
Omega Speedmaster Super Racing z mechanizmem wyznaczającym nowy standard dokładności [zdjęcia live, dostępność, cena]
Nowego Speedmastera, pokazanego właśnie w Biel, zasili mechanizm z systemem o nazwie Spirate. Dzięki niemu dobowe odchyłki udało się ograniczyć do zaledwie 2 sekund!
Od kilku tygodni Omega pokazywała w social mediach tajemnicze elementy mechanizmu, zapowiadając jednocześnie rewolucyjne rozwiązanie, które planuje wprowadzić do swoich kalibrów. Teraz, przed wąskim gronem dziennikarzy, zaprezentowała system Spirate, dzięki któremu dokładność chodu mechanizmu będzie mieściła się w przedziale 0 / +2 sekundy(!) na dobę.

Spirate to kombinacja słów spiral (określenia nawiązującego kształtu, jaki ma włos sprężyny) oraz rate (z ang. tempo). W rozwiązaniu Omegi włos sprężyny powstał z krzemu, czyli materiału wpływającego na antymagnetyczność zegarka. Krzem (symbol Si) wykorzystywany jest przez firmę z Biel od 2008 roku.
Pierwszym mechanizmem z systemem Spirate jest kaliber 9920. Omega przyjęła w nim zupełnie nowe podejście, jeśli chodzi o regulację. Nowy kształt sprężyny, w połączeniu z szeregiem komponentów, pozwala na prostą regulację – zarówno częstotliwości jak i tzw. beat error (niesymetrycznej pracy koła balansowego).

Graduated tuner (nazwa pochodzi od elementu kieszonkowego zegarka z XIX wieku) to okrągły element ze skalą, który umożliwia zmianę ustawień w zakresie 0 do +5 sekund na dobę (kręcąc w jedną stronę) lub 0 do -5 sekund (obracając go w drugim kierunku), czyli łącznie w zakresie aż 10 sekund. Zaletą takiego rozwiązania jest według Omegi łatwa i precyzyjna regulacja (dzięki skali na dedykowanym elemencie), przy braku ryzyka uszkodzenia balansu.


Gotowy kaliber 9920 będzie najpierw regulowany tradycyjnymi wkrętami w kole balansowym tak, aby spełniać standardy narzucone przez COSC (-4 /+6 sekund na dobę), po czym, za pomocą wspomnianego wcześniej elementu (graduated tuner), ustawiany tak, aby odchyłki mieściły się w założonym przedziale 0 / +2 sekundy.
Mechanizm jest w pierwszej kolejności testowany przez METAS. Później zegarmistrz zakłada tarczę, wskazówki i poddaje to testom w różnych pozycjach. Na koniec montowany jest dekiel i kompletny zegarek kontynuuje testy w METAS.
Nad Spirate pracowały firmy należące do Swatch Group tj. Nivarox, Asulab i ETA.
Speedmaster Super Racing
Kaliber 9920 w pierwszej kolejności trafi do nowego Speedmastera o nazwie Super Racing. Zegarek otrzymał tarczę o strukturze plastra miodu, z charakterystycznym dla nowych Seedmasterów układem dwóch tarczek: małej sekundy na godz. 9 oraz połączonego licznika stopera, na godz. 3. Kolorystycznie nawiązuje z kolei do modelu Aqua Terra z 2013 roku, a to oznacza pojawienie się żółtych akcentów (wskazówki tarczek chronografu, skala na bezelu). Wszystko zamknięto w stalowej kopercie o średnicy 44,25 mm, grubości 14,9 mm i klasie wodoszczelności 50 m. Od góry obudowę wieńczy ceramiczny bezel ze skalą tachometru wykonaną żółtą emalią grand feu. Czasomierz jest odporny na pola magnetyczne do wartości 15 000 Gausów.


Speedmaster Super Racing dostępny będzie na stalowej bransolecie oraz czarnym pasku NATO z żółtymi elementami. W komplecie znajdzie się również narzędzie do ich wymiany. W salonach pojawi się w sierpniu, a cenę za egzemplarz ustalono na 59 600 PLN. A czy system Spirate™ trafi do innych modeli Omegi – tego jeszcze nie wiemy, ale jest na to spora szansa.

Omega Speedmaster Super Racing
Producent | Omega |
Nazwa modelu | Speedmaster Super Racing |
Ref. | 329.30.44.51.01.003 |
Mechanizm | z automatycznym naciągiem |
Symbol mechanizmu | Calibre 9920 |
Rezerwa chodu (h) | 60 |
Koperta | stal |
Średnica (mm) | 44,25 |
Wysokość (mm) | 14,9 |
Wodoszczelność | 50m |
Pasek | bransoleta, NATO |
Cena (PLN) | 59600 |