S
      • SevenFriday
      • Seiko
      • Swatch
    • T
      • TAG Heuer
      • Tissot
      • Tudor
    • U
      • Ulysse Nardin
    • V
      • Vacheron Constantin
      • Vulcain
    • Z
      • Zenith
    • Zobacz wszystkie marki
  • Sklep
Wywiad Christian Knoop (Dyrektor Artystyczny, IWC Schaffhausen)
  • facebook
  • Instagram
Search

Na skróty

  • Testy i recenzje zegarków
  • Hands-On
  • Rankingi
  • Kultowe Zegarki
  • Zegarki damskie

Popularne artykuły

  • Najciekawsze zegarki pokazane na targach GWD
  • Vogue Watches & Jewellery po raz czwarty pod redakcją CH24
  • Zegarek Roku 2025

Popularne marki

  • Omega
  • TAG Heuer
  • Longines
  • Breitling
EN
  • Dubai Watch Week 2025 - fotorelacja CH24

    Wydarzenia Dubai Watch Week 2025 na zdjęciach – obszerny fotoreportaż

  • Mężczyzna i jego zegarek - Matt Hranek

    Biblioteka „Mężczyzna i jego zegarek” – Matt Hranek

Christian Knoop (Creative Director, IWC Schaffhausen)
Wywiad Christian Knoop (Dyrektor Artystyczny, IWC Schaffhausen)

Wywiad Christian Knoop (Dyrektor Artystyczny, IWC Schaffhausen)

Tomasz KiełtykaTomasz Kiełtyka27.09.201330.12.20165 min. czytania

Rok 2013 to dla IWC czas upływający pod znakiem odświeżonej i wzbogaconej o nowe modele kolekcji Ingenieur. O proces ich projektowania, a także pracę dla manufaktury z Schaffhausen pytamy Christiana Knoopa.

Schaffhausen
Schaffhausen
Schaffhausen
Schaffhausen
Schaffhausen
Schaffhausen

Schaffhausen to liczące ponad 30.000 mieszkańców, niemieckojęzyczne miasto położone w północnej części zegarkowego raju – Szwajcarii. Przed wizytą w manufakturze IWC, z której relację przedstawimy niebawem, w towarzystwie słońca i szumu rzeki Ren spotkaliśmy się z Christianem Knoopem – mierzącym ponad 2 metry, uśmiechniętym Dyrektorem Artystycznym zegarkowego giganta znanego z kolekcji takich jak Portuguese, Pilot’s, Da Vinci, Ingenieur czy Portofino.

Tomasz Kiełtyka: Z tego co wiem, przed zasileniem szeregów IWC Schaffhausen pracował Pan dla takich tuzów jak Airbus czy Lufthansa. Czy doświadczenie wyniesione z tamtych firm było pomocne przy projektowaniu zegarków – zwłaszcza jeśli chodzi o techniczną kolekcję jaką jest Ingenieur?

Christian Knoop: Mam spore doświadczenie i wiedzę jeśli chodzi o wzornictwo przemysłowe. A zegarki mechaniczne nie są niczym innym jak właśnie produktami o charakterze technicznym. Należy też pamiętać, że rolą designera jest dodanie do tworzonych przedmiotów aspektu emocjonalnego – tego czegoś co wzbogaci końcowy produkt. Ale odpowiadając na Twoje pytanie – tak, doświadczenie było bardzo pomocne. Zwłaszcza, że Ingenieur to chyba najbardziej techniczna kolekcja w portfolio IWC. Fantastyczne zegarki z nowymi mechanizmami i materiałami wykorzystanymi do ich produkcji.

TK: Ingenieur to linia powiązana z Mercedes AMG Petronas. Jak to partnerstwo wpłynęło na nową kolekcję?

CK: Ingenieur to jedna ze starszych linii w naszej ofercie – jej początki datuje się na lata 50-te ubiegłego stulecia. Jest kolekcją, która reprezentuje kluczowe dla IWC wartości jak nowoczesna technologia, męskość i prosty, ascetyczny design. To zaś świetnie łączy się z branżą motoryzacyjną. W 2005 roku nawiązaliśmy współpracę z Mercedes AMG. Wejście w świat Formuły 1 było interesujące nie tylko ze względu na sam sport, ale również ze względu na stosowane tam technologie. F1 dla wielu marek samochodowych stanowi pole do eksperymentów nad nowymi rozwiązaniami. Tak więc mamy inspirację technologią z high-endowych samochodów i materiałami, których użyto do ich produkcji.

IWC Ingenieur
IWC Ingenieur
IWC Ingenieur
IWC Ingenieur

TK: Ingenieur to czwarta kolekcja nad którą Pan pracował dla IWC. Patrząc wstecz – która z nich była najtrudniejsza do przygotowania, a który model sprawił największą radość?

CK: Każda z kolekcji była swego rodzaju wyzwaniem. Pierwsza – Portuguese – to prawdziwa ikona IWC. Nasza manufaktura jest z nią niesamowicie silnie związana, a przez to klienci uważają ją za świętą. Dlatego nawet drobne modyfikacje były w tym przypadku niezwykle trudne do wdrożenia. Ostatecznie nam się udało, a efektem prac był model Yacht Club. Drugą linią nad którą pracowałem było Portofino. Tu wyzwanie stanowiło wyniesienie kolekcji na wyższy poziom – porównywalny z pozostałym „rodzinami” w naszym portfolio – zarówno pod względem designu jak i funkcjonalności mechanizmów. Pilot’s to kolejna, również bardzo rozpoznawalna kolekcja. Tu z kolei ciężko było wzbogacić linię o modele z komplikacją podwójnego chronografu czy wskazania czasu we wszystkich strefach czasowych tak, by pasowały do reszty tworzących tę część portfolio zegarków. Natomiast tegoroczna linia Ingenieur wiązała się z chyba najbardziej – w porównaniu do pozostałych – radykalnymi zmianami. Chcieliśmy wprowadzić do kolekcji możliwie dużo nowej technologii i innowacji. Nowe mechanizmy, funkcje, materiały – wszystkie te elementy idealnie wpisują się w naszą historię jako firmy stawiającej na innowację. Stwierdziliśmy „OK. Zatem gdzie indziej jak nie do linii Ingenieur powinniśmy zaimplementować tak dużą ilość przeróżnych innowacji”. Sporym wyzwaniem była też niewielka ilość czasu jaką mieliśmy na cały projekt. Ale odpowiadając na pytanie – prawdopodobnie najtrudniejszą kolekcją jest ta, nad którą aktualnie pracujesz. A jeśli pytasz, który zegarek lubię najbardziej, to muszę odpowiedzieć, że zegarki, które współtworzyłem są dla mnie jak dzieci – kocham je wszystkie.

TK: Jak opisałby Pan idealnego klienta IWC?

CK: Kiedyś byliśmy marką bardzo niszową, a naszych klientów cechowało to, że byli indywidualistami, którzy nie nie szli na łatwiznę i pragnęli dla siebie czegoś innego, wyjątkowego. Myślę, że taki opis klientów jest wciąż aktualny.

TK: Wróćmy do projektowania. Przygotowanie kolekcji zabiera średnio od 2 do 4 lat. Musi Pan więc być swego rodzaju wizjonerem lub na bieżąco śledzić poczynania konkurencji. Moje pytanie brzmi: skąd czerpie Pan inspirację? Czy wszystkie sukcesy zawdzięcza Pan „dodatkowemu” zmysłowi? (uśmiech)

CK: Myślę, że każdy projektant ma wspomniany dodatkowy zmysł i wizję, która określa kierunek w jakim chce poprowadzić markę. Kiedy spojrzysz na kolekcje, które wypuściliśmy w ciągu ostatnich 5 lat, zauważysz, że IWC stawia przy designie na ewolucję. Nie wprowadzamy radykalnych zmian ani nie tworzymy czegoś zupełnie nowego. Raczej skupiamy się na wdrażaniu ostrożnych i delikatnych zmian stylistycznych, przy jednoczesnym zachowaniu DNA. To także moja filozofia – mam szacunek dla historii marki. Kiedy spojrzysz w przeszłość np. na modele z kolekcji Portuguese, zauważysz, że były to 3-wskazówkowe zegarki. Teraz mamy chronografy, tourbillony, duże daty, GMT, czy Worldtime. Wymienione funkcje automatycznie wymusiły design inny niż dla klasycznych 3-wskazówkowców.

TK: Co jest dla Pana jako designera bardziej istotne – zaprojektować zegarek kupowany przez masy, czy też taki, który przejdzie do historii i stanie się nieśmiertelny?

CK: Aspektu sprzedażowego wolę nie poruszać. Myślę, że ważne jest by tworzyć w zgodzie z wizerunkiem marki i wartościami jaki wyznaje. Często ludzie to wyczuwają, a produkt sam z siebie staje się hitem. Jeśli projektujesz coś i skupiasz się tylko na tym, aby stworzyć bestseller – nie osiągniesz sukcesu. Zasada „im bardziej się starasz, tym lepiej wychodzi” nie działa.

TK: Ile osób pracuje w Pana dziale?

CK: Zespół projektantów odpowiedzialnych za wizualną stronę zegarków IWC to 12 osób. 5 z nich pracuje stricte nad designem np. kopert i tarcz. Cały proces zaczynamy od mechanizmu – otrzymujemy wytyczne dot. jego wymiarów i miejsc, w których muszą znaleźć się wskazówki. Reszta należy do nas.

TK: Dziękuję za rozmowę

CK: Ja również.

Mercedes-Benz

Toshiba

Tagi IWC IWC Schaffhausen

Kategorie Aktualności Wywiady

Redakcja poleca

  • Ball Roadmaster Perseverer – sportowy zegarek ze zintegrowaną bransoletą

    Ball Roadmaster Perseverer

    Koperta przechodząca w bransoletę oraz bardzo czytelna tarcza ozdobiona pionowym wzorem - taki jest Roadmaster Perseverer, inspirowany postacią Henry’ego Forda.

  • Habring² x Monochrome Montre de Souscription 4 – Seconde Morte

    Habring² x Monochrome Montre de Souscription 4 Seconde Morte

    Czwarty już zegarek zaprojektowany przez magazyn Monochrome - tym razem wspólnie z marką Habring² - to ukłon w kierunku klasycznego zegarmistrzostwa i komplikacji skaczącej sekundy.

  • Longines Master Collection Year of the Horse

    Longines Master Collection Year of the Horse

    Cieniowana, bordowa tarcza ze złotymi akcentami oraz klasycznymi wskazaniami faz Księżyca. A od strony dekla, widoczny złoty wahnik z grawerunkiem przedstawiającym galopującego konia. Ta specjalna edycja modelu Master zapowiada zbliżający się chiński rok konia.

Najczęściej czytane

  1. Hands-On Omega Seamaster Planet Ocean – 4. generacja kultowego divera
  2. Zegarek Roku CH24 – laureaci 16. edycji
  3. Oris ProPilot Desert Edition
  4. Seiko King Seiko Vanac w dwóch nowych odsłonach
  5. Prezentacja nowości marki Zenith połączona z warsztatami zegarmistrzowskimi
Podobne artykuły
  • IWC Ingenieur Automatic Ref. 323904

    #KultoweZegarki: IWC Ingenieur

    Magdalena Piekarska 17.02.201713.02.2019
  • Z wizytą w IWC Schaffhausen

    Z wizytą w IWC Schaffhausen

    Magdalena Piekarska 5.11.2019
  • Georges A. Kern o IWC

    Mariusz Wiśniewski 6.08.20096.08.2009
  • IWC Aquatimer

    #KultoweZegarki: IWC Aquatimer

    Magdalena Piekarska 11.07.202116.07.2024

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Newsletter

Zapisz się za darmo i nie przegap najnowszych aktualności oraz recenzji ze świata zegarków

zamknij
SHOP.CH24.PL

Sklep CH24

W sklepie CH24 postawiliśmy przede wszystkim na popularne i lubiane produkty – narzędzia, paski czy albumy o zegarkach.
Gwarantujemy przy tym najwyższą jakość!

Przejdź na SHOP.CH24.PL

Zegarek Roku CH24

Zegarek Roku

Już od ponad 15 lat przyznajemy najbardziej prestiżowe w Polsce nagrody dla najlepszych zegarków. Laureata w jednej z kategorii wybieracie również Wy – czytelnicy naszego magazynu.

Sprawdź nominowane zegarki!

Przejdź na zegarekroku.pl

Słownik pojęć
zegarmistrzowskich

Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Wyjaśniamy pojęcia związane ze światem zegarków – zarówno te proste, jak i bardziej skomplikowane.

Aktualnie w słowniku pojęć zegarmistrzowskich CH24 znajduje się ponad 300 fraz.

Zobacz słownik

O CH24.PL

  • Redakcja
  • Reklama na stronie CH24.PL
  • W mediach
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Zasady korzystania z serwisu

Kategorie

  • Aukcje zegarków
  • Ciekawostki
  • Publikacje
  • Rankingi
  • Hands-On
  • Recenzje i testy zegarków
  • Wideo
  • Zegarki damskie

Zobacz także

  • Masz pytania? Zadaj je nam!
  • Encyklopedia wiedzy o zegarkach
  • Na co zwrócić uwagę przed zakupem
  • Jak powstają zegarki
  • Spotkania „Time To Meet”
  • Zegarek Roku

Join Us

  • Facebook
  • Instagram
  • X
  • Youtube

Aplikacja CH24

  • Pobierz aplikację – iOS
  • Pobierz aplikację – Android

Kontakt

GTK Kiełtyka Tomasz, ul. Zygmunta Starego 24A/8, 44-100 Gliwice.
tel. +48 (32) 750-08-16.
email: redakcja@ch24.pl
NIP: 631-189-87-10

Nazwy własne firm, produktów, instytucji, a także ich znaki towarowe są własnością tychże firm, podobnie jak materiały graficzne i filmowe wykorzystane w serwisie.
Wszystkie prawa zastrzeżone ©2009 - 2025 - CH24.PL ®
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.