Zegarki Jacob & Co. już w Polsce
Układ Słoneczny, znane filmy, wydobycie ropy naftowej, klasyczne samochody sportowe – to tylko niektóre źródła inspiracji zegarków marki Jacob & Co. Zegarków, które noszą światowe gwiazdy i wytrawni kolekcjonerzy. Teraz można je kupić także w Polsce.
Artykuł powstał we współpracy z marką Apart
Historia marki Jacob & Co. zaczęła się od przeprowadzki. I to dosłownie, ponieważ w 1979 r. rodzina Jacoba Arabo przeniosła się z Uzbekistanu do USA w poszukiwaniu lepszego życia. Lecz tak, jak w przypadku wielu emigrantów, ich początki nie były łatwe. Trudna sytuacja materialna rodziny zmusiła, wówczas 17-letniego, Jacoba do podjęcia pracy w lokalnej wytwórni biżuterii. Jak wspomina, masowa produkcja bransoletek nie była zbyt kreatywnym zajęciem, ale pracując tam odkrył, że jego powołaniem jest projektowanie i tworzenie biżuterii. Szybko zdecydował się więc na bardzo odważny ruch – otworzył mały warsztat niedaleko słynnej, nowojorskiej Dzielnicy Diamentów i wtedy stał się projektantem, producentem oraz szefem sprzedaży w jednej osobie.
W 1986 r. ambitny Jacob Arabo, jako 21-latek, zarejestrował markę Jacob & Co., prowadząc jednocześnie własny sklep jubilerski przy Szóstej Alei. Jego projekty były niepowtarzalne – tworzył luksusową biżuterię, jakiej nikt wcześniej nie oferował. To sprawiło, że w ciągu kilku lat jego klientami zostały największe gwiazdy nowojorskiego hip-hopu (m.in. Jay-Z, 50 Cent, Kanye West), a Jacob & Co. stał się jedną z najbardziej znanych marek jubilerskich.
U szczytu popularności, kiedy firma osiągała już gigantyczne obroty, Jacob Arabo postanowił spełnić swoje drugie marzenie: produkować zegarki. Mówi, że ta myśl towarzyszyła mu od momentu, gdy jako 13-latek dostał od ojca swój pierwszy zegarek, tj. model szwajcarskiej marki Wakmann (miał wskazania czasu dwóch stref na dwóch tarczach dodatkowych, umieszczonych między wygrawerowanymi kontynentami). Dzisiaj ten zegarek jest pamiątką rodzinną oraz symbolicznym spełnieniem amerykańskiego snu Jacoba.
Jak się bowiem okazało, sukces był pisany także zegarkom Jacob & Co. Już pierwszy, pokazany w 2002 r., kwarcowy Five Time Zone ze wskazaniami czasu pięciu stref stał się obiektem pożądania, kiedy zaraz po premierze pojawił się na sesji zdjęciowej do magazynu „Elle”. W sesji wystąpiła Naomi Campbell pozująca w bikini i z modelem Five Time Zone na ręku. Ta publikacja zrobiła prawdziwe publicity marce Jacob & Co., a zegarek stał się tak pożądany, że tworzyły się długie listy oczekujących. Nosiły go nie tylko gwiazdy hip-hopu (m.in. Jay-Z, Kanye West, Pharrell Williams), lecz także m.in. Bono, David Beckham, a nawet Leonardo DiCaprio i Gisele Bündchen.
Five Time Zone idealnie pasował do estetyki tamtych czasów i patrząc z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że był zwiastunem dzisiejszego haute horlogerie, ponieważ utorował drogę zegarkom wysadzanym kolorowymi kamieniami, które aktualnie są oferowane przez topowe, szwajcarskie marki.
Aby udowodnić, że swoją przygodę z zegarmistrzostwem traktuje poważnie, w 2006 r. Jacob Arabo stworzył wspólnie ze szwajcarską firmą BNB Concept model Quenttin, wyjątkowy czasomierz z pionowym tourbillonem i 31-dniową rezerwą chodu (zegarek miał aż siedem bębnów sprężyny!). Jednym z klientów, który kupił ten model był reżyser Quentin Tarantino i w 2008 r. został z nim uwieczniony na okładce włoskiego magazynu „L’Uomo Vogue”.
Dla marki Jacob & Co., model Quenttin okazał się dużo ważniejszy niż Five Time Zone, ponieważ zapowiadał wejście do świata haute horlogerie i wielkich komplikacji.
Ale, jak zawsze, na własnych zasadach. Nieprzypadkowo motto marki brzmi „Inspired by the Impossible”, więc każdy z modeli stworzonych po Quenttinie jest dowodem na nieograniczoną inwencję twórczą Jacoba Arabo.
Przełomowym dziełem w krótkiej historii tej marki była pierwsza wersja skomplikowanej Astronomii z 2014 r., która miała animację przedstawiającą Układ Słoneczny (wokół tarczy krążył m.in. spektakularny diament w kształcie kuli z 288 fasetami o autorskim szlifie Jacoba). Modelem Astronomia marka pokazała, że niemożliwe nie istnieje, a jej kolejne zegarki jedynie to potwierdzają: np. inspirowany filmem „Ojciec Chrzestny” model Opera Godfather z minutową repetycją, stworzony we współpracy z Bugatti – Bugatti Tourbillon czy inspirowany stołem do ruletki – Casino Tourbillon lub wydobyciem ropy naftowej Oil Pump (w realistyczny sposób pokazuje na tarczy scenę wydobywania ropy).
Obecnie mechaniczne animacje są znakiem rozpoznawczym marki Jacob & Co.
Trochę mniej spektakularnym, ale równie ważnym modelem w aktualnej kolekcji jest Dual Timezone ze wskazaniami czasu dwóch stref, inspirowany zegarkiem, który 13-letni Jacob Arabo dostał od swojego ojca.
Dzisiaj klientami Jacoba są światowe gwiazdy (m.in. Jay-Z, Drake, Rihanna, Elton John, Jennifer Lopez, Madonna, Pharrell Williams, Naomi Campbell, Salma Hayek) oraz doświadczeni kolekcjonerzy, którzy doceniają kreatywność i brawurowe podejście marki. Specjalne, spersonalizowane modele noszą też gwiazdy sportu (Cristiano Ronaldo, Michael Jordan).
A gdzie powstają te imponujące czasomierze? Od 2012 r. Jacob & Co. ma dwie siedziby: jedną w Nowym Jorku, odpowiadającą za biżuterię i drugą, „zegarkową” w Genewie. Tam, w Plan-les-Ouates, w sąsiedztwie kilku znamienitych manufaktur, są montowane wszystkie zegarki sygnowane tą marką.
Jacob & Co. zawsze trzymał się i wciąż trzyma się z dala od mainstreamu, wnosząc do świata zegarmistrzostwa wiele szalonych pomysłów oraz fascynujących projektów. Patrząc na Five Time Zone i modele z aktualnej kolekcji, widać, że dzieli je przepaść. Choć, jak przyznaje Jacob Arabo, wszystkie jego projekty zawierają jakiś detal z zegarka marki Wakmann.
Dostępność zegarków Jacob & Co. w Polsce
Firma cały czas się rozwija i otwiera kolejne punkty sprzedaży. Od niedawna, zegarki Jacob & Co. są też dostępne w Polsce. Można je kupić w salonie Apart w warszawskiej Galerii Mokotów lub za pośrednictwem strony: www.apart.pl.