Sprężyna napędowa

Twarda i elastyczna taśma stalowa, która przez nawinięcie na wałek gromadzi energię potencjalną. Sprężyna nawinięta jest na wałek, do którego przymocowany jest jej wewnętrzny koniec natomiast koniec zewnętrzny może być przymocowany do nieruchomej części albo do korpusu mechanizmu lub też do wewnętrznej ścianki obrotowego bębna.

Patrz też: hak bębna

Uwalniana energia z rozwijającej się sprężyny służy do napędzania mechanizmu zegarowego. Ze względu na kształt rozróżnia się sprężyny taśmowe spiralne oraz sprężyny śrubowe z drutu. Pojemność napędów ze sprężyną taśmową wynosi od kilku godzin do nawet kilku miesięcy, natomiast napędów za sprężyną śrubową do kilku minut i zazwyczaj stosowane są w zegarach z naciągiem elektrycznym, np.: w zegarach samochodowych. W zegarkach naręcznych stosuje się najczęściej sprężyny taśmowe.

Do wyrobu sprężyn zegarowych używa się stali węglowej lub krzemowej, którą walcuje się aż do uzyskania kształtu taśmy. Powierzchnia taśmy jest dokładnie szlifowana i polerowana, a następnie hartowana lub utwardzana przez walcowanie na zimno. Wyróżnia się także specjalne stopy na sprężyny napędowe do zegarków pod nazwami: niwafleks, elgiloj, których głównym składnikiem jest kobalt (40=50%). Sprężyny z takich stopów są niełamliwe, nierdzewne i niemagnetyczne. Odznaczają się białą wypolerowaną powierzchnią z lekkim żółtawym połyskiem.