Skip to content

CH24.PL

zegarki luksusowe, sportowe, klasyczne – polski portal o zegarkach.

  • EN
  • Aktualności
  • Działy
    • Kultowe zegarki
    • Recenzje zegarków
    • Zegarek Roku
    • Zobacz również:
      • Hands-On
      • Rankingi
      • Dzieje zegarmistrzostwa
      • Aukcje zegarków
      • Zegarki damskie
  • Baza wiedzy
    • Słownik pojęć zegarmistrzowskich
    • Poradnik zakupowy
    • Jak działa zegarek mechaniczny
  • Marki
    • A
      • A.Lange&Söhne
      • Alpina
      • Audemars Piguet
    • B
      • Ball
      • Bell&Ross
      • Blancpain
      • Breitling
      • Bulgari
    • C
      • Cartier
      • Certina
      • Chopard
    • D
      • De Bethune
      • Doxa
    • E
      • Eberhard
      • Eterna
    • F
      • F.P. Journe
      • Ferdinand Berthoud
      • Frédérique Constant
    • G
      • G-Shock
      • Glashütte Original
      • Grand Seiko
    • H
      • Hamilton
      • Hublot
    • I
      • IWC Schaffhausen
    • J
      • Jaeger-LeCoultre
      • Junghans
    • L
      • Laurent Ferrier
      • Longines
    • M
      • Maurice Lacroix
      • MB&F
      • Montblanc
    • O
      • Officine Panerai
      • Omega
      • Oris
    • P
      • Patek Philippe
      • Piaget
      • Polpora
    • R
      • Rado
      • Richard Mille
      • Rolex
    • S
      • SevenFriday
      • Seiko
      • Swatch
    • T
      • TAG Heuer
      • Tissot
      • Tudor
    • U
      • Ulysse Nardin
    • V
      • Vacheron Constantin
      • Vulcain
    • Z
      • Zenith
    • Zobacz wszystkie marki
  • Sklep
Wywiad Wilhelm Schmid (CEO A. Lange & Söhne)
  • facebook
  • Instagram
Search

Na skróty

  • Testy i recenzje zegarków
  • Hands-On
  • Rankingi
  • Kultowe Zegarki
  • Zegarki damskie

Popularne artykuły

  • Najciekawsze zegarki pokazane na targach GWD
  • Vogue Watches & Jewellery po raz czwarty pod redakcją CH24
  • Zegarek Roku 2025

Popularne marki

  • Omega
  • TAG Heuer
  • Longines
  • Breitling
EN
  • Tissot PRX Damascus i PRX Titanium

    Tissot PRX 38mm Damascus i PRX 38mm Titanium

  • TAG Heuer Formula 1 Chronograph x Senna

    TAG Heuer Formula 1 Chronograph x Senna 43mm i 44 mm

Wilhelm Schmid (CEO A. Lange & Söhne)
Wywiad Wilhelm Schmid (CEO A. Lange & Söhne)

Wywiad Wilhelm Schmid (CEO A. Lange & Söhne)

Łukasz Doskocz21.11.201430.12.20166 min. czytania

Z Wilhelmem Schmidem, szefem jednej z najbardziej szanowanych manufaktur branży zegarkowej, rozmawiamy o małych elementach, które złożyły się na dzisiejszy sukces A. Lange & Söhne.

Ostatnim akordem naszego „Road Trip to Glashütte” jest specjalny wywiad, który przeczytacie za chwilę. Doskonale pamiętam, jak 4 lata temu jeden z wielu maili lądujących codziennie na naszych skrzynkach informował o zmianie na stanowisku CEO A. Lange & Sohne – i przyznam szczerze, byłem co najmniej zaskoczony. Stery jednej z najlepszych marek zegarkowych świata powierzono bowiem osobie, której poprzednim pracodawcą był wielki samochodowy koncern – BMW – i to dodatkowo jego filia w RPA. Po raz kolejny okazało się, że książki nie można oceniać po okładce, a Wilhelm Schmid jest właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Jest też bardzo otwartym, przyjaźnie nastawionym i po prostu „normalnym” człowiekiem, z tym większą więc przyjemnością spotkaliśmy się z nim podczas zwiedzania włości Lange (czytaj więcej TUTAJ) – zapis naszej rozmowy znajdziecie poniżej.


1. Różnice między branżą motoryzacyjnej a zegarkową manufakturą?

Mógłbym o tym opowiadać godzinami, postaram się więc streścić temat do kilku spraw kluczowych. Po pierwsze od zawsze pracowałem dla dużych korporacji, a teraz prowadzę małą firmę – to samo w sobie jest już wielką różnicą… którą zresztą bardzo lubię, ponieważ znacznie łatwiej jest pracować z mniejszą, bardziej elastyczną ekipą, znając wszystkich. Z drugiej strony mała firma nie ma wewnętrznego pędu korporacji więc trzeba ją ciągle popychać naprzód, bo inaczej zatrzyma się w miejscu. Z przemysłowego punktu widzenia motoryzacja nie ma z zegarmistrzostwem nic wspólnego. To w pełni zindustrializowany proces, a my staramy się robić coś zupełnie odwrotnego. Z punktu widzenia prowadzenia marki globalnie, motoryzacja nie ma sobie równych i to starałem się przenieść na grunt zegarkowy, a dzisiaj staram się wykorzystywać w prowadzeniu Lange. W pewnym sensie miałem i mam mnóstwo szczęścia, bo tak naprawdę mam dwie pasje. Jestem fanatykiem motoryzacji i pracowałem tej branży, ale jednocześnie jestem kolekcjonerem zegarków i prowadzę jedną z najciekawszych marek na świecie. Czuję prawdziwy zaszczyt (uśmiech).

Wilhelm Schmid (po lewej), samochody i Concorso d'Eleganza 2014
Wilhelm Schmid (po lewej), samochody i Concorso d’Eleganza 2014

2. Prowadzenie zegarkowej marki?

Po 4 latach mogę powiedzieć, bez cienia arogancji, że to było odważne posunięcie… i wyszło znakomicie. Headhunterzy zawsze powtarzają – jeśli zmienisz firmę, ryzyko porażki jest duże. Jeśli zmienisz firmę i kraj, to ryzyko rośnie. A jeśli zmienisz dodatkowo branżę, porażka jest niemal pewna. Jestem bardzo szczęśliwy i mam nadzieję, że moi ludzie to szczęście dzielą. Nic nie przygotuje Cię na taką zmianę – trzeba po prostu zaryzykować i sprawdzić, czy wyjdzie czy nie.

3. Co czyni Lange & Söhne wyjątkowym?

To nigdy nie jest jeden czynnik – na całe szczęście – bo wtedy łatwo byłoby go kopiować i powielać. To kombinacja małych rzeczy, które robimy w sposób wyjątkowy, daje w rezultacie wymierne korzyści. Nie jesteśmy Szwajcarami, jesteśmy Niemcami. Mamy bardzo przejrzysty i zdefiniowany design. Lubimy konkretne zegarki, nawet jeśli wykorzystujemy drogocenne materiały. Staramy się robić możliwie dużo własnym sumptem, ale jednocześnie nigdy nie rezygnujemy z dostawców, którzy coś robią po prostu lepiej od nas. Wszystkie te małe elementy razem – coś na kształt tego, co winiarze nazywają terroir – czynią nas wyjątkowymi. To za to cenią nas kolekcjonerzy na całym świecie.

4. Spójność w A. Lange & Söhne?

Mówiąc o spójność ja skoncentrowałbym się raczej na naszym spójnym DNA – nawet jeśli projektujemy zegarek dla Pań. Ma to także wiele wspólnego z wkładem pracy ręcznej i rzemiosłem, ale i dość unikalnym położeniem, które umożliwia nam rozpoczęcie od projektu i przygotowania mechanizmu pod ten projekt (a nie rozpoczynanie od mechanizmu i budowanie zegarka wokół niego). Taka wolność to z jednej strony wyzwanie (dlatego mamy w ofercie 29 własnych kalibrów), a z drugiej strony aspekt ekscytujący kolekcjonerów.

5. PR i tworzenie wizerunku marki?

Powiedzenie mówi “horses for courses” (z ang. mniej więcej „właściwy człowiek na właściwym miejscu”). Jestem przekonany, że marki mają bardzo dobre usprawiedliwienie by rozdawać zegarki za darmo, a nawet do tego dopłacać – my tego nie robimy. Mamy koło 700 ambasadorów – wielu z nich spotkacie w tych budynkach (manufaktury przyp. red.). Zważywszy na cenę naszych zegarków, każdy klient to VIP, wiec jak mógłbym usprawiedliwić to, ze jeden VIP musi zapłacić, a drugi dostaje zegarek za darmo? Z tego prostego powodu postanowiliśmy nie podążać tą drogą. Jeśli rozmawiamy o PR generalnie – dla nas najważniejszy jest bliski związek z kluczowymi partnerami w każdym kraju. To na to wydajemy większość pieniędzy i na tym się skupiamy. Zdecydowanie wolę rozmawiać o zegarkach z Wami, jak ze sparing partnerem – to popycha nas naprzód. Edukowanie wszystkich ludzi to moim zdaniem niewłaściwa droga dla marki tak niszowej jak nasza.

6. Rozwój marki i nowa manufaktura?

Budynki w których się właśnie znajdujemy to chronione monumenty historii. Oczywiście 100 lat temu idea produkowania zegarków było nieco inna, niż dzisiaj. Wydajność energetyczna, czystość i płynny przepływ pracy są trudne do osiągnięcia, gdy operuje się w 5 różnych obiektach. Koncepcja zakłada zebranie wszystkich kluczowych etapów w jednym miejscu. Nowy budek, estetycznie zbliżony do obecnych (co nie jest bez znaczenia) to bardzo zaawansowana technologicznie konstrukcja. Jest w pełni wydajny i samowystarczalny energetycznie, do tego stopnia, że energii wystarczy nawet na ogrzewanie i chłodzenie pozostałych budynków. Nie da się tam otworzyć okna, czystość i sterylność bliska więc będzie 100%. Także przepływ pracy będzie zoptymalizowany. Dodatkowo będzie to idealne miejsce dla naszych pracowników, a to właśnie oni stanowią markę. Chcę by byli możliwie usatysfakcjonowani, a w nowej lokalizacji będzie o to znacznie łatwiej.

Lange & Söhne - nowa manufaktura
Lange & Söhne – nowa manufaktura

Nowa siedziba wywrze nacisk przede wszystkim na jakość i wydajność produkcji, nie na jej zwiększenie – to nie jest nasz cel.

Saxonia Thin
Saxonia Thin

7. Przyszłość Lange & Söhne?

To ta jedna rzecz, która czasami nie daje nam przesypiać nocy. W tym dokładnie pokoju nie tak dawno gościłem 20 młodych ludzi z rodzinami. Każdy z nich podpisał kontrakt i zacznie pracę w manufakturze pod koniec tego miesiąca. Wszyscy są zegarmistrzami, więc gdybyśmy nie wykonywali naszej pracy efektywnie, po co byliby nam nowi pracownicy? To daje jasny obraz tego, jak wiele inwestujemy w przyszłość. Tak długo, jak ludzie będą mieli nadgarstki, będą chcieli umieścić na nich coś ładnego. Jeśli utrzymamy nasze DNA i tempo rozwoju, jeśli będziemy zaskakiwać, zawsze znajdzie się nowy rynek z podażą do zaspokojenia.

8. Smartwatche i ich wpływ na branżę zegarkową?

Jeśli zegarek potrzebny Ci jest do pokazania aktualnego czasu, spóźniłeś się o jakieś 100 lat. Nikt nie potrzebuje dzisiaj do tego czasomierza. Jaka jest różnica między smartfonem a smartwatchem na nadgarstku? – moim zdaniem nie ma żadnej. Smartwatche być może wygrają walkę o klienta nie zainteresowanego poważnym zegarmistrzostwem – tego nie wykluczam. Nie sądzę natomiast, by było to zagrożenie dla nas i naszego segmentu rynku zegarkowego.

Tagi A.Lange&Sohne Road Trip wywiad

Kategorie Aktualności Wywiady

Redakcja poleca

  • Aukcje Phillips Decade One – rekordowa aukcja i najdroższy vintage Patek Philippe w historii(!)

    Patek Philippe Perpetual Calendar Chronograph Ref. 1518

    W Genewie odbyła się jubileuszowa i zakończona imponującymi rekordami aukcja domu Phillips – absolutnego lidera na aukcyjnym rynku, […]

  • Longines Master Collection Chronograph Moonphase – w luksusowej odsłonie

    Longines Master Collection Chronograph Moonphase

    Nowy Longines łączy ponadczasową, srebrzystą tarczę ze skomplikowanym mechanizmem, opakowanym w klasyczną kopertę z różowego złota.

  • Recenzja Norqain Wild One Skeleton w letnim odcieniu turkusu

    Norqain Wilde One Skeleton

    Koperta z lekkiego, karbonowego kompozytu, szkieletowany mechanizm i tarcza, a do tego ewidentnie wakacyjne barwy – czy Norqain […]

Najczęściej czytane

  1. Hands-On TAG Heuer Carrera Chronograph Limited Edition
  2. Hands-On Longines Spirit Pilot
  3. Seiko Rotocall – reedycja kosmicznego zegarka cyfrowego
  4. Omega Speedmaster Dark and Grey Side of the Moon w nowych, odświeżonych odsłonach
  5. Jaeger-LeCoultre Reverso Classic Monoface Small Seconds
Podobne artykuły
  • A. Lange & Söhne 1815 Thin Honeygold “Homage to F.A. Lange”

    Recenzja A. Lange & Söhne 1815 Thin Honeygold „Homage to F.A. Lange” [zdjęcia live, dostępność, cena]

    Łukasz Doskocz 14.01.202224.01.2022
  • A. Lange & Söhne Odysseus

    Recenzja A. Lange & Söhne Odysseus [zdjęcia live, dostępność, cena]

    Łukasz Doskocz 21.02.20209.09.2020
  • Grand Lange 1

    Recenzja A.Lange & Söhne Grand Lange 1

    Łukasz Doskocz 27.06.201430.12.2016
  • A. Lange & Söhne Lange 1

    #KultoweZegarki: A. Lange & Söhne Lange 1

    Magdalena Piekarska 14.10.201613.02.2019

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Newsletter

Zapisz się za darmo i nie przegap najnowszych aktualności oraz recenzji ze świata zegarków

zamknij
SHOP.CH24.PL

Sklep CH24

W sklepie CH24 postawiliśmy przede wszystkim na popularne i lubiane produkty – narzędzia, paski czy albumy o zegarkach.
Gwarantujemy przy tym najwyższą jakość!

Przejdź na SHOP.CH24.PL

Zegarek Roku CH24

Zegarek Roku

Już od ponad 15 lat przyznajemy najbardziej prestiżowe w Polsce nagrody dla najlepszych zegarków. Laureata w jednej z kategorii wybieracie również Wy – czytelnicy naszego magazynu.

Sprawdź nominowane zegarki!

Przejdź na zegarekroku.pl

Słownik pojęć
zegarmistrzowskich

Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Wyjaśniamy pojęcia związane ze światem zegarków – zarówno te proste, jak i bardziej skomplikowane.

Aktualnie w słowniku pojęć zegarmistrzowskich CH24 znajduje się ponad 300 fraz.

Zobacz słownik

O CH24.PL

  • Redakcja
  • Reklama na stronie CH24.PL
  • W mediach
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Zasady korzystania z serwisu

Kategorie

  • Aukcje zegarków
  • Ciekawostki
  • Publikacje
  • Rankingi
  • Hands-On
  • Recenzje i testy zegarków
  • Wideo
  • Zegarki damskie

Zobacz także

  • Masz pytania? Zadaj je nam!
  • Encyklopedia wiedzy o zegarkach
  • Na co zwrócić uwagę przed zakupem
  • Jak powstają zegarki
  • Spotkania „Time To Meet”
  • Zegarek Roku

Join Us

  • Facebook
  • Instagram
  • X
  • Youtube

Aplikacja CH24

  • Pobierz aplikację – iOS
  • Pobierz aplikację – Android

Kontakt

GTK Kiełtyka Tomasz, ul. Zygmunta Starego 24A/8, 44-100 Gliwice.
tel. +48 (32) 750-08-16.
email: redakcja@ch24.pl
NIP: 631-189-87-10

Nazwy własne firm, produktów, instytucji, a także ich znaki towarowe są własnością tychże firm, podobnie jak materiały graficzne i filmowe wykorzystane w serwisie.
Wszystkie prawa zastrzeżone ©2009 - 2025 - CH24.PL ®
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej.