Jak wyglądał polski rynek dóbr luksusowych (w tym zegarków) według raportu KPMG za 2023 rok?
Z najnowszego raportu KPMG wyczytać można, że wartość sprzedaży luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce wzrosła w 2023 roku w porównaniu z 2022 rokiem o blisko 20%. I choć cyfry wyglądają obiecująco, to zegarki wciąż stanowią niewielką część w odniesieniu do całego rynku dóbr luksusowych.
W Polsce rok w rok zwiększa się liczba osób, które można zaklasyfikować jako potencjalnych nabywców dóbr luksusowych. Dane o ich bieżącej sytuacji czy preferencjach zakupowych od wielu lat zbiera i publikuje w formie raportu firma audytorska i doradcza KPMG. Dzisiaj trafiła do nas 14. edycja dokumentu, w związku z tym postaramy się przybliżyć Wam najważniejsze, wynikające z niego wnioski – zwłaszcza te dotyczące zegarków.
Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła w 2023 roku o 12,2% r/r osiągając wartość 42,4 mld zł. Największa część – aż 59%, co przekłada się na 25 mld zł – przypada samochodom premium i luksusowym. Za drugie miejsce pod względem wartości sprzedanych usług odpowiada rynek luksusowych obiektów hotelowych i SPA (wzrost o 23,8% do 5,8 mld zł). Zegarki z kwotą około 294 mln zł stanowią zaledwie 0,69% całego tortu.
Sprzedaż zegarków w Polsce
Sprzedaż luksusowej biżuterii i zegarków wzrosła nad Wisłą w 2023 o 18,3% i wyniosła łącznie 653 mln zł. Warto odnotować, że wartość ta stanowi znaczący skok w stosunku do sprzedaży sprzed wybuchu pandemii, a prognozy KPMG sugerują kolejne wzrosty oraz przekroczenie w 2027 roku progu 1 mld zł.
We wspomnianej kwocie 653 mln zł udział biżuterii to 55% a zegarków 45%. Przewiduje się, że największy średnioroczny wzrost wartości sprzedaży do 2028 roku (szacowany na 10,9%) przypadnie na segment luksusowych zegarków męskich. W raporcie KPMG podkreślono, że zarówno biżuteria, jak i zegarki od lat pełnią nie tylko funkcje użytkowe, lecz są również – w związku ze stabilnym wzrostem wartości – traktowane jako rodzaj długotrwałej inwestycji.
Ogólna sytuacja i trendy na rynku dóbr luksusowych
Bank of America prognozuje na 2024 rok stabilny, ale umiarkowany wzrost globalnego rynku dóbr luksusowych, szacowany na około 4%. Co ciekawe, zgodnie z danymi Statista, do 2025 roku nawet do 25% sprzedaży dóbr luksusowych będzie realizowane za pośrednictwem kanałów online.
Daje się też zauważyć wzrost popularności sklepów monobrandowych, które w wielu przypadkach stają się głównym kanałem dystrybucji. Sprzyja temu rosnąca rola doświadczeń oczekiwanych przez kupujących oraz wysokiej jakości obsługi klientów w butikach.
W swoim raporcie KPMG podkreśla, że konsumenci na rynku dóbr luksusowych coraz bardziej zwracają uwagę na tzw. „dobra oparte na doświadczeniu” (ang. experience-based goods). Oznacza to, że wyłączne posiadanie przedmiotów staje się niewystarczające. Klienci będą szukali niezapomnianych przeżyć, skupiali się na uczestnictwie w wyjątkowych wydarzeniach kulturalnych, niezwykłych podróżach, a także ekskluzywnych spotkaniach tematycznych.
Kolejnym zasługującym na odnotowanie wnioskiem z dokumentu jest rosnąca świadomość konsumentów w zakresie odpowiedzialności środowiskowej i społecznej, co z kolei wymusi na markach skupienie się na zrównoważonym rozwoju. Klienci w coraz większym stopniu oczekują etycznej i przyjaznej dla środowiska produkcji oraz przejrzystości wszystkich procesów.
Także rynek wtórny dóbr luksusowych czeka dobra przyszłość. Według danych IMARC w latach 2024-2032 będzie on osiągał średnioroczny wzrost wartości na poziomie 8,9%. W przypadku zegarków złote lata, kiedy ceny wybranych modeli na rynku wtórnym osiągały niebotyczne kwoty, mamy już za sobą. Przy czym pomimo zauważalnego spowolnienia platformy umożliwiające handel używanymi czasomierzami wciąż mają się bardzo dobrze. KPMG zwraca uwagę, że rynkowi wtórnemu z pomocą przychodzą także nowe technologie, takie jak blockchain, dzięki którym możliwe jest np. potwierdzenie autentyczności wybranych przedmiotów.
Na koniec krótka informacja dotycząca dóbr luksusowych w Polsce. Dane jednoznacznie wskazują, że trudny okres (zarówno pod kątem gospodarczym jak i geopolitycznym) nie wpłynął negatywnie na wartość rynku, która urosła o 12,2% rok do roku (przy inflacji 11,4%). Prognozy płynące z raportu KPMG na 2024 rok są optymistyczne – przewiduje się 21,1% wzrost porównując z poprzednim rokiem. Według danych Euromonitor International, w 2023 roku Polska odpowiadała za blisko jedną trzecią wartości sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Nam pozostaje liczyć na to, że coraz więcej środków Polacy przeznaczać będą na zegarki.